سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از تولید میکروسلولز از باگاس تا طراحی و تجاری سازی ایده های ناب

پژوهشگران فعال خوزستان در حوزه تجاری‌سازی و تولید محصول، سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد ذاکرمشفق  معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: پژوهشگران فعال در حوزه تجاری‌سازی و تولید محصول، سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند؛ قرارداد بسته می‌شود اما نرخ دلار بالا و پایین می‌شود و رقم پروژه ثابت می‌ماند که مشکلات مالی برای اجرا به وجود می‌آورد.

او در خصوص  پروژه‌های انجام شده در این دانشگاه افزود: یک مجتمع فناوری و نوآوری در دانشگاه صنعتی دزفول تاسیس شده که برخی از محصولات این مرکز، تجاری‌سازی شده‌اند.

ذاکر مشفق ادامه داد: برخی طرح‌ها در بخش ارتباط با صنعت بوده‌اند یعنی کارفرمای طرح، صنایع است که تعداد این طرح‌ها بسیار زیاد بوده و منجر به تولید یک محصول شده‌اند.

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول  اضافه کرد: یکی از دانشجویان این دانشگاه نوعی دستگاه تصفیه هوا تولید کرده که این تکنولوژی در چند جا در حال استفاده و  مشابه این نمونه یعنی دستگاه تصفیه آب نیز در حال ساخت است.

این مقام مسئول  در ادامه گفت: یکی از اساتید دانشگاه نیز در حال کار کردن در حوزه کشاورزی است و تولید گیاهان دارویی را در شمال استان خوزستان انجام می‌دهد و گیاهانی که در گذشته در شمال استان نمی‌روییدند را با شرایط تطبیق داده و در شمال استان خوزستان تولید کرده‌اند.

ذاکر مشفق تولید میکروسلولز از باگاس نیشکر را  از دیگر فناوری‌هایی که منجر به تولید محصول از باگاس نیشکر که دور ریختنی است، عنوان کرد و افزود: این میکروسلولز در صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد البته طرح آن هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اضافه کرد:  تهیه نرم‌افزار مدیریت آموزش با توجه به آموزش مجازی نیز از دیگر کارهایی است که از سوی محققان این دانشگاه انجام شد. این نرم‌افزار هم‌اکنون برای تدریس دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول افزود: یکی از این پروژه‌ها طراحی نرم‌افزار و الگوریتمی با کارفرمایی شرکت برق منطقه‌ای بوده است که شامل بانک اطلاعاتی وضعیت ترانسفورماتورهای شبکه با قابلیت پیش‌بینی دوره زمانی خروج از مدار برای انجام بازرسی‌های دوره‌ای و تعمیرات است. پیش از بازرسی و انجام تعمیرات ترانسفورماتورها، این نرم‌افزار چک می‌شود تا وضعیت آن‌ها مشخص شود. این نرم‌افزار اکنون در حال استفاده در صنعت است.

او گفت: برای سد کرخه نیز با کمک دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول بانک اطلاعاتی طراحی شده و اکنون در حال استفاده است.

ذاکر مشفق  ادامه داد: طراحی و تولید نرم‌افزار مدل‌سازی جریان در بدنه برای سد خاکی با استفاده از روش ایزوژئومتریک از دیگر کارهایی است که انجام شده است که میزان نشتی بدنه سد کرخه را مشخص و محاسبه می‌کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور اضافه کرد: ایجاد سامانه پایش و هشدار سد دز نیز در حال انجام است که می‌تواند به محصولی پرطرفدار تبدیل شود.

این مقام مسئول گفت: فناوری استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در برآورد نقشه‌های بارش نیز از پروژه‌هایی است که سد دز در حال استفاده از آن است. طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری چند منظوره زمین بر باند فرکانسی وسیع نیز برای شرکت برق منطقه‌ای در حال انجام است.

ذاکرمشفق افزود: واقعیت این است که پژوهشگران فعال در حوزه تجاری‌سازی و تولید محصول، سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند؛ قرارداد بسته می‌شود اما نرخ دلار بالا و پایین می‌شود و رقم پروژه ثابت می‌ماند که مشکلات مالی برای اجرا به وجود می‌آورد.

  معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول  در پایان گفت:  از پژوهشگران باید حمایت همه‌جانبه از نظر مالی و اداری انجام شود. بسیاری از اساتید می‌توانند کار را انجام ندهند و روی پروژه‌های مقاله‌محور کار کنند اما این پژوهشگران دنبال حل مشکل و تولید محصول هستند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.