سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت ملی نفت:

فروش نفت نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافت

خجسته مهر گفت: هر مجموعه‌ای که شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند نفت بخرد و بفروشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌های خوبی برای افزایش تولید گاز داریم که اولویت ما توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است. سال آینده بخشی از ظرفیت این وارد مدار تولید گاز می‌شود و برای آن که سریعتر به تولید حداکثری در فاز ۱۱ برسیم، از سکوی دریایی فاز ۱۲ استفاده می‌کنیم.

او افزود: اولویت بعدی، توسعه میدان گازی کیش است، همچنین حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت جدید تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی داریم که ۱۰ طرح موسوم به طرح ضربتی را برای آن شروع کردیم و مناقصات آن در حال برگزاری است.

معاون وزیر نفت گفت: فرصت بسیار خوبی برای ساخت و سفارش کالای سازندگان داخلی است. به طور کلی، برنامه ما برای ۸ سال آینده رسیدن به ظرفیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در روز از یک میلیارد مترمکعب فعلی است.

او گفت: بحث سوآپ گازی از ترکمنستان در حال نهایی شدن است، این کار را شرکت ملی گاز ایران دنبال می‌کند و مذاکراتش در حال انجام است.
 
این مقام مسئول همچنین گفت: تمام تلاش ما این است که در تامین گاز زمستانی مشکلی نداشته باشیم، اما این رافع مسئولیت مردم نیست و حتی اگر گاز برای تخصیص هم داشته باشیم، نباید اجازه دهیم که به صورت لجام گسیخته و غیر بهینه، هدر رود بلکه باید این گاز را برای توسعه صنایع در اختیار آن‌ها قرار دهیم یا این که آن را صادر و به ثروت تبدیل کنیم.
 
خجسته مهر ادامه داد: فروش نفت تابع ضوابط و مقرراتی در بحث ملی و بازاریابی است. هر مجموعه‌ای که شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند نفت بخرد و بفروشد.
 
او گفت: طرح‌هایی از قبل برای جمع آوری گاز‌های همراه نفت وجود داشته یعنی برای عمده این گاز‌ها که به دلیل محدودیت تاسیسات در حال سوزانده شدن هستند، پروژه تعریف شده است.

گاز‌های مشعل پارس جنوبی جمع آوری می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: در تلاش هستیم تا موانع اجرای این پروژه‌ها را برداریم و به آن‌ها شتاب دهیم. جمع آوری گاز‌های مشعل در میدان پارس جنوبی را به زودی شروع خواهیم کرد که ۱۰۰ میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم. برای مشارکت بخش‌های مختلف در این پروژه‌ها نیز مناقصه برگزار خواهیم کرد.
 
او درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه گفت: مذاکرات این کار در حال انجام و روند آن در اختیار شرکت ملی گاز ایران است.
 
خجسته مهر افزود: بحث فروش نفت نیز وضعیت خوبی دارد و نسبت به ماه‌های گذشته فروش بیشتری داشته ایم.
 
او در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره تهاتر نفت با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن گفت: در بحث تهاتر نفت، با هرگونه خدمات و سازوکاری که قانون اجازه بدهد مشکلی نداریم. مذاکرات در این مورد هم در حال انجام است، اما هنوز هیچ یک به نتیجه نرسیده و به محض نهایی شدن، شرکت ملی نفت آماده اجرای تعهدات قانونی خود در این زمینه است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره سهم نفت در بودجه سال آینده گفت: این موضوع در مجلس در حال بحث است، اما سهم ۱۴ و نیم شرکت ملی نفت از بودجه و رابطه مالی این شرکت با دولت، همچنان تغییری نکرده است.
 
او گفت: تغییر اساسنامه شرکت ملی نفت نهایی شده و ۳ شرکت دیگر وزارت نفت نیز در حال جمع بندی و نهایی شدن است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گازرسانی ، گاز طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.