سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضرت زهرا (س) با دیگر معصومان چه تفاوتی داشتند؟

حضرت زهرا (س) الگوی همه رهروان راه حق در طول قرون و اعصار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سخن از حضرت صدیقه طاهره، زهرای مرضیه (س)، سخن از مظلوم است و فریادش، سخن از ستمدیده است و دادخواهی ایشان، سخن از شناخت ظلم است و ظالم. سخن از فضیلت است و فضیلت مدار، علم است و عالم، سخن از زهد است و زاهد، از عفت است و پاکدامنی، تقوا و پارسایی، شب زنده داری و دعا، تربیت فرزند و ادب نسبت به پدر و مادر، شوهرداری و خانه داری، مسئولیت اخلاقی و دلسوزی نسبت به دین، امر به معروف است و جهاد، مبارزه و خلاصه دفاع از حریم ولایت  و ارزش‌های دینی است.

آری؛ سخن از او سخن از همه این‌ها است که در وجود دختر گرامی پیامبر اکرم (ع)، همسر باوفای امیرالمؤمنین (ع) مادر امامان و پیشوایان دین گرد آمده است.

زندگینامه حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت

حجت الاسلام حسین عسکری نیا، دبیر فعالان اربعین استان کرمان با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در ۲۰ جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد و ۳ جمادی الثانی سال یازدهم هجری و در ۱۸ سالگی در مدینه منوره به شهادت رسید، گفت: حضرت زهرا (س) یکی از پنج بانوی قدسی تاریخ جهان به شمار می‌رود و جایگاه بسیار رفیعی در دین اسلام دارد.

او افزود: آن حضرت سومین معصوم، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم و دارای ویژگی‌های ممتاز متعددی است که ۱۲ امام بزرگوار شیعه (ع) از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) هستند؛ مطابق روایات سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانش نازل شده است و دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است.

حجت الاسلام عسکری نیا تصریح کرد: بی‌شک بر کسی پوشیده نیست که حضرت زهرا (س) مجموع صفات پدرشان، حضرت محمد (ص) را در خود دارند. حضرت زهرا (س) نه تنها صفات پدر را در خود داشتند، بلکه هر آنچه از علم، معرفت، اخلاق وایمان پدر در دست داشتند و برای دیگران به اشتراک می‌گذاشتند، که حقیقت اسلام زنده بماند و جاودانه شود.

دبیر انجمن راویان طلبه و روحانیون استان کرمان با بیان اینکه چندین سال پیامبر اکرم (س) فرزند نداشتند و او را ابتر می‌خواندند که بعد از چند سال خداوند به او فرزندی عطا کرد، گفت: در روایتی آمده است که رسول خدا (ص) در دوران حمل حضرت زهرا (س) فرمود اى خدیجه! جبرئیل مرا بشارت داده که او دختر است، و گفته که او منشا نسلى پاک و مبارک است و خداوند تبارک و تعالى مقدر فرموده که نسل من از طریق او برقرار و پایدار بماند و مقرر فرموده که فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خلیفه خدا در زمین باشند.

حجت الاسلام عسکر نیا افزود: پیامبر اکرم (ص)، نام فرزند  خود را فاطمه گذاشتند که در مورد علت این نامگذاری در حدیثی از آن حضرت (س) آمده است که یکی از این احادیث این است، خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس که آن‌ها را دوست داشته باشد را از آتش دوزخ جدا کرده، به این دلیل او فاطمه نامیده شده است و در جایی دیگر، دلیل نامگذاری ایشان به نام فاطمه را این گونه بیان کردند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.

او بیان داشت: اکثر مفسران شیعی و عده‌ای از مفسران بزرگ اهل تسنن، سوره کوثر را به حضرت فاطمه زهرا (س) تطبیق داده اند و او را خیر کثیر و باعث بقا و گسترش نسل و ذریه پیامبر اکرم ذکر کرده اند.

حجت الاسلام عسکر نیا اظهار داشت: تمام صفات پیعمبر در وجود نازنین زهرای مرضیه جمع شده است که حقیقت اسلام زنده بماند و جاودانه بماند و درروایت و حدیث قدسی داریم اگر تو نبودی ما عالم را خلق نمی‌کردیم زمین، سیاره‌ها و کهکشان و هر چیزی که به چشم انسان می‌آید همه مخلوق خداوند متعال است واسطه عالم وجود نازنین حضرت فاطمه است.

ویژگی‌های اخلاقی حضرت زهرا (س)

مدیر قرارگاه فاتح طلبه سطح سه حوزه علمیه قم فعال فرهنگی و اجتماعی، پارسایی و قناعت به مال اندک و امکاناتی ناچیز، در عین امکان بهره مندی از بالاترین امکانات، انفاق و ایثار فراوان در اشیای مورد علاقه و نیاز خویش، عبادت خالصانه، تبلور حیا و عفت، الگوی کامل پوشش و حجاب اسلام و ... را از ویژگی‌های بارز آن حضرت ذکر کرد.

حجت الاسلام عسکر نیا تصریح کرد: نام‌گذاری روز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، به نام روز تکریم مقام زن و گرامیداشت مقام مادر، به حق گویای جایگاه والای زنان بزرگ این سرزمین است. مقام زن، بر مبنای شان و منزلت بانوی بزرگوار اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) ارزش‌گذاری شده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، اینست که چرا امام عصر (عج) بعد از گذشت بیش از ۱۳ قرن مادر گرانقدر خود را الگو معرفی می‌کنند با اینکه خداوند در قرآن رسول خدا (ص) را به عنوان الگو مطرح می‌کند. به علاوه اینکه اگر قرار باشد بین معصومان (ع) کسی الگو باشد، برتر از پیامبر اکرم (ص) نیست که خداوند متعال نیز او را معرفی کرده است.

حجت الاسلام عسکر نیا تصریح کرد: علاوه بر مطلب فوق در مقام بهره گیری از الگو مدت زمانی که دیگر اهل بیت (ع) در قید حیات مادی هستند، بیشتر از حضرت زهرا (س) می‌توانستند از خود سیره و روش ارائه دهند تا بانویی که ۱۸ بهار از خدا بیشتر عمر نگرفته که در این مدت کوتاه ثبت سیره و سنت از ایشان را به حداقل رسانده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا امام عصر (عج) حضرت زهرا (س) را به عنوان الگو معرفی کردند؟ گفت: از آنجا که ما می‌دانیم سخن معصوم بر پایه حکمت است این سخن مطرح است که چرا حضرت زهرا (س) به عنوان الگو مطرح می‌شود؟ و اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که حضرت زهرا (س) جامع نقش‌های متفاوتی است که هیچ کدام از معصومان ما دارای آن نقش‌ها نبودند.

حجت الاسلام احمد شیخ بهایی، کارشناس مذهبی گفت: به آن بانو ام ابی‌ها گفته می‌شود یعنی مادرِ پدر و مانند یک مادر که از فرزند حمایت می‌کند تمام قد از پدرش؛ رسول خدا (ص) حمایت می‌کند و آنجایی که نمی‌تواند با اشک هایش مشایعت و حمایت می‌کند.

او به وجه تمایز حضرت زهرا (س) با دیگر اهل بیت (ع) پرداخت و گفت: وجه تمایز مهمی که حضرت زهرا (س) با دیگر اهل بیت (ع) دارد این است که تنها معصومی است که در دفاع از امام و ولی اش به شهادت می‌رسد. امام زمان (عج) می‌خواهد جهت را در تاریخ مشخص کند که محور همه چیز ولایت است و مادر ما تنها معصوم از میان چهارده معصوم است که در دفاع از اصل نبوت یعنی ولایت به شهادت می‌رسد.

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: در نظام آفرینش انسان بدون الگو نمی‌تواند حرکت کند و هنگامی که ما این را به عنوان مصداق به جامعه عرضه می‌کنیم بحث تربیت و مدیریت محیط خانواده باید مورد عنایت قرار بگیرد و این جا است که می‌بینیم حضرت زهرا (س) در چند بعد تربیتی زیباترین الگو چه برای گذشتگان و چه امروزی‌ها است.

دفاع از حریم ولایت؛ سیره عملی و نظری حضرت زهرا (س)

او تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگ بانوی اسلام در عمر کوتاه خویش در معنویت و کسب معرفت جایگاه والایی داشتند. ایشان یکی از ولایت‌مدارترین اشخاص در زمان خود بودند که با دفاع از حریم ولایت، آموزه‌های الهی را متجلی کردند.

حجت الاسلام شیخ بهایی بیان داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) در مقطعی حساس از تاریخ اسلام زندگی می‌کرد و ابعاد اجتماعی رفتار ایشان، بسیار جای تأمل دارد. ایشان را باید نماد واقعی و حقوقی زن در جامعه عاری از احساس، عقلانیت و منطق انسانی آن عصر و زمان دانست.

این کارشناس مذهبی عنوان داشت: بزرگ بانوی اسلام در عمر کوتاه خویش در معنویت و کسب معرفت جایگاه والایی داشت و بدین ترتیب پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) را در راه برقراری حق و عدالت یاری کردند. شخصیت بی بدیل ایشان نه تنها اسوه یک زن مسلمان بود، بلکه الگوی تمامی مسلمانان برای دستیابی به سعادت حقیقی به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام شیخ بهایی درباره ﺗﺎرﯾﺦ ﺷﻬﺎدت ﺣﻀﺮت زهرا (س) ﭼﻨﺪین رواﯾﺖ مطرح ﺷﺪه اﺳﺖ، ﯾﮏ رواﯾﺖ آن را ۱۳ ﺟﻤﺎدی اﻻوﻟﯽ و رواﯾﺖ ﺑﻌﺪی ﮐﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﺗﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ، ﺳﻮم ﺟﻤﺎدی اﻟﺜﺎﻧﯽ ۱۱ ﻫﺠﺮی را زمان شهادت می‌داند که ﺑﻨﺎ ﺑﺮ دیدگاه اول وی تنها ۷۵ روز و ﺑﻨﺎ ﺑﺮ رواﯾﺖ دوم ۹۵ روز پس از رﺣﻠﺖ حضرت محمد (ص) در این جهان فانی بود.

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: سنت سوگواری رسمی ایام فاطمیه در تاریخ معاصر ایران ریشه‌ای بالغ بر یک و نیم قرن دارد.

کارشناس مذهبی ادامه داد: آیین‌های مرتبط به این مناسبت مذهبی در قرونی ، شکل رسمی نداشته است، اما این بدان معنا نیست که سرگذشت تلخی که بر سر دختر پیامبر اسلام (ص) آمد از نظر مسلمانان  به دور از تعصب، مغفول مانده باشد.

حجت الاسلام شیخ بهایی اظهار داشت: آنچه که به اسناد و مدارک تاریخی متقن ثابت شده، این است که امامان معصوم (ع) و شیعیان در شهادت حضرت زهرا (س)، اقامه عزا کرده اند، اما به دلیل شرایط خاص و جو اختناق، در زمان حیات ائمه اطهار، عزاداری بر مصائب آن بانوی بزرگوار، جنبه عمومی و علنی نداشته است.

او گفت: در دوران‌های بعد از ائمه اطهار هم این عزاداری‌ها به نسبت آزادی عمل شیعیان ادامه می‌یافت. در هر دوره‌ای که شیعیان تحت فشار حکومت‌ها نبوده‌اند، عزاداری برای ائمه اطهار و فاطمه زهرا (س) بیشتر می‌شده، اما در دوره‌هایی که این فشار و تهدید از ناحیه حکومت و حاکمان وجود داشته، عزاداری کمتر و به صورت مخفیانه صورت می‌گرفته است.

فاطمیه یک دهه نیست؛ بلکه فرصتی است برای نقل حماسه فاطمی در دفاع از ولایت و سرگذشت پر از غربت و مظلومیت بانویی است، که یگانه دختر پیامبر اسلام (ص) در میان امت اسلامی بود؛ همان کسی که اجر رسالتش جز مودت اهل بیتش نبود.

ایام فاطمیه در حقیقت فرصتی است برای نهادینه شدن و ترویج سبک زندگی فاطمی در جامعه اسلامی. احیاء فاطمیه تنها به برپایی عزاداری صِرف نیست، بلکه ایام فاطمیه، فرصتی است برای احیاء سیره فاطمی در تمام ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی-سیاسی در جامعه امروز. ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) مربوط به دوره و زمان خاصی نبوده و سیره و سبک زندگی ایشان نمونه و اسوه‌ای شایسته برای تمام عصرها است.

حجت الاسلام بختیار علیدادی، کارشناس امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به برنامه‌های این سازمان در روز شهادت حضرت زهرا (س) گفت:عمده‌ترین برنامه‌ها در این ایام نقش حضرت زهرا(س) در ولایت، نقش زندگی آن حضرت در بحث مادرانه، بحث فرزند آوری، استقبال از هیات، برپایی نمایشگاه و ایستگاه صلواتی است.

او افزود: همچنین سیاه پوشی مساجد و برگزاری هیات‌ها در این ایام نیز از برنامه‌های این ایام فاطمیه است.

گزارش از آذر عسکرپور

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
عجب سوالی!!
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده فاطمه الزهرا
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده فاطمه الزهرا
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
خوبه
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده فاطمه الزهرا
ام ابیها، کوثر قرآن، دخت پیامبر، همتای حیدر
جانم به فدایت
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
بی بی جان بمیرم برای مظلومیت شما خاندان رسول الله ، مارا شفاعت کن به حق مظلومیت علیت (ع) و خون به ناحق ریخته حسین ، غریبی حسن ودل خونین بی بی زینب(س)
محمد رضا
۱۲:۳۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام سالروز شهادت جان سوز بانوی بزرگ اسلام حضرت فاااطمه زهرا سلام االله علیها را تسلیت عرض میکنم.
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام
بی بی جان دلم سخت هوای مزار گمشده ات گشته
بی بی جان با این که گناهکارم به حق علی جان (س)
مرا نیز بططب عاشق دیدارتم