سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهاب‌ سنگ‌ هایی که موجب انقراض دسته جمعی می‌ شوند

اخیرا مطالعاتی نشان داده که اندازه شها‌ب‌ سنگ‌ ها دلیل انقراض دسته جمعی گونه‌ های روی زمین نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الیوم‌السابع، اخیرا مطالعه‌ای نشان داد که اندازه شهاب سنگ، میزان برخوردش در زمین با اشیاء را تعیین نمی‌کند، بلکه ترکیب سنگ‌هایی که شهاب سنگ را تشکیل داده اند، میزان برخورد آن را مشخص خواهند کرد. همچنین، زمین تاکنون با سنگ‌هایی از فضا بمباران شده که منجر به تولید گرد و غبار در جو و پوشاندن سطح آن با زباله شده اند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، گروهی از کارشناسان در جست‌وجوی دلیل مرگبار بودن برخی شهاب‌‌ سنگ‌ها هستند، زیرا برخی از آن‌ها موجب انقراض دسته جمعی دایناسو‌ر‌ها شده‌اند. محققان دانشگاه لیورپول انگلیس، در طول ۶۰۰ میلیون سال گذشته، برخورد ۴۴ شهاب سنگ در زمین را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها از برخورد شهاب‌ سنگ‌ها با صخره‌های غنی از فلدسپات پتاسیم دریافتند که این برخورد همیشه منجر به انقراض دسته جمعی گروهی از گونه‌ها خواهد شد و اندازه شهاب سنگ به انقراض دسته‌ جمعی ارتباطی ندارد.

ماده معدنی فلدسپات پتاسیم، دلیل انقراض انبوه است که به عنوان یک آئروسل قدرتمند عمل می‌کند و به شدت بر دینامیک ابر‌ها تأثیر می‌گذارد. این ماده به ابر‌ها اجازه می‌دهد تا تابش خورشید بیشتر وارد زمین شود که در نتیجه منجر به گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی خواهد شد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، اتمسفر زمین به گرم شدن ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، مانند فوران آتشفشان‌های بزرگ، حساس‌تر می‌شود.

رسوب شناس دانشگاه لیورپول، درباره این مطالعه، گفت: "دانشمندان از اینکه بعضی از شهاب سنگ‌ها منجر به انقراض دسته جمعی می‌شوند و برخی دیگر از آن‌ها، حتی شهاب سنگ‌های بزرگ، موجب انقراض نمی‌شوند، حیرت زده اند." او افزود: "کنار هم قرار دادن داده‌ها شگفت‌ انگیز است، زیرا در برخورد شهاب‌ سنگی بزرگ با دهانه‌ای حدود ۴۸ کیلومتر، زندگی طبق معمول ادامه داشت. در حالی که نیمی از حجم آن شهاب‌ سنگ در ۵ میلیون سال پیش با انقراض دسته جمعی همراه بوده است." همچنین مکانیسم‌هایی برای ارزیابی محتوای مواد معدنی پتو‌های پرتاب شهاب‌ سنگ، نشان داده که هربار یک شهاب‌ سنگ با سنگ‌های غنی از فلدسپات پتاسیم به زمین برخورد کرده، یک انقراض دسته جمعی را نیز به همراه داشته است."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.