سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طولانی‌ترین باتری منعطف جهان تولید شد

باتری قابل شارژ جدید دانشمندان می‌تواند بافته و شسته شود در پارچه و موارد پوشیدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از MIT News، محققان یک باتری لیتیوم یون قابل شارژ فوق العاده بلند به شکل یک فیبر ساخته اند که قابلیت استفاده در پارچه را دارد. این باتری می‌تواند برق مورد نیاز طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های الکتریکی را فعال کند و حتی ممکن است برای ساخت باتری‌های پرینت سه بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان، از جمله اعضای این تیم، قبلاً فیبر‌هایی را نشان داده‌اند که حاوی طیف گسترده‌ای از اجزای الکترونیکی از جمله دیود‌های ساطع نور (LED)، حسگر‌های نوری، ارتباطات و سیستم‌های دیجیتال هستند. بسیاری از این موارد قابل بافتن و شست و شو هستند که آن‌ها را برای استفاده در محصولات پوشیدنی کاربردی می‌کند، اما همه آن‌ها تاکنون به یک منبع انرژی خارجی متکی بوده اند.

تیم سازنده این فناوری جدید، با استفاده از یک سیستم استاندارد فیبرکشی موفق به ساخت الیاف مدنظر خود شدند که می‌تواند تا ۱۴۰ متر کشیده می‌شود. در این سیستم همه اجزا درون یک استوانه بزرگ قرار گرفته و تا آستانه دمای ذوب حرارت دریافت می‌کند. سپس مواد به داخل یک روزنه کوچک فشار داده می‌شود تا ماده خروجی قطری بسیار کوچک و در عین حال ساختار‌های مطلوب داشته باشد.

محققان می‌گویند آن‌چه طراحی آن‌ها را متمایز می‌کند، وجود برخی مواد کلیدی مثل لیتیوم در داخل فیبر و یک لایه محافظ در بیرون آن است.به‌علاوه، این طراحی دارای نوعی ژل الکترود و ژل الکترولیت جدید است که باتری را در برابر آتش مقاوم می‌کند.محققان می‌گویند که ۱۴۰ متری بودن این باتری به معنای این نیست که محدودیتی در طولانی بودن این باتری وجود دارد و می‌توانند طول آن را تا یک کیلومتر نیز افزایش دهند.

فیبر ۱۴۰ متری تولید شده تاکنون دارای ظرفیت ذخیره انرژی ۱۲۳ میلی آمپر ساعت است که می‌تواند ساعت‌های هوشمند یا تلفن‌ها را شارژ کند. دستگاه فیبر تنها چند صد میکرون ضخامت دارد که از هر نمونه‌های قبلی تولید باتری به شکل فیبر نازک‌تر است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.