سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

‌صابون پزی سنتی بیرجند ثبت ملی شد

صابون پزی سنتی بیرجند در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: قدمت، کیفیت و دوام صابون‌های بیرجندی پشتوانه ای برای ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی صابون‌سازی بیرجند شد.

 او گفت: صابون بیرجندی به‌عنوان یکی از تولیدات شاخص خراسان جنوبی به‌ویژه، شهر بیرجند بیش از یک قرن قدمت دارد که پیشکسوتان بی‌شماری در این عرصه فعالیت داشته و هرکدام تجربه خود را به نسلی منتقل کرده‌اند.

برآبادی گفت: این همت و تلاش موجب شده صابون بیرجندی در خراسان جنوبی تاکنون پیشتاز و معروف بماند؛ صابون‌ بدون اسیدی که دنبه گوسفند و سود سوزآور، اصلی‌ترین ترکیباتش است.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: استفاده از مواد اولیه کاملاً طبیعی در تولید محصول و خواص درمانی فراگیر آن با کاربرد گیاهان دارویی، چون روناس، سدر و کتیرا به همراه استحکام و دوام صابون بیرجندی، موجب معروفیت آن شده است.

او گفت: فن و هنر صابون‌سازی در قدیم بیشتر توسط خانم‌ها اداره می‌شد و اکثر اساتید نام برده به همراه همسر در کارگاه‌ها به ساخت صابون مشغول بودند.

برآبادی گفت: پخت صابون برای قوام بهتر و بالا رفتن کیفیت بیشتر محلول صابون، حدود ۱۰ ساعت به طول می‌انجامد که این مدت، زمان لازم و کافی برای پخت آرام و نظارت و بررسی مرتب محلول صابون به لحاظ میزان قلیایی بودن و نگه‌داری PH مطلوب و استاندارد آن را در اختیار استاد صابون‌پز قرار می‌دهد.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: مزیت دیگر صابون بیرجندی عدم بو گرفتن آن در طی سالیان است.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
صابون پزی بروجرد قدیمی تر از بیرجند هست