سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رعایت شیوه نامه های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است

عضو کمیته علمی کشور کرونا گفت: متاسفانه پوشش رعایت دستورالعمل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،   مختاری عضو کمیته علمی کشور کرونا  در ارتباط زنده شبکه خبر اظهار کرد: امروزه پوشش واکسیناسیون در کشور به سطح قابل قبولی رسیده است و این تصور نادرست در بین مردم ایجاد شده است که ما تزریق واکسن نیازمند رعایت دستورالعمل ها در کشور نیستیم. تزریق واکسن جلوی بروز بیماری کرونا را در صورت رعایت نکردن  شیوه نامه های بهداشتی نمی گیرد. 

او افزود: سرفه های خشک، تنگی تنفس، بدن درد از جمله علائم بروز بیماری کرونا است. کم بودن کاهش مرگ و میرهای ناشی از امیکرون دلیل نمی شود که مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند. در حال حاضر بیش از ۵۰جهش در ویروس کرونا رخ داده است.

او بیان کرد: میزان رعایت دستورالعمل ها به زیر ۵۰ درصد در کشور رسیده است و این مسئله برای مقابله با اپیدمی کرونا خوب نیست. مردم کشور باید هوشمندانه برخورد کنند.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا سردرد، عطسه، آبریزش بینی، گلودرد ،سوزش گلو ،سرفه خشک، بدن درد ، خستگی و کوفتگی را از علائم امیکرون دانست و اظهار کرد: آنچه که متوجه شدیم این است که ممکن است رفتار ویروس تغییر پیدا کند ولی در حال حاضر این ویروس علاقه‌ای ندارد که درگیری در ریه ایجاد کند ولی هم وطنان عزیز بدانید که باید همواره شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و اقدام به تزریق واکسن نیز کنند.

وی با اشاره به اینکه امیکرون سه برابر سرعت سرایت دارد و بالای ۵۰ جهش در طی ده روز گذشته داشته است عنوان کرد: این جهش ها باعث می‌شود تا بیشتر چسبندگی و توان سوراخ کردن و رفتن به داخل سلول را داشته باشد و این مسئله یعنی تعداد بسیار زیادتری از ویروس را شاهد خواهیم بود.

مختاری ادامه داد: این ویروس دوست دارد که دور هم جمع شود و جمع شدن این ویروس در کنار هم سبب تبادل پروتئین و ایجاد جهش می‌شود، نباید اجازه دهیم که ویروس تبدیل به تل عظیمی از میلیون‌ها ویروس شود، مطالعات نشان می‌دهد ویروسی که وارد بدن می‌شود وقتی از بدن خارج می شود ویروس دیگری است و جهش پیدا می‌کند لذا باید بسیار محتاط باشیم.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه از مردم فهیم کشورمان خواهش می کنیم تا با رعایت های بسیار هوشمندانه اجازه دهند این روند کاهشی باشد افزود: تعداد موارد مثبت در یک میلیون رو به کاهش است، آفریقای جنوبی که مرکز اصلی بوده کمی تعداد مبتلایان کاهش یافته است ولی نمی‌توان بر روی آن شرط‌بندی کرد، با همان روندی که بالا می‌رود مرگ و میر ۱۰ تا ۱۴ روز از ابتلا جلوتر است یعنی باید صبر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویروس وقتی از مرزها عبور می‌کند جهش پیدا می‌کند گفت: ممکن است رفتار ویروس به سرعت تغییر پیدا کند لذا باید موارد احتیاط را در پیش بگیریم، وضعیت حاضر شیوع سویه امیکرون در کشورهای اروپایی صعودی است، سویه دلتا سویه قالب دنیا است و واکسن هایی که ما الان داریم بر روی دلتا موثر است.

مختاری افزود: فکر نکنید که همه چیز امیدوارانه است، سویه دلتا هنوز در کمین است اما دلتا آرام آرام خصوصاً در آفریقای جنوبی رو به صفر می رود، در نقاط مختلف جهان ویروس در حال گسترش و در حال پخش است.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا تصریح کرد: امیکرون تنها ۷ درصد نیاز به مراقبت های پزشکی دارد ولی در نظر بگیرید اگر در یک شهر یک میلیون نفر درگیر شده باشند ۷۰ هزار نفر نیاز به موارد پزشکی دارند ولی در مدت ۶ روز به ۲۸۰ هزار نفر تبدیل می‌شوند پس باید حتماً احتیاط کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
چرابرای رعایت کردن پروتکلهابه ویژه ماسک زدن کاری نمیکنید اصناف که اصلارعایت نمیکنن نه نظارتی نه جریمه ای فقط زوم کردیدروی واکسن مگه واکسن تنهاکفایت میکنه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام از مجلس شورای اسلامی،دولت،بیت رهبری میخواهیم فکری به حال اشتغال چندمیلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار لیسانس و فوق لیسانس،سربازی رفته،عضو خانواده ایثارگر،بسیجی و شورای پایگاه می‌کرد که هر چه دارند از امنیتی هست که این عزیزان فی سبیل الله براشون درست کردند،اینها نه کاری دارند،نه خانه ای،نه خودرویی،حداقل دولت دومیلیارد تومن وام بانکی بدون سود و بدون ضامن به این عزیزان بدند،چون هیشکی ضامن یک بیکار نمیشود.علم بهتر است یا ثروت،عدالت برای همه مردم ایران.نصیروندگرمی.با تشکر
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
چقدر بد است که دائم به کسی بگویند نکات بهداشتی را رعایت کن
باید همه رعایت کنیم تا امیکرون هم بمیره و از بین بره نه اینکه باعث شیوع اش بشیم
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
بخدا تو شهر ما به زیر ده درصد رسیده.
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۲ دی ۱۴۰۰
پس چه جوری آمار یه دهم شده ؟