سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرگ هایی منتسب به آلودگی هوا تحفه خشکسالی امسال خوزستان

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان به بررسی مرگ منتسب به آلودگی هوا در این استان پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرخنده شفیعی کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان در خصوص خشکسالی پیش رو در سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ در کنار پاندمی کرونا، گفت: این مساله نگرانی مردم ساکن در استان خوزستان برای رویارویی با گرد و غبار را چندین برابر کرده است.

او افزود: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیم، طوفان‌های گرد و غبار به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تبدیل شده که این چالش زیست محیطی، بیشتر مناطق خشک را در بر گرفته است.

شفیعی گفت: یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که بر میزان گرد و غبار تاثیر می‌گذارد خشکسالی است؛ خشکسالی در اثر کاهش بارش رخ می‌دهد و موجب کاهش پوشش گیاهی و افزایش گرد و غبار می‌شود.

 کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: کم بارشی نیز ناشی از تغییرات اقلیمی است و بدون شک عوامل انسانی به عنوان مهم‌ترین شاخص افزایش پدیده گرد و غبار شناخته شده است.

او اضافه کرد: نتایج تحقیقات فراوان نشان می‌دهد که بین وقوع گرد و غبار با خشکسالی ارتباطی مستقیمی وجود دارد و در سال‌هایی که شدت خشکسالی زیاد یا کم شده، بر تعداد وقوع گرد و غبار نیز افزوده یا از آن کاسته شده است.

 شفیعی گفت: در ۲ سال گذشته، بارش‌ها در کشور نسبتا خوب بود که این امر موجب شد در طول سال ۹۹ کمتر با طوفان‌های گرد و غبار روبه‌رو شویم، اما پیش‌بینی‌ها برای امسال خبر از سال خشک و کم بارشی دارد که نگرانی از کاهش آورده‌های آبی و تشدید بحران گرد و غبار را در سال ۱۴۰۰ به دنبال دارد بنابراین این مساله آمادگی عموم برای مواجهه با گرد و غبار را می‌طلبد.

 کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه این پدیده به طور مکرر در استان خوزستان اتفاق خواهد افتاد، افزود: به تبع آثار جدی روی سلامت انسان، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و حمل و نقل دارد.

او گفت: خشکسالی پیش رو در سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ و در کنار پاندمی کرونا، نگرانی مردم ساکن در استان خوزستان را برای رویارویی با گرد و غبار چندین برابر کرده است؛ خشکسالی شدید امسال و کاهش بارندگی، خطر منطقه غبارخیز کشور‌های همسایه را برای ایران نیز تشدید می‌کند.

شفیعی اضافه کرد: بخشی از معضل گرد و غبار در استان خوزستان مربوط به کانون‌های داخلی است.

 کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: برای مهار کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان اقدامات محیط زیستی و زیربنایی در حوزه‌های بین بخشی از جمله جلوگیری از خشک شدن تالاب، مدیریت بهینه در حوزه آب و کشاورزی برای کنترل گرد و غبار و ریزگردها، جنگل‌کاری و تأمین آب مورد نیاز جنگل‌ها لازم است که بحث درباره آن در حوزه وظایف معاونت بهداشت نیست.

او گفت: بدون شک وقوع ریزگرد‌ها علاوه بر پیامد‌های اقتصادی و آسیب جدی به زیرساخت‌های عمومی، مهم‌تر از همه پیامد‌های بهداشتی را دارد.

شفیعی در ادامه افزود: ریزگرد‌ها در کنار بحران کرونا، نه تنها آسیب‌های جدی به بهداشت و سلامت مردم وارد می‌کند و ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی را به دنبال دارد بلکه تحقیقات نشان داده که آلودگی هوا رابطه مستقیم و معنی‌داری با افزایش ابتلا به بیماری کرونا دارد.

 کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: پیامد‌های مختلف آلودگی هوا به خصوص آثار بهداشتی آن از جمله ایجاد بیماری‌های آلرژیک و تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی در قبال پدیده طوفان‌های گرد و غبار موجب شده که نظارت و کنترل مداوم و مستمر کیفیت هوا به خصوص در کلانشهر‌ها به عنوان امری بسیار حائز اهمیت مورد توجه خاص قرار بگیرد.

او افزود:  طوفان‌های گرد و غبار در استان خوزستان هنگام وقوع تا طول مدت تداوم، ده‌ها نفر را دچار مشکلات تنفسی و قلبی و راهی بیمارستان می‌کند.

شفیعی گفت:  تا پایان سال ۹۹، ۶۳ هزار و ۲۰۷ مادر باردار، ۳۵۵ هزار و ۲۱۵ کودک زیر پنج سال و ۲۳۳ هزار و ۷۲۹ فرد بالای ۶۰ سال در حوزه شهر‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز داشته‌ایم که این افراد نسبت به آلودگی هوا حساس‌تر هستند.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان  افزود: در این مدت مرگ هشت کودک زیر پنج سال به علت عفونت حاد تنفسی، ۷۸ مرگ به علت انسداد مزمن ریوی، ۶۵ مرگ به دلیل سرطان ریه، ۲ هزار و ۶۳ مرگ به علت بیماری قلبی و ۲۶۸ مرگ به علت سکته مغزی داشتیم که همه این موارد منتسب به آلودگی هوا هستند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال ۹۹ از نظر شاخص کیفیت هوا هیچ روز خوبی نداشتیم؛ در این مدت ۳۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۳۵ روز ناسالم و ۵ روز خطرناک داشتیم.

شفیعی گفت: در ۹۹، ۴ هزار و ۶۳۰ بیمار قلبی و تنفسی از طریق ترالی اورژانس اهواز به بیمارستان‌ها منتقل شدند در این مدت ۲ هزار و ۳۲۳ بیمار با عارضه قلبی، ۳۳۰ بیمار زیر ۱۶ سال با عارضه تنفسی، ۲ هزار و ۶۲۸ بیمار ۱۶ تا ۶۵ سال با عارضه تنفسی و یک هزار و ۱۴۹ بیمار بالای ۶۵ سال  به بیمارستان‌ها ارجاع شدند این در حالی است که تعداد روز‌های گرد و غباری در استان خوزستان کمتر از ۱۰ روز بوده است.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.