سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر امور خارجه روسیه:

نورد استریم ۲ به ابزاری برای چانه زنی مقامات اتحادیه اروپا تبدیل شده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت موضوع راه اندازی خط لوله گاز نورد استریم ۲ نباید به موضوعی نمایشی و ابزار چانه زنی میان مقامات اروپایی تبدیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تله تریدر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که خط لوله گاز نورد استریم ۲ به ابزاری برای چانه زنی مقامات کشور‌های اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

ریابکوف در پاسخ به اظهارات آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه در صورت تشدید بحران اوکراین، نورد استریم ۲ راه اندازی نمی‌شود، گفت: «موضوع راه اندازی نورد استریم ۲ نباید به موضوعی نمایشی تبدیل شود، هیچ طرفی قرار نیست به اوکراین حمله کند».

ریابکوف اعلام کرد: «سیاستمداران غربی اصلاً اهمیتی نمی‌دهند که قیمت گاز در اروپا چقدر است، چشم‌انداز قرارداد‌های گاز چگونه است. آن‌ها حاضرند برای مبارزه با مسکو از جیب خود پول بپردازند و همبستگی خود را در اقیانوس اطلس نشان دهند.»

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز امروز (جمعه) گفت: «روسیه امیدوار است که روند صدور گواهینامه اپراتور نورد استریم ۲ در سال میلادی آینده تکمیل شود.»

چندی پیش هم رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان که از اعضای حزب سبز است، هشدار داد حمله نظامی روسیه به اوکراین که غربی‌ها به شدت از آن بیمناک هستند، می‌تواند پیامد‌های وخیمی برای پروژه خط لوله بحث برانگیز نورد استریم ۲ داشته باشد.

دولت جدید سوسیال دموکرات آلمان به ریاست اولاف شولتس که کمتر از دو هفته پیش روی کار آمده است، در پرونده نورد استریم ۲ قاطعیت خود را در برابر مسکو نشان داده است هر چند صدراعظم جدید آلمان تاکنون کمی بیشتر از متحدان خود از حزب سبز مثل وزیر اقتصاد یا آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه جدید آلمان با صراحت صحبت نکرده است.

وزیر امور خارجه آلمان پیشتر تهدید کرده بود که در صورت تشدید تنش در اوکراین، برلین بساط نورد استریم ۲ را به طور کامل برخواهد چید. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مسکو را به تدارک یک حمله نظامی به همسایه اش اوکراین متهم می‌کنند، اما روسیه چنین اتهامی را بی اساس می‌داند.

خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر روسیه را از زیر دریای بالتیک به شمال شرقی آلمان متصل می‌کند. این پروژه با انتقاد و مخالفت برخی کشور‌ها مثل لیتوانی لتونی و لهستان روبرو شده است. این کشور‌ها معتقدند این پروژه با اهداف و انگیزه‌های سیاسی به اجرا گذاشته شده است، اما روسیه بار‌ها تاکید کرده که نورد استریم ۲ یک پروژه صرفا اقتصادی است که با منافع اروپا سازگاری دارد. دولت پیشین آلمان به صدراعظمی آنگلا مرکل برخلاف انتقاد شرکای اروپایی و آمریکایی خود، همواره از این پروژه دفاع می‌کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.