سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی به موقع سرطان ریه با آزمایش خون

دانشمندان آمریکایی به روشی برای شناسایی به موقع سرطان ریه دست یافتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مَس جنرال، سرطان ریه رایج‌ترین سرطان در جهان محسوب می‌شود به طوری که بالاترین میزان مرگ و میر سالانه سرطان مربوط به این بیماری است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیون و یکصد هزار نفر به سرطان ریه مبتلا شدند که از این میان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن جان خود را از دست دادند.

استعمال دخانیات و زندگی در شهر‌های آلوده صنعتی از اصلی‌ترین دلایل محیطی ابتلا به این سرطان محسوب می‌شود. با این وجود، سرطان ریه به مانند سایر سرطان‌ها در صورتی که به موقع تشخیص داده شود قابلیت درمان دارد. به تازگی دانشمندان به روشی موثر برای کشف زودرس این سرطان دست یافته اند.

متخصصان آمریکایی می‌گویند با انجام آزمایش خون و تحلیل آن می‌توان پیش از موعد به ابتلای افراد به سرطان ریه پی برد. از آنجا که سرطان ریه تنها در مرحله پیشرفته علائم خود را بروز می‌دهد، شناسایی به موقع این سرطان نیازمند سی تی اسکن و عکس برداری‌های پیشرفته است که افراد نسبت به آن بی توجه هستند.

دانشمندان در روش جدید اقدام به بررسی متابولیسم (سوخت و ساز) در خون افراد می‌کنند. در حقیقت محققان می‌توانند با تحلیل متابولیسم سلول‌های خونی به سلامت یا بیماری افراد پی ببرند. مواد بیوشیمیایی پویا در تمامی سلول ها، بافت‌ها و مایعات بدن وجود دارد که تحلیل آن‌ها می‌تواند به سهولت به تشخیص سرطان ریه کمک کند.

لئو چنگ، مدیر این تحقیقات تاکید دارد: مطالعات ما به روشی موثر برای شناسایی پیش از موعد سرطان ریه منجر شد. ما در این روش با تحلیل نمونه خونی افراد، کسانی که مشکوک به ابتلا به این سرطان هستند را شناسایی کرده و سپس آن‌ها را به آزمایش‌های تخصصی دیگر مانند سی تی اسکن ارجاع می‌دهیم.

دانشمندان امیدوارند با توسعه این روش راه برای شناسایی به موقع سرطان ریه و کاهش مرگ و میر‌های ناشی از آن هموار شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.