سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌های پیشگیری از آسیب‌های جانی و مالی در رانش زمین

رانش زمین یکی از حوادثی به حساب می‌آید که ضرر‌هایی مانند دیگر مشکلات نظیر سیل، زلزله و طوفان به انسان‌ها و محل زندگی آن‌ها وارد می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با پژوهش‌هایی که در مراکز مختلف انجام شده، انسان‌ها می‌توانند با فراگیری آن‌ها در بحث حوادث تا حد قابل قبولی خود را از معرکه مشکلات نجات دهند. اگر ساکن مناطق کوهپایه هستید، اتفاقاتی مانند تغییر در چشم انداز‌های محل سکونت نظیر تغییر مسیر روان آب‌ها، گیرکردن در و پنجره‌ها برای اولین بار، ترک‌ها و شکاف‌ها روی زمین و مناطق سنگفرش، کج شدگی یا جابه‌جایی دیوارها، تیرک‌های برق، تلفن و درختان نشانه وقوع زمین لغزش و حرکت گل‌ولای است. به منظور کاهش خسارات احتمالی ناشی از زمین لغزش، از سوی افراد متخصص توصیه شده لوله‌های منعطف در سیستم لوله‌کشی آب و گاز محل سکونت و کار خود استفاده کنید.

هنگام رانندگی در جاده‌های کوهستانی، ریزش سنگ و خاک و سایر علائم مشابه احتمالی، نشانه حرکت گل‌ولای است. از تاریخچه وقوع زمین لغزش در منطقه زندگی خود اطلاع حاصل کنید و به منظور پیشگیری از خسارات و تلفات جانی، از زندگی در مناطق مستعد وقوع زمین لغزش، مانند نواحی شیب‌دار، مجاورت لبه کوه‌ها، نزدیکی دره‌ها و آب‌رو‌ها دوری‌کنید. در رابطه با شناسایی مناطق مستعد زمین لغزه، می‌توانید از کارشناسان علوم زمین و متخصصان ژئوتکنیک کمک بگیرید.

ایجاد پوشش گیاهی در نواحی مستعد زمین لغزش با استفاده از درختان بومی هر منطقه مانع حرکت لایه‌های خاک و گل‌ولای خواهد شد. پوشش گیاهی مناسب در سطوح شیب‌دار و دامنه‌ها، در واقع حکم دیوار‌های محافظ را هنگام عبور جریان گل‌ولای و ریزش سنگ‌ها ایجاد می‌کند. همه اعضای خانواده، از قبل باید محلی را تعیین کنند تا در صورت وقوع زمین لغزش و ترک محل سکونت تخریب شده، همدیگر را پیدا کنند.

به منظور حفظ آمادگی در برابر وقوع زمین لغزش، کیف شرایط اضطراری شامل وسایل کمک‌های اولیه، آب، کنسرو، مقداری پول، وسایلی مانند چاقو، درب بازکن، طناب، رادیو دستی با باتری اضافه، چراغ‌قوه، لباس، وسایل بهداشتی و نظایر این موارد را برای تأمین حداقل نیاز‌های ضروری ۳ روز اعضای خانواده تهیه و در دسترس قرار دهید. در صورت دریافت هشدار وقوع زمین‌لغزش در منطقه زندگی خود، فوراً جریان‌های آب، برق و گاز محل سکونت خود را قطع کرده سپس کیف شرایط اضطراری را برداشته و منطقه را ترک کنید. بر اساس آموزش‌های هلال احمر، اقدام مناسب هنگام وقوع زمین لغزش، ترک محل و دور شدن از مسیر لغزش و ریزش سنگ‌ها است.

بعد از وقوع زمین لغزش آخرین اطلاعات را از مقامات رسمی و محلی یا اخبار رادیو و تلویزیون پیگیری کنید. همچنین در صورت درخواست امدادگران، موقعیت مجروحین و افراد به دام افتاده را به آن‌ها نشان دهید. طبق گزارش‌های منتشر شده، بعد از وقوع زمین لغزش، ضروری است نواحی دچار لغزش در مناطق کوهپایه‌ای، هر چه زودتر درختکاری شود، در غیر این صورت زمینه بروز زمین لغزش‌های دیگر در آینده نزدیک وجود خواهد داشت.

هنگام رانندگی در جاده‌های کوهستانی، در صورت مشاهده ریزش سنگ و خاک یا شنیدن صدا‌های غیرمعمول نظیر به هم خوردن تخته‌سنگ‌ها که می‌توانند از نشانه‌های وقوع زمین‌لغزش باشند سریعاً محل را ترک و بلافاصله به راهداری (شماره ۱۴۱) و پلیس‌راه (شماره ۱۲۰) اطلاع دهید و در صورت وجود مصدوم با عوامل امداد و نجات جاده‌ای (شماره ۱۱۲) تماس بگیرید. برای حفظ ایمنی و محافظت از جان خود هنگام رانندگی در مسیر‌هایی که دارای تابلو هشداردهنده خطر ریزش کوه هستند، توقف نکنید.

شایان ذکر است، پس از ریزش کوه، برای محافظت از جان خود، از سلفی گرفتن و فیلم‌برداری خودداری و هر چه سریع‌تر منطقه خطر را به دلیل احتمال زمین لغزش و ریزش مجدد ترک کنید.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.