سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان پروژه راه آهن دورود- خرم آباد تا پایان دولت سیزدهم

مطالبه ۳۰ ساله لرستانی ها به جلسه تعیین تکلیف مصوبات سفر دولت رسید تا ضرب‌الاجل ۱۰ روزه وزیر برای تدوین برنامه زمان‌بندی سه‌ساله فعال شدن پروژه راه‌آهن امید‌ها را زنده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود حدود دو هزار پروژه نیمه تمام است. 

موضوعی که موجب ایجاد نارضایتی‌های فراوانی در بین افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه‌های یاد شده، راه آهن دورود- خرم آباد است، پروژه‌ای که امروز با گذشت سال‌ها همچنان عملیاتی نشده است و باید دید تصمیم دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن این پروژه مهم ملی عملی می‌شود یا نه.

 کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!

 از هر لرستانی سوال شود مهم‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های استان را فهرست کند قطعاً در میان لیست نام راه‌آهن لرستان به چشم می‌خورد، فرقی نمی‌کند این فرد در چه رده سنی قرار دارد، چون احداث خط ریلی لرستان مطالبه سه دهه لرستانی‌ها است.

راه‌آهن لرستان مدت‌هاست فقط وعده می‌شنود و همچنان در بن‌بست کمبود اعتبارات عقب‌گرد دارد، این پروژه در سال ۹۸ مطابق اظهارات مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است و حالا در سال ۱۴۰۰ مسئولان استانی می‌کند عدد پیشرفت فیزیکی این پروژه زیر ۲۰ درصد است!

دنده‌عقب راه‌آهن لرستان روی ریل وعده‌ها و اظهارات بی‌اعتبار متولیان نشان می‌دهد که همچنان مردم برای شنیدن صدای سوت قطار باید سال‌ها منتظر باقی بمانند.

این پروژه ریلی در حالی به دلیل مشکلات اعتباری و سایر حواشی متوقف مانده است که در سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به لرستان، یکی از پروژه‌هایی که از سوی مسئولان استانی و ملی برای تکمیل و اجرا مورد تاکید قرار گرفت، همین پروژه راه آهن بود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری لرستان با حضور رئیس جمهور با اشاره به وضعیت پروژه راه‌آهن لرستان گفت: این پروژه بین ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه سال پروژه اساساً تعطیل بوده است.

وی با بیان اینکه به‌هرحال ماشین‌آلات و پرسنل موجود هستند، گفت: قبل از سفر روی این موضوع مفصل بحث شد و مسئولین استان هم بودند، قسمت سخت پروژه باقی‌مانده است که مسیر کوهستانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه نیز تلاش می‌شود که زمان‌بندی را از طریق دستگاه‌های اجرایی و پیمانکار داشته باشیم که پروژه تمام شود.

قاسمی گفت:  قرار شد دوستان طی ۱۰ روز برنامه‌ای در حوزه راه‌آهن ارائه دهند، پیشنهادم برنامه زمان‌بندی سه‌ساله است که بتوانیم پروژه را به نقطه‌ای برسانیم و در پایان دولت تعیین تکلیف شده باشد.

وی گفت: منابع این پروژه هم قابل تأمین است و بعد از سفر طرح راه‌آهن لرستان مجدد فعال می‌شود.

تأمین اعتبار پروژه از محل‌های خارج از اعتبارات جاری

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این پروژه نیز  گفت: این پروژه را یکی از مهمترین پروژه‌های راه آهن کشور و احداث این پروژه علاوه بر اینکه خواسته مردم لرستان بوده، یک پروژه ملی است.

قاسمی  گفت:  پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جزو کریدور‌های اصلی راه آهن کشور است  که قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم بسته شده بود، ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی این پروژه تقریباً تعطیل شده است.

وی گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعال کردن پروژه راه آهن دورود- خرم آباد در جلسه‌ای مطرح شد و برای فعال سازی آن اعتباراتی پیش بینی شده است.

قاسمی  گفت:  بعد از سفر رئیس جمهور به لرستان این پروژه فعال خواهد شد و  از مسئولان مربوطه خواسته شده زمانبندی واقعی برای احداث این پروژه پیش بینی کرده و ظرف چند روز آینده در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم هم در موضوع زمانبندی و میزان اعتبار آن با قرارگاه سازندگی خاتم توافق کنیم.

وی  گفت: پروژه راه آهن خرم آباد اگر تأمین منابع شود ظرف سه سال به بهره برداری می‌رسد،  این پروژه یکی از پروژه‌های سخت در حوزه راه آهن کشور است به طوری که ۳۰ درصد آن تونل بوده و پل‌ها و ابنیه‌های بزرگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی  گفت : اعتبار پروژه راه آهن دورود- خرم آباد از محل‌های خارج از اعتبارات جاری کشور تأمین خواهد شد.

پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جز مصوبات سفر قرار گرفت

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، گفت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

حجت الاسلام رئیسی گفت : عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.

وی گفت:  ما توسعه یافتگی در کشور می‌خواهیم که در بستر عدالت باشد،  در بودجه ریزی و اقداماتی که دنبال می‌کنیم عدالت برای ما بسیار مهم است؛ مسائل باید تحت الشعاع عدالت دنبال شود تا مردم هم از عدالت و هم از توسعه یافتگی بهره ببرند.

  راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ بالاخره مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.

از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.