سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بغلان، جایگاه کاشت برنج و شهر تولید سمنت + فیلم

ولایت بغلان در شاهراه مزار کابل قرار دارد و یکی از وصل کنندگان هشت ولایت شمال و شمال شرق با مرکز افغانستان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولایت بغلان که مرکز آن شهر پلخمری است، در شاهراه مزار کابل قرار دارد و یکی از وصل کنندگان هشت ولایت شمال و شمال شرق با مرکز افغانستان است.

خنجان، دوشی، اندراب ها، ده صلاح، بنو، پل حصار، نهرین، تاله و برفک، جلگه، خوست، فرنگ، گذرگاه نور، دهنه غوری، برکه، بغلان مرکزی، از جمله شهرستانهای این ولایت اند.

این ولایت از شمال با کندز از شمال شرق با تخار از غرب با پنجشیر و از جنوب با پروان سرحد مشترک دارد.

شهر پلخمری که بنام مسکو کوچک نیز یاد میشود در وسط تپه های خاکی قرار گرفته که صدها هزار باشنده این ولایت را در خود جا داده است.

بیشتر نفوس این ولایت را اقوام تاجیک، هزاره، پشتون تشکیل می دهد که سالهاست در فضای مسالمت آمیز باهم زندگی می نمایند.

کوه های سالنگ ها که یکی از جاهای دیدنی این ولایت است با بلندای بیش از ۴ هزار متر ارتفاع در میان ولایت های بغلان و پروان قرار گرفته که در تمام فصل های سال پوشیده از برف است.

فابریکه تولید سمنت پلخمری نیز که در افغانستان شهرت فراوان دارد در مرکز این ولایت واقع شده و یکی از پردرآمدترین فابریکه حکومتی در این ولایت شمرده می شود.

برنج بغلان نیز یکی از خوشمزه ترین غذاهای افغانستان است که طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد و سالانه هزاران جریب زمین در این ولایت، شالی یا برنج کاشت می شوند که حاصلات زیادی را در پی دارد.

از توت و تلخان بغلان نیز نمی توان چشم پوش کرد که شهرت جهانی دارد و بیشتر مردم این ولایت با فروش آن هزینه های زندگی خود را تامین می کنند.

 

 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: افغانستان ، طالبان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.