سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرخ ریسَک‌ها معماران و قالیبافان حرفه‌ای+عکس

چرخ ریسَک‌ها از خانواده گنجشک سانان هستند که از ۵ گونه تشکیل شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چرخ ریسَک‌ها از خانواده گنجشک سانان میباشند که جسه ریزی دارند، این پرندگان آوازه خوان را میتوان در اکثر نقاط جهان و ایران یافت که معمولا در روستا‌ها و مراتع شمال غربی کشور زیست می‌کنند.

این پرندگان که گونه‌های مختلفی دارند توان زندگی به صورت تک و گله‌ای در کنار هم را دارند معمولا از حشرات، بی مهرگان و دانه درختان تغذیه می‌کنند.

چرخ ریسکی‌ها ۵ گونه مختلف شامل چرخ ریسک سر آبی، چرخ ریسک تورانی، چرخ ریسک سر سیاه، چرخ ریسک پشت سر سفید و چرخ ریسک بزرگ دارند.


این پرندگان زیبا علاقه بسیار زیادی به آب دارند و معمولا لانه خود را در شاخه‌های منتهی به آب می سازند تا از مزاحمت سایر گونه‌ها در امان بمانند.

چرخ ریسک‌های نر توانایی بالایی در معماری و ساختن لانه دارند، آن‌ها برای ساخت چهارچوب و ستون لانه از رشته‌های محکمی مانند علف، ریشه‌های درخت بید و مو استفاده می‌کنند و برای ساخت دیواره‌های بیرونی شاخه‌های نازک را با منقار خود مانند قالی میبافند و درون لانه را از پُر از پر‌های خود و سایر پرندگان میکنند تا تخم‌های خود را در مکان گرم و نرم نگهداری کنند.

نر‌ها در فصل بهار پس از گذشت ۳ تا ۴ هفته که لانه خود را تکمیل کردند، به دنبال ماده میگردند و پس از رقابت با سایر نر‌ها ماده مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند، ماده‌ها معمولا سالی ۲ بار با تعداد ۶ الی ۱۲ تخم میگذارند.

چرخ ریسَک‌های سر آبی که ظاهر زیبا تری نسبت به سایر اعضای خانواده دارند، تنها گونه‌ای هستند که تارک، بال‌ها و دم آبی روشن دارند.

همچنین با سطح شکم زرد رنگ و گونه‌های سفید و خط سیاه چشمی به راحتی نسبت به سایر گونه چرخ ریسَک‌ها قابل تشخیص هستند.

در کشور‌های اروپایی گزارش شده که چرخ ریسَک‌ها فویل آلومینیومی شیشه شیر‌های پشت درب منازل را با منقار خود سوراخ کرده و شیر داخل شیشه را میخورند.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.