سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره ملی چله گئجه سی (شب یلدا) در تبریز برگزار شد

ششمین همایش ملی چله گئجه سی (شب یلدا) با حضور هنرمندان و ورزشکارانی از ۱۱ استان و ۲۱ شهرستان از آذربایجان شرقی در سالن ورزشی شهید اقدمی تبریز با حضور رییس فدراسیون ورزش‌های محلی و بومی و مسوولان ورزشی استان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمد تقی امیری خراسانی رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی کشور اظهار کردوگفت:این مراسم با هدف احیا و توسعه فرهنگ ملی و مذهبی به خصوص ورزش‌های بومی و محله‌ای برگزار می‌شود.

اوافزود:خانواده در چنین روزی دور هم جمع می‌شوند و با بیان خاطرات شیرین خود که بیشتر به این بازی‌های بومی و محله برمی گردد به نوعی رغبت جوانان را برای گرویدن به این ورزش‌ها را دو چندان می‌کند.

او با انتقاد از زندگی مدرن جدید که بیشتر به عصر ماشینی و دیجیتالی معروف است، گفت: این نوع زندگی خطراتی را به مردم تحمیل می‌کند که بنیان خانواده و به خصوص تحرک بدنی و انجام ورزس‌های سنتی را از یاد‌ها می‌برد و برگزاری این گونه مراسم‌ها به نوعی عامل بازدارنده این خطرات است.

 رییس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی کشور در خصوص ثبت جهانی بازی‌های سنتی، بومی و محله‌ای با بیان اینکه در مرحله اول باید این بازی‌ها ثبت ملی شود، اعلام کرد: در سال‌های اخیر از یکهزار ورزش بومی و محله‌ای حدود ۸۷ ورزش ثبت ملی شده و به دلیل زمان بر بودن فرایند ثبت جهانی تنها ۲ رشته ورزشی پهلوانی، زورخانه‌ای و چوگان به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شب یلدا ، جشنواره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.