سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

مشهد در تابستان با کمبود شدید آب شرب روبه رو خواهد بود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مشهد در سال ۱۴۰۱ به خصوص در پیک مصرف یعنی تابستان با کمبود شدید آب شرب روبرو خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در کلانشهر مشهد پنج سد بزرگ آب شرب وجود دارد که سال گذشته در چنین روزی ظرفیت این سد‌ها حدود ۶۳۰ میلیون متر مکعب بوده، در حالی که این رقم امسال به ۳۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی گفت: کل مساحت خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی است در این بین، حوزه مطالعاتی مشهد در خشکسالی خیلی شدید قرار گرفته یعنی کاهش بارش نسبت به سال گذشته و میانگین در مشهد خیلی کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سال گذشته، سال بسیار خشکی بود و میانگین بارش در خراسان رضوی، به ۱۱۰ میلی متر رسیده و این یعنی ۵۰ درصد نسبت به میانگین بارش دراز مدت کاهش داشته است.


بیشتر بخوانید


علایی گفت: از اول مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا امروز، در مجموع ۱۰ میلی متر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته که خشک‌ترین سال در ۶۰ سال گذشته بوده، ۵۰ درصد کاهش داشته یعنی امسال از سال گذشته هم بسیار خشک‌تر است.

او گفت: بدترین شرایط بحرانی آب‌های زیرزمینی را در استان تجربه می‌کنیم؛ در سال‌های ترسال حدود ۸۵ درصد آب استان را از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم که این رقم در سال‌های خشکسالی تا حدود ۹۷ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مشهد در سال ۱۴۰۱ به خصوص در پیک مصرف یعنی تابستان، با کمبود شدید آب شرب روبرو خواهد بود، با این حال قرار نیست آب جیره بندی شود، راهش این است که همه در مصرف آب مدیریت کنیم.

علایی گفت: حدود ۸۴ درصد آب استان را بخش کشاورزی برداشت می‌کند؛ از چند سال گذشته در اجرای سند همیاران، اقدامات خوبی انجام شده، ولی خشکسالی، آن‌ها را به شدت تهدید می‌کند و نیاز است همه به خصوص کشاورزان دست به دست ما بدهند.

وی گفت: از کشاورزان می‌خواهیم در سطح کشت محصولات تجدید نظر کنند، ما نمی‌توانیم آب مورد نیاز کشاورزی را که سال‌های گذشته از چاه‌ها به آن‌ها می‌دادیم، امسال و سال آینده در اختیار آنان قرار دهیم، حتما باید مساحت کاشت را کاهش دهند.

انتهای پیام//ص.ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.