سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی سپاه از «سبک‌ترین شناور مجهز به سلاح‌های هدایت شونده» در جهان + تصاویر

بر اساس تصاویر منتشر شده از تحویل گسترده شناور‌های تندرو به نیروی دریایی سپاه، قایق‌هایی با طراحی شبیه به کلاس عاشورا دیده می‌شوند که این‌بار به جای موشک کروز، مجهز به اژدر هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی دریایی سپاه به دلیل ماموریت‌های خاص و طراحی ویژه برای مقابله با یک دشمن مهم، به صورت یک سازمان رزمی با دکترین و وضعیتی متفاوت از آنچه یک نیروی دریایی استاندارد دارد، طراحی شده است. تاکید روی شناور‌های کوچک و تندرو، اما مدرن و مجهز در کنار پرنده‌های بدون سرنشین و پرتابگر‌های ساحلی یک شکل متفاوت از این نیرو را در بحث رزم دریایی تشکیل داده است.

اگرچه در ابتدای کار، قایق‌های تندرو مجهز به تیربار‌های سنگین و راکت انداز‌های ۱۰۷ میلی متری عمده سازمان رزم نیروی دریایی سپاه را تشکیل می‌داد، اما در دوره پس از جنگ تحمیلی، موشک‌های کروز و اژدر‌های متنوع نیز به این سازمان اضافه شده و یک قدرت واقعی در نبرد‌های دور برد را برای این نیرو تشکیل داده است.

ادامه دکترین جدید برای نیروی دریایی سپاه در سال ۱۴۰۰

از سال گذشته، یک حرکت جهادی و بزرگ در نیروی دریایی سپاه آغاز شده که بر اساس آن، حجم قابل توجهی از پرنده‌های بدون سرنشین، قایق‌های تندرو مسلح به موشک‌های کروز و اژدر، سیستم‌های راداری، مخابراتی و جنگال در کنار پرتابگر‌های ساحلی موشک به نیروی دریایی سپاه تحویل شدند. این اقدام در سال جدید نیز ادامه پیدا کرده و در جدیدترین مورد مربوط به آن، ۱۱۰ فروند شناور تندرو جدید در بندرعباس به نیروی دریایی سپاه تحویل شده است. در این مراسم شناور‌های مختلفی مجهز به راکت انداز یا موشک‌های کروز به نیروی دریایی سپاه دیده می‌شدند.

نمایی از تحویل شناور‌های موشک انداز به نیروی دریایی سپاه در خرداد ماه سال ۱۳۹۹

تحویل انبوه پرنده‌های بدون سرنشین به نیروی دریایی سپاه در مهرماه سال ۱۳۹۹

در این میان یک مسئله قابل توجه بود. بر اساس تصاویر بدست آمده از این مراسم، برای اولین بار قایق‌های کلاس عاشورا نیروی دریایی سپاه نیز به دو پرتابه جدید مجهز شدند. بر اساس تصاویر و نحوه قرار گرفتن این پرتابه‌ها به نظر قایق‌های کلاس عاشورا به اژدر‌های سنگین یا موشک کروز ضد کشتی مجهز شده اند. این مسئله از جهاتی دارای اهمیت و به نوعی یک رکورد جهانی برای سپاه به حساب می‌آید. قبل از پرداختن به رکورد شکنی سپاه به مسئله مهمی در خصوص استراتژی دفاعی ندسا خواهیم پرداخت.

استراتژی نبرد ضد دسترسی ادامه دارد

همان طور که در ابتدا به این مسئله اشاره کردیم، سپاه در استراتژی نبرد دریایی خود ایالات متحده را به عنوان دشمن شماره ۱ تعریف و برای مقابله با آن خصوصا در مناطقی مثل خلیج فارس و تنگه هرمز استراتژی معروف به نبرد ضد دسترسی را طراحی کرده است. این استراتژی که البته فقط مربوط به نیروی دریایی نیست و در حقیقت طیف گسترده تری از سازمان رزم نه فقط سپاه پاسداران و بلکه ارتش جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد، بر اساس هزینه سازی و سخت کردن تهاجم برای نیرو‌های دشمن قرار دارد.

در مرحله اول با اشباع کردن منطقه خلیج فارس چه از طریق موشک‌های ساحل پرتاب، چه شناور‌های موشک انداز و یا واحد‌های مسلح پروازی هزینه ماندن در این منطقه برای هر شناور مهاجم در زمان جنگ زیاد شده است. در ادامه با توسعه موشک‌های بالستیک ضد کشتی و همچنین افزایش برد موشک‌های کروز نیز مسئله دور کردن شناور‌های دشمن از خاک ایران مطرح شده است.

در بحث شناور‌های جدید سبک و سرنشین دار نیز باید گفت که مسلح کردن آن‌ها به موشک کروز یا اژدر نشان می‌دهد که سپاه به دنبال افزایش برد درگیری حتی برای سبک‌ترین واحد‌های خود است. در این شرایط و با افزایش برد درگیری اولا میزان بقاء پذیری برای واحد‌های خودی افزایش پیدا می‌کند و در عین حال در مقایسه با نسل‌های قبلی این شناور که از راکت‌های ۱۰۷ میلی متری به عنوان سلاح اصلی استفاده می‌کردند نیز قدرت تخریب بسیار بیشتری خواهند داشت.

یک رکورد شکنی دیگر توسط سپاه

با نگاهی به تصاویر مربوط به مراسم تحویل ۱۱۰ فروند قایق تندرو توسط سپاه، یک شناور کوچک تندرو را مشاهده می‌کنیم که دارای دو پرتابه در اطراف خود است. ظاهر این شناور شبیه به نسل جدید قایق‌های تندرو کلاس عاشورا است. به دلیل کیفیت پایین تصاویر به صورت دقیق نمی‌توان سلاح مورد نظر را شناسایی کرد، ولی شمایه کلی نزدیک به موشک کروز کوتاه برد نصر است که در سال‌های اخیر به عنوان سلاح اصلی شناور‌های تندرو و سبک سپاه معرفی و وارد خدمت شده است.

موشک نصر یکی دیگر از موشک‌های کوتاه‌برد ضدکشتی ساخت ایران بوده و دارای ۳۵ کیلومتر برد است. این موشک با سر جنگی ۱۵۰ کیلوگرمی، وزنی معادل ۳۵۰ کیلوگرم دارد.

نمایی از شناور‌های جدید تحویل شده به نیروی دریایی سپاه

نسل جدید شناور‌های تندرو عاشورا

از طرف دیگر شاهد این هستیم که پرتابه‌ها بر خلاف دیگر موشک انداز‌های سپاه، فاقد تیوب حامل موشک هستند و بخش انتهایی آن‌ها نیز بسیار نزدیک به موتور است.

شناور‌های جدید تحویلی به سپاه مجهز به موشک یا پرتاب گر اژدر در کناره‌ها - به شباهت ظاهری آن‌ها به کلاس عاشورا دقت کنید

در اینجا این احتمال مطرح می‌شود که با نوعی تیوب حامل اژدر رو به رو باشیم که در زمان مورد نظر اقدام به رها سازی اژدر به طرف هدف می‌کند. این گزینه با توجه به سبک‌تر بودن و نبود مشکل آتش عقب نشینی در موشک‌ها گزینه قابل قبول تری به حساب می‌آید. در جریان یک حمله سراسری این قایق‌ها می‌توانند با پرتاب اژدر یک مشکل جدید را برای نیرو‌های سطحی دشمن ایجاد کنند.

تصویر از یک نمونه از شناور‌های اژدر افکن نیروی دریایی سپاه در سال‌های گذشته.

اما چه این دو پرتابه نصب شده در اطراف قایق جدید سپاه، موشک کروز باشند و چه اژدر، باز هم باید بگوییم که نیروی دریایی سپاه صاحب یک اولین مهم در جهان شده است. شناور مورد نظر ما مشخصا از نوع بسیار سبک وزن و احتمالا در کلاس ۳ الی ۵ تن است و اولین شناور در این تناژ وزنی در جهان است که به موشک‌های کروز یا اژدر مجهز شده است. در کنار بحث مجهز کردن سریع‌ترین شناور نظامی جهان به موشک کروز که در سال قبل توسط نیروی دریایی سپاه انجام شد، در سال ۱۴۰۰ شمسی باید بگوییم که نیروی دریایی سپاه سبک‌ترین شناور سرنشین دار جهان را نیز به موشک یا اژدر افکن بدل کرده است.

ذکر این مسئله مهم است که نیروی دریایی سپاه پیش از این دارای شناور‌های تندرو اژدر افکن بوده، ولی این شناور‌ها به نسبت نمونه جدید بسیار بزرگتر بوده و وزن آن‌ها نیز در کلاس بیش از ۱۰ تن است. با این اوصاف، می‌توان گفت سپاه پاسداران در راستای انجام دکترین عملیات ضد دسترسی خود، به مسلح کردن انواع دارایی خود به سلاح‌های هدایت شونده روی آورده و نسل جدید قایق‌های تندرو مسلح شده قطعه دیگری از پازل بزرگ سپاه برای دورتر کردن دشمنان از مرز‌های آبی کشور عزیزمان هستند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
انشاالله نابود ی آمریکا ( شیطان بزرگ) و متحدانش نزدیک است
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
عشقمی وطن
محمد
۲۰:۴۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ایران مطمعن باشید صلاح هسته ای دارد و اگر نیاز باشد برای جلو گیری از جنگ به دنیا نشان خواهد داد
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
درودبرغیورمردان ایران خداکمکتون کنه تامیتوانیدصلاحهاوقایقهای جنگی بسازید تا کشورعزیزمان ایران قویترین وپرقدرترین کشوردنیاشود بطوریکه انگلیس رازیرسلطه بگیرید چون دشمن اصلی اون است اینقدربسازید نادریاریرقایقهایتان ناپدیدشودمثل زمان کوروش کبیر زنده باد نظامیان ایران وایران زمین
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خیلی دلم میخواد اسرائیل یه بهانه ای دستمون بده تا با خاک یکسان بشه! یعنی مطمئنم امریکا دیگه خودش از ترس تحریم هارو لغو میکنه!
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
درود بر شهیدان و رزمندگان بخصوص امام شهدا و حاج قاسم سرباز وطن
حرف حساب
۱۷:۳۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
درود خدا بر سپاه جاویدان و ارتش غیور ایران زمین و لعنت خدا بر دشمنانشان آمریکا و پیروان کثیف تر از خودش
خان داداش
۱۷:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سلام
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سلام
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ماشاالله
امیر
۱۶:۳۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
از جنگ بیزارم. ولی اینقدر دوست دارم به اردغوان ترکیه و کلی یفت دماغ. اذربایجان چنان سیلی بزنیم که برای اسراییل و امریکاه درسی بشه تا عمر دارن یادشون نره. این پست فطرتها خیلی کشور ما را حقیر میدونن. ای خدا میشه یه حالی از اینها بگیری که نقشه برای ایران چه عرض کنم از ترس فکرش هم نکنن.
حمید
۱۶:۱۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
دستتون درد نکنه. امنیت ایران رو مدیون شما عزیزان هستیم. چرا از این پهبادها سمت شرق کشور نداریم تا امنیت شرق کشور هم مانند جاهای دیگه ایران زمین باشه؟ با تشکر
عمار
۱۳:۳۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
برای نبرد با شیطان بزرگ و کوچک و دیگر شیاطین همدستانشون نبرد با یانکیها و ناوهای غولپیکر مجهز و پیشرفته شان و ناتو که باهاشون همکاری می کند نیازمند یک برنامه ریزی دقیق منسجم و متحد و یکپارچه ایران اسلامی با همه متحدانش دارد و باید از زیر دریا توسط زیر دریایها و روی دریا توسط همه ناوگانهای رزمی جنگی سبک و سنگین و از آسمان توسط پهپادهای موشک انداز و انتحاری و غیره .. و از خشکی توسط موشکهای نقطه زن بسیار قدرتمند اهداف را که از قبل مشخص شده اند را مکرر و بی امان پی در پی مورد ضربات محلک و غیر قابل جبران از هر لحاظ قرار دهید با رعایت نگهدای حد فاصله ایمن از ناوهای غولپیکر هواپیمابرشان تنها بایک فرماندهی خردمندانه هوشمندانه دقیق پیشبینی شده ارزیابی شده ریسکهای مختلف را دیده شده پشتیبانی شده منسجم و یکپارچه هماهنگ شده منظم و غیر منظم پارتیزانی می توان ارتش نیروهای دریایی و هوایی و زمینی آمریکا و همپیمانانش ناتو رو در خلیج فارس و دریای عمان و سر تا سر جهان اسلام زمینگیر و خار ذلیل درمانده و نابودشان کرد و هم زمان تمامی پایگاهای نظامیشان را در سر تا سر جهان اسلام هدف موشکبارانهای پر قدرت قرارشان داد که پشتیبانیاشون هم قطع شود فقط باید این حمله زمانی انجام شود که نیروهای مقاومت اسلامی امت واحده رسول الله و دیگر کشورهای متحدین ایران اسلامی در سر تا سر جهان 100% درصد با هم همکاری هماهنگ یکپارچه کنند تا این اژدهای پلید چند سر آمریکایی صهیونیستی سعودی ناتویی خبیثان شیطان صفتان بی رحم سفاک بی عدالت ضد حقوق بشر را به زمین بزنند و سرهایش را قطع کنند و نابودش کنند تا دیگر نتواند در جهان اسلام و سر تا سر جهان قد الم کنند و کمر راست کنند و پایش برای همیشه از خلیج فارس و دریای عمان و تنگه خلیج عدن و دریای سرخ و دریای مدیترانه و دریای خزر و در سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص برای همیشه بریده شود به حول قوه الهی خداوند جل جلاله امکان پذیر است ولی باید با سرعت عمل و حملات قدرتمند پی در پی کرار و مدیریت فرماندهیهای منسجم یکپارچه مقتدرانه و قدرتمندانه در وقت زمانش با آمادگیهای همه جانبه از قبل پیشبینی شده و تمرین شده هماهنگ شده صورت پذیرد تا دشمنان کاملا یهو غافلگیر شوند از هر لحاظ در همه مناطق مسقرشان و چونا حملات حیدرواری ذوالفقاری بی امان بر سر و پیکرشان ضده شود که همانند کوران و فلج شدگان مغزی پراکنده و نابود شوند البته باید این تجربه را هم از آمریکای جنایتکار خبیث بیاد داشته باشید که حادثه بمب باران اتمی شهر هیروشیما و ناکازاکی کشور ژاپن بر روی کشورهای جهان اسلام تکرار نشود و برای جلوگیری از تکرار این فاجعه انسانی و قبول شکست اجباری بخاطر جلوگیری از کشتار شهروندان باید ایران اسلامی هم دارای سلح های مختلف سبک و سنگین بمبها و موشکهای اتمی باشد که جلوی دشمن ضعف نداشته باشد و دشمن شکست خورده بداند که اگر بخواهد همانند کشور ژاپن سر کشورهای جهان اسلام ناب محمدی ص بیاورد سریعا مقابله به مثل خواهد شد و روی سر شهرهایشان بمبها و موشکهای پر قدرت اتمی پرتاب خواهد شد تا نتوانند از این نقطه ضعف سوءاستفاده کنند و لشکر شکست خوردهشان را همانند جنگ با ژاپن پیروز میدان توسط بمبهای اتمی خود را پیروز میدان کنند دکترین نظامی ایران اسلامی در مورد جنگ با ابرقدرتهای شیطان صفتان خبیث جنایتکاران باید عوض شود و همانند خودشان ایران اسلامی عزیزمان هم باید داری بمبها و موشکهای قوی قاره پیما و غیر قاره پیما باشد تا انشاءالله وقتی در میدان جنگ از امت واحده رسول الله از مقاومت اسلامی شکست خوردند هرگز نتوانند برای پیروز کردن خودشان از بمبهای اتمیشان استفاده کنند چرا که خوب می دانند در آن صورت شهرهای خودشان و مردمان شهروندان خودشان هم مورد هدف بمبها و موشکهای اتمی قرار خواهد گرفت و شکستشان را قبول خواهد کرد و گورشون رو گم می کنند و از جهان اسلام با خاری و خفت و ذلت فرار می کنند و می روند و یا در جهان اسلام نابود خواهند شد و عملا جهان اسلام سلح های اتمیشان را با این عمل خردمندانه توازن قدرت خنثی و خلع سلاح اتمیشان می کند و هرگز نمی توانند از هیچگونه سلحهای قوی کشتار جمعیشان مانند سلاحهای اتمی میکربی و شیمیایی هیدروژنی و غیرهشان .... استفاده کنند . نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین . و من الله توفیق . والسلاتم و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خدا وکیلی چه جوری این همه نوشتی!
رضا
۱۸:۳۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
برادر من با این تفاسیر که شما گفتید باید با همه دنیا بنجگیم. و بعید میدونم تو این جنگ برنده بشیم. اگه پای جنگ اتمی به وسط کشیده بشه دیگه مملکتی باقی نمیمونه که بتونیم زندگی کنیم. ضمنا شما آنچنان آمریکایها و متحدانشونو دست کم گرفتید که انگار میخواهید بازی کامپیوتری انجام بدید. لطف کنید اطلاعاتتون رو از به قول شما دشمنا بیشتر کنید. بعد نظرات احساسی و به درو از واقعیتتون رو بیان کنید.
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
بله
ساحل
۲۰:۵۳ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
چقدر طولانی
مهدی
۰۱:۳۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
کی حال داره ایناروبخونه
ناشناس
۰۴:۰۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
تو ترشی نخوری حتما یه چیزی میشی
سوته دل
۰۵:۵۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
شما اصلا میدونی یه بمب اتم شعاع تخریبش که همه چی رو از بین میبره چند کیلو متر هست. اصلا میدونی بمب اتم چی هست. یکم اطلاعاتت ببر بالا. آمریکا واسرائیل و انگلیس هیچ موقع با کشور ایران وارد جنگ نمیشن. همین فرمون جلو بریم با این تورم و تحریم وبعضی مسئولین عتیقه که کوچکترین تعریفی از سیاست واقتصاد بلد نیستن انگار چنتا موشک اتمی زدن تو ایران برادر من.
حاج قاسم
۰۶:۰۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
باید شما رو به عنوان مذاکره کننده ارشد میبردن وین. آنچنان ترسی بر دلشان می افتاد که می‌آمدند ایران دستبوس. اصلا حاجی میدونی بمب اتم شعاع چند کیلومتریش وقتی منفجر شد هیچ جنبنده ای زنده نمیمونه. فک کردی بمب اتم مثل کاتیوشا هست. یکم منطقی باش ومطالعه کن عزیز
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
درود بر رزمندگان اسلام وسلام بر شهیدان سلیمانی و باکری و باقری و صیاد و کاظمی وفلاح وستاری
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ایولا