سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شوک داوینچی به کیوی های ایرانی

احتمالا داوینچی باعث شد کیوی‌های ایرانی از هندوستان برگشت بخورند.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: تنها آفت مهم کیوی آفت سپردار سفید توت است به همین دلیل می توان گفت کیوی یکی از سالم‌ترین محصولات کشاورزی مازندران است.

او افزود: کیوی کاران برای نابود کردن این آفت از روش مبارزه غیر شیمیایی مانند پاک کردن تنه و شاخه درختان با اسکاچ یا روغن‌های معدنی استفاده می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: این روغن که در پاییز یا زمستان و در صورت آلوده بودن شدید درختان کیوی استفاده می‌شود جز سموم نیست و نوعی ماده معدنی قابل تجزیه است که آثار آن در باقی مانده میوه یا درخت برجای نمی‌ماند.

زاغی گفت: اکر درختان کیوی در فصل رشد نیاز به مبارزه شیمیایی داشته باشند فقط در اردیبهشت ماه سم پاشی می‌شوند که با توجه به فاصله ۵ ماهه تا زمان برداشت ، هیچ سمی هنگام مصرف در میوه باقی نمی‌ماند.

او افزو: با ۱۰۰ درصد اطمینان اعلام می‌کنم محصول کیوی مازندران سالم و عاری از سموم و آفت کش‌ها است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: ۳۰۰ کانتیتر کیوی مازندران یک ماه گذشته فقط از نوشهر به کشور‌های حوزه خلیج فارس، هندوستان، روسیه و ازبکستان صادر شد و هیچ محموله‌ای نیز برگشت نخورد.

داوینچی وارد می‌شود

زاغی در خصوص برگشت خوردن کیوی‌های ایرانی از هندوستان گفت: هورمون داوینچی برای ماندگاری بیشتر کیوی در برخی باغات استان‌های همسایه استفاده می‌شود که قابلیت ماندگاری میوه را بالا می‌برد.

او افزود: برخی کیوی کاران چون فکر می‌کنند میوه‌ها بعد از خروج از سردخانه و بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهند به همین دلیل از این هورمون استفاده می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: این هورمون در ایران ثبت نشده است و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

زاغی افزود: این هورمون در مازندران استفاده نمی شود.


بیشتر بخوانید:

 

کاهش یک سومی مصرف سموم

زاغی گفت: یکی از برنامه‌های اولویت دار سازمان حفظ و نباتات کشور و واحد‌های تابعه آن‌ها در استان‌ها برنامه ریزی برای کاهش مصرف سموم است و به همین دلیل با ایجاد شبکه‌های مراقبتی بر نحوه مصرف و عرضه سموم نظارت می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: هر زمانی که نیاز به مصرف آفت کش یا سموم باشد این موضوع در جلساتی که با کارشناسان مربوطه پژوهشکده‌ها تصمیم گیری و نوع و میزان استفاده از سموم مجاز از طریق رسانه ملی، فضای مجازی و خدمات جهاد کشاورزی اطلاع رسانی می‌شود.

او ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده مصرف سم در مازندران از ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن در سال ۱۳۶۷ به ۴۵۰۰ تن رسیده در حالی که اراضی کشاورزی استان ۱۰۰ هزار هکتار بیشتر شده است.

زاغی گفت: مراکز عرضه سموم به صورت هفتگی رصد و پایش می‌شوند و در صورت اثبات تخلف پروانه بهره برداری واحد عرضه کننده لغو و پلمب می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: شاید برخی‌ها تابع قوانین نباشند، اما این اداره با توجه به مهم بودن موضوع سلامت مردم با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

انتهای پیام / ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.