سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خاکپور:

اصلاح الگوی کشت یک راهکار برای مقابله با شوری و فرسایش خاک است

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اصلاح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با شوری و فرسایش خاک است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاکپور رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت خاک در بحث امنیت غذایی کشور اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت راهکاری برای مقابله با شوری و فرسایش خاک است.

او افزود: فرسایش خاک، شور شدن خاک، آلودگی خاکی از مهمترین تهدید‌های است که در سال‌های اخیر خاک را به سمت نابودی می‌برد و در کشور ما شرایط خاک بسیار حساس‌تر از آسیا و جهان است و براساس آمار کشور رتبه نخست از دست روی و فرساش خاک را در دنیا دارد و این امر به شدت نگران کننده است.


بیشتر بخوانید


خاکپور اضافه کرد: میانگین فرسایش خاک در استان بیشتر از میانگین کشوری است و این امر به دلیل کوهستانی بودن و وجود مناطق پرشیب یک تهدید برای استان است که با تخریب پوشش گیاهی حساسیت نسبت به فرسایش خاک افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه هر تن خاک ۲۸ دلار ارزش‌گذاری شده و سالانه بیش از ۲ میلیارد تن در کشور فرسایش خاک وجود دارد، سالانه بیش از ۵۶ میلیارد دلار خسارت از دست رفتن خاک در کشور است.

خاکپور به پایین بودن میزان خاکزایی در کشور اشاره کرد و گفت: به طور میانگین در دنیا ۴۰۰ سال برای تولید خاک زمان نیاز است که این میزان در کشور ما ۲ برابر است و با توجه به اینکه کشور در نوار خشک زمین قرار دارد هر چه فاصله بین خاکزایی و از دست رَوی خاک کمتر باشد مدیریت و پایداری خاک افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: خاک جزء منابعی است که قوانین هیچ کشور اجازه صادرات آن را ندارد و امنیت غذایی نیز وابسته به خاک است و در صورتی که خاک از دست برود امنیت غذایی، پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع نیز از بین می‌رود.

خاکپور به شور شدن خاک در برخی مناطق کشور اشاره کرد و گفت: شوری خاک باعث از بین رفتن کارکرد‌های خاک می‌شود که این امر به دلیل بهره‌برداری بیش از حد و غیرمتعارف از آب‌های زیرزمینی است.

او به بی خاک‌ورزی و کم خاک‌ورزی به عنوان مهمترین کار در کاهش فرسایش خاک اشاره کرد و ادامه داد: در این نوع کشاورزی، کمترین دستکاری و شخم وشیار در خاک و ساختمان خاک ایجاد می‌شود که با استفاده از فناوری (تکنولوژی) جدید بذر را داخل خاک می‌کارند و نیاز به شخم زدن نیست.

خاکپور افزود: تنوع الگوی کشت، آیش گذاشتن زمین نیز یک فرصت برای احیا و کمک کردن به حاصلخیزی خاک است و استفاده از کود‌های شیمیایی که به حاصلخیزی خاک کمک می‌کنند از دیگر راهکارهی تقویت ساختار و تقویت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک است.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.