سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:

غار دودزا متعلق به استان همدان است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: طبق هماهنگی با وزارتخانه ابلاغ ثبت ملی غار دودزا فعلا متوقف شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص ثبت ملی غار دودزا به نام استان دیگر گفت: برخی از آثار تاریخی در مرز استان‌ها و شهرستان‌ها واقع می‌شوند که بار‌ها در کشور نیز اتفاق افتاده یک پرونده ثبتی را استانی پیگیری کرده در حالی که اختلاف نظر بر سر تقسیمات کشوری بوده و در محل استقرار اثر ثبت شده است.

او افزود: خوشبختانه قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که در حوزه تقسیمات کشوری با استعلام از وزارت کشور مشخص می‌شود که یک اثر در حوزه جغرافیایی کدام استان و کدام شهر است و طبیعتاً بر اساس آن نظر تصمیم گرفته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تأکید کرد: اگر در بررسی‌ها مشخص شود که این اثر در این استان نبوده و در استان همجوار است، پرونده اصلاح شده و به نام استانی که اثر در آن واقع است، ابلاغ می‌شود.

مالمیر تصریح کرد: در مورد اخیر با توجه به اختلاف نظر با استان زنجان، پرونده‌ای برای غار دودزا که در مرز دو استان و در حوزه شهرستان کبودراهنگ هست، زنجان اقدام به تشکیل پرونده و پیگیری ثبت طبیعی آن را انجام داده است.

او افزود: با توجه به اینکه بر اساس اطلاعاتی که ما داریم و با انتقاد از این اتفاق و اعلام اینکه غار در حوزه جغرافیایی استان همدان و شهرستان کبودراهنگ واقع است و باید این اثر به نام همدان ثبت شود بنابراین با وزارتخانه مکاتبه کردیم فعلا دفتر ثبت، ابلاغ ثبت را متوقف کنند و بعد از بررسی دقیق تخصصی که مکان استقرار کجاست اعلام نظر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تأکید کرد: در برخی از موارد یک اثر مشترک بین دو یا چند استان به شکل اشتراکی بین استان‌ها ثبت شده که این موضوع هم طبیعی است و راهکار دارد و پس از بررسی دقیق اعلام نظر نهایی خواهد شد و ما اعتقاد داریم که این اثر در استان همدان قرار دارد و قطعاً به نام استان همدان ثبت شود.

انتهای پیام/د.ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۲:۱۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
غاری که سالیان سال به اسم زنجان بوده و همه به اسم زنجان میشناسنش چطور شده یهو همدان یادش افتاده و میخواد جلوی ثبتشو بگیره؟؟؟؟