سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدور سند کاداستری برای ۷۱ میلیون هکتار از اراضی کشور

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از ۱۶۲ میلیون هکتار اراضی که در کشور وجود دارد، برای حدود ۷۱ میلیون هکتار از اراضی سند کاداستری صادر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  ذبیح اله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه درباره طرح جامع حدنگاری (کاداستر) کشور گفت: این طرح یک طرح مهم ملی است که موجب شفافیت در امر زمین و مسکن در کشور می‌شود.

وی گفت: این طرح که از سال ۹۴ ابلاغ شد در مدت ۵ سال باید به اتمام می‌رسید، اما به دلایلی از جمله کمبود اعتبار و همکاری نکردن دستگاه‌ها یا مسئولان وقت این مهم انجام نشد.

خدائیان افزود: خوشبختانه با همکاری مجلس و قوه قضائیه و تلاش همکاران ما در سازمان ثبت در مدت دو سال و نیم گذشته، این طرح با سرعت پیش رفت و برای بیش از هفتاد میلیون هکتار از اراضی کشور سند مالکیت کاداستری صادر شد.

رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: یعنی از ۱۶۲ میلیون هکتار اراضی که در کل کشور وجود دارد، برای حدود ۷۱ میلیون هکتار از اراضی سند کاداستری صادر شده است و بیش از ۸۰ میلیون از اراضی کشور نیز در سامانه جامع حدنگاری تثبیت شدند.
وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور سند کاداستری را در دستور کار قرار داده است گفت: طرح جامع حدنگاری اگر با همین روندی که طی سال‌های اخیر در پیش گرفته ادامه پیدا کند ان‌شاءالله در مدت کوتاهی می‌توانیم آن عقب ماندگی را نیز جبران کنیم و این طرح در تمام کشور و بخش‌های مختلف اجرایی شود.

خدائیان افزود: یکی از مشکلاتی که در اجرای طرح کاداستر وجود دارد، بخصوص در بخش کشاورزی، موانع قانونی است که اجازه نمی‌دهد طرح کاداستر به سرعت در اراضی کشاورزی اجرا شود.

وی گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده‌ای در قانون رفع موانع تولید که اخیرا در کمیسیون افزایش تولید لحاظ شده است با نهایی شدن این ماده قانونی مسلما شاهد سرعت در اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی نیز خواهیم بود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: امیدواریم با این روند صدور سند کاداستری در اراضی منابع طبیعی امسال به اتمام برسد و از مسئولان دولتی می‌خواهیم که در این خصوص با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری لازم را داشته باشند و نسبت به تثبیت و صدور سند مالکیت کاداستری اراضی دولتی در اسرع وقت اقدام کنند.

خدائیان گفت: ما در سازمان بازرسی کل کشور نیز حتما پیگیر خواهیم بود و دستگاه‌ها را ملزم به اجرای تکالیف قانونی آن‌ها خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر موجب شفافیت در امر زمین و مسکن می‌شود و از تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی به نحو چشم‌گیری جلوگیری می‌کند گفت: این طرح از فرار مالیاتی که در بخش زمین و مسکن وجود دارد و از پولشویی که گاهی در خرید و فروش املاک و اراضی فاقد سند مالکیت که به صورت قولنامه‌ای و مانند آن انجام می‌شود، هم جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: البته علاوه بر اجرای طرح کاداستر اقدام مهم دیگری که لازم است در کشور صورت بگیرد و مورد توجه رئیس قوه قضائیه است بحث الزام به تنظیم سند رسمی است که اگر در کنار طرح کاداستر اجرایی شود نقش بسیار مهمی در پیشرفت امور و مبارزه با فساد در بخش زمین و مسکن خواهد داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.