سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز طرح واکسیناسیون رایگان نیوکاسل طیور خانگی در یزد

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی یزد گفت: طرح رایگان واکسیناسیون نیوکاسل طیور خانگی از ۲۵ آذر در استان آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حسینی رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و در صورت انجام ندادن واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند.

او بیان کرد: بیماری نیوکاسل با قابلیت انتشار گسترده موجب آسیب جدی به صنعت مرغداری استان یزد و ایجاد خسارت اقتصادی فراوان می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این بیماری یک بیماری ویروسی خطرناک است که با فراگیری گسترده می‌تواند سبب کاهش تولیدات در صنعت طیور و خسارت اقتصادی زیادی شود، اما تهدیدی برای سلامتی انسان و آسیب به بهداشت عمومی مردم نیست.

حسینی تصریح کرد: واکسیناسیون نقش موثری در ایجاد ایمنی طیور و پیشگیری از بروز بیماری دارد و طرح سراسری واکسیناسیون نیوکاسل هر سال به اجرا در می‌آید که با حفظ سرمایه اندک شهروندان از انتشار بیماری در استان و درگیری مرغداری‌های صنعتی پیشگیری شود.

رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی یزد ادامه داد: این طرح به مدت یک ماه و با مراجعه کارشناسان دامپزشکی به منازل روستایی و حل کردن دارو در آب مصرفی پرندگان انجام می‌شود که با تشنه نگه داشتن، طیور را نسبت به آشامیدن آن ترغیب می‌کنند.

حسینی گفت: علائم بیماری نیوکاسل شامل تنگی نفس، سرفه، تورم چشم و گلو و بی اشتهایی، به دور خود چرخیدن، اسهال آبکی و کاهش تخم در پرندگان تخم گذار است.

او بیان کرد: از مرغداران درخواست می‌کنم که در صورت مشاهده این علائم، با اطلاع سریع به شبکه‌های دامپزشکی مربوطه یا شماره ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان یزد از شیوع بیماری در استان جلوگیری کنند.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.