سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

اراضی کشاورزی هویت‌دار شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اراضی کشاورزی هویت‌دار نیست و بیشتر آنها با یک نشست و برخاست و کاغذ فروخته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان امروز در نخستین اجلاس رؤسای شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌های شهرستان اصفهان که با موضوع اشتغال، گردشگری و صنعت کشاورزی برگزار شد، گفت: کشاورزی در استان، سال گذشته و امسال  وضعیت خوبی نداشته و عمده مسائل و مشکلات مربوط به عدم تأمین آب و خشک ماندن زمین‌ها است، اگرچه مردم هم بیکار ننشسته و سعی کرده‌اند خود را با این شرایط سازگار کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بخش کشاورزی بسیار گسترده است، گفت: تاکنون به موضوع الگوی کشت بسیار پرداخته شده، اما برداشت اشتباهی از تغییر الگوی کشت وجود دارد که به هر میزان آب کم شد، نوع کشت را تغییر دهیم، درحالی که باید از قبل زیرساخت‌های لازم فراهم شود و الگوی کشت تغییر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه اصفهان نخستین استانی است که الگوی کشت خود را تدوین کرده است، گفت: نیاز آبی محصولات حتی یک نوع محصول مثل گندم متفاوت است، بر این اساس مطالعاتی انجام داده‌ایم و حتی اعداد و ارقام دقیق داریم که چه محصولی با چه میزان مصرف آب در هر منطقه می‌توان کشت کرد.

وی از تعریف چهار سناریوی مختلف برای الگوی کشت در استان خبر داد و گفت: سال زراعی با بارندگی نرمال، کاهش ۲۰ درصدی بارندگی، کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها و زمانی که آب در پایین دست رها نشده، چهار سناریوی تعریف شده برای الگوی کشت است. این الگو در اختیار اساتید دانشگاه قرار داده شده تا به جمع‌بندی نهایی برسیم، البته قطعاً نقد‌هایی به آن وارد است، اما باید مبنایی داشته باشیم که در هر شرایط چه باید بکنیم.

مرادمند با بیان اینکه برخی اراضی کشاورزی در داخل حریم شهر‌ها و روستا‌ها قرار دارد و تبدیل به تهدید شده است، گفت: هر اقدامی در اراضی کشاورزی نیاز به استعلام دارد و این موضوع در روستا‌ها و شهر‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر اراضی کشاورزی هویت‌دار نیست، گفت: معمولاً اراضی کشاورزی با یک نشست و برخاست و کاغذ فروخته می‌شود، درحالی که تهیه کاداستر اراضی کشاورزی و هویت‌دار کردن آن‌ها با سند را انجام نداده‌ایم که این دلایل متعددی دارد، اما یکی از دلایل این است که قانون را سخت‌گیرانه کرده‌ایم، آن هم بدون اینکه از مردم نظر بخواهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر اینکه در بخش کشاورزی نمی‌توان نسخه ثابتی برای همه مناطق پیچید، گفت: باتوجه به تعهد وزارت کشاورزی باید با کاداستر و سنددار کردن اراضی کشاورزی به این اراضی هویت بدهیم و در حین صادر کردن سند، زمین و منافع آن را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر هرکسی برای تغییر کاربری زمین کشاورزی مراجعه می‌کند سند ندارد و فقط یک برگ قولنامه دارد، گفت: همه اراضی در منطقه سند قدیمی دارند، اما امروز دچار مشکلات عدیده شده‌ایم که زیان اصلی آن متوجه مردم است.

مرادمند به عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و حذف دلالان اشاره کردو گفت: برای حذف واسطه‌هایی که صرفاً باعث تحمیل هزینه و کاهش درآمد کشاورزان می‌شود می‌توانیم با همکاری شهرداری مکان‌هایی درنظر بگیریم و عرصه مستقیم محصولات کشاورزی را داشته باشیم.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.