سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی ابعاد مختلف زبان فارسی در «پارسی گویان»

برنامه «پارسی گویان» پنج شنبه‌ها ساعت ۱۶:۰۰ با محوریت پاسداشت زبان فارسی از رادیو ایران پخش می‌شود.

 محمد اسماعیل پور تهیه کننده  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه «پارسی گویان» گفت: با آغاز فصل زمستان این هفته پنج شنبه دوم دی ماه از جشن دیگان در «پارسی گویان» خواهیم گفت. دراین برنامه به دنبال پاسخ این پرسش هستیم  که آیا زبان فارسی با جبر حاکمان و پادشاهان، گستره‌ جغرافیایی یافت یا تمایل و اراده مردمان و حاکمان سبب فراگیری این زبان شد، چه نکاتی در این زبان وجود داشت که علاقه حاکمان و اهل ادب را برانگیخت تا به گسترش آن اقدام کنند و آثارشان را در این زبان پدید بیاورند.

وی افزود: به رسم همیشگی برنامه، با حضور دکتر محمد جعفر محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر زبان فارسی از واژه‌های پارسی وُ دری در اشعار قطران وُ سوزنی سمرقندی، خواهیم گفت.

این تهیه کننده رادیویی بیان کرد: از دیگر بخش‌های شنیدنی برنامه می‌توان به مرور شعر «ما می‌میریم تا عکاس تایمز جایزه بگیرد» از الیاس علوی و «از کبک این پرنده نمادینِ داستان‌های نویسنده‌های افغانستان و ایران» به روایت نسیم خلیلی خواهیم شنید.

گفتنی است «پارسی گویان» به تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل‌پور، اجرای حسن همایی و حضور محمدجعفر محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی، پنج شنبه‌ها ساعت ۱۶:۰۰ و تکرار آن سه شنبه‌ها بعد از خبر ساعت ۲۳:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.