سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای دخل و تصرف در مدرسه تاریخی قم چه بود؟

به تازگی اقدام به ساخت و ساز و تغییر هویت کتابخانه مدرسه‌ای تاریخی، موجب رنجش دوست‌داران تاریخ و میراث‌فرهنگی قم شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم،کمتر کسی است که نام و آوازه اش را در  تاریخ  این سرزمین کهن  نخوانده باشد یا در فیلم و سریال های های تاریخی نشنیده باشد ؛ صحبت از  بزرگترین و قدیمی ترین مدرسه تاریخی قم،با نام سابق حکیم نظامی است که امروزه به مزین به نام دبیرستان ماندگار امام صادق شده است.

مدرسه ای که در آن بزرگانی  چون شهید بهشتی ،شهید فخری زاده دانشمند بزرگ هسته ای کشورمان روزگاری را بر سر کلاس درس نشسته اند امروزه در فهرست آثار ملی کشورمان  به ثبت رسیده است.

این مدرسه با هویتی تاریخی  طی روزهای گذشته نامش در بین دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی بیشتر بر سر زبان ها افتاده است.

ماجرا از این قرار است که این مدرسه تاریخی که به صورت دو شیفته اداره می شود به تازگی اقدام به دخل و تصرف عوامل شیفت دو ، آن هم بدون مجوز از میراث فرهنگی  درتخریب و  بازسازی و تعمیرات کتابخانه غنی این مدرسه تاریخی دل اهالی میراث آزرده خاطر کرد.

تا جایی که برای توقف تیشه  به ریشه زدن فرهنگ غنی و گنجینه عظیم این کتابخانه تاریخی با مقاومت  دوستداران میراث و  ورود نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی قم :هر گونه دخل و تصرف در دبیرستان امام صادق (ع) ممنوع است

 

علیرضا ارجمندی،مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به تکالیف و وظایف قانونی این اداره‌کل در حفاظت از آثار تاریخی گفت: در مکاتبه‌ای با مدیریت دبیرستان ماندگار امام صادق (ع) جلوگیری از هرگونه اقدام غیر اصولی در بنای مدرسه تاریخی را قید کرده‌ایم.

او تصریح کرد: هرگونه مرمت و تغییر در بنای مدرسه امام صادق (ع) باید با هماهنگی کارشناسان و شورای فنی میراث‌فرهنگی استان انجام گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم عنوان کرد:دبیرستان امام صادق (ع) مشهور به مدرسه حکیم نظامی از لحاظ معماری معاصر ارزشمند است و در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۳۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید است و طبق قانون هرگونه دخل و تصرف در آن ممنوع و تابع قوانین و مقررات حاکم بر آثار تاریخی است.

او ادامه داد: جدا از تاریخ و معماری، سوابق درخشان علمی و آموزشی که آن را به مدرسه ماندگار تبدیل کرده، بهترین دلیل برای حفظ این اثر فرهنگی است.

ارجمندی عنوان کرد:به دلیل قدمت تاریخی و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ توسط شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مدرسه ماندگار شناخته شد.

دارالفنون دوم ایران 

سید محسن محسنی ،کارشناس تاریخ و عضو بنیاد قم پژوهی درباره پیشینه دبیرستان ماندگار امام صادق(ع)می گوید :این مدرسه بزرگترین و قدیمی‌ترین دبیرستان استان قم در سال  ۱۳۱۴ توسط مرحوم علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ وقت در دوران پهلوی اول تاسیس شد.

او ادامه داد:کتابخانه دبیرستان حکیم نظامی که بعدها به نام امام صادق(ع)نامگذاری شده است شاید بتوان گفت نخستین یا یکی از قدیمی ترین کتابخانه های مدرن ایران به حساب بیاید.

این کارشناس تاریخ اظهار کرد:مرحوم علی اصغر حکمت  پاک دست ترین و کارآمدترین وزیران دوران رضا شاه بوده است و در دروه های بعد چندین مدرسه در قد و قواره دبیرستان حکیم نظامی در شهرهای دیگر ایجاد کرده است.

او ادامه داد:این دبیرستان  به دارالفنون دوم ایران اشتهار دارد ، دارالفنون  به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد.

محسنی افزود:دبیرستان امام صادق(ع) در حال حاضر قابل مقایسه با یک دانشگاه است و در این دبیرستان بزرگان زیادی تدریس کرده اند و فارغ التحصیلان آن  منشا خدمات شدند.

عضو بنیاد قم پژوهی اضافه کرد: مرحوم دکتر شهید بهشتی و بسیاری دیگر  بزرگان نظیر دکتر سید حسن سادات ناصری، دکتر مظاهر مصفا ،دکتر امین ریاحی مرحوم علی اصغر حکمت که  از نامداران فرهنگ ایران محسوب می شوند چهره های ماندگاری هستند که در این دبیرستان تدریس داشته اند.

محسنی با بیان این که این کتابخانه به اضافه کتابخانه مسجد اعظم به عنوان گنجینه های آموزش و پررورش ایران محسوب می شوند ، گفت: کتابخانه این دبیرستان ، گنجینه ای است از کتاب های ارزشمند و در آن کتاب های درسی فرهنگ قدیم، آموزش و پرورش قدیم بایگانی شده است.

او افزود: پروین اعتصامی شاعر بلند آوازه و بسیاری از بزرگان دیگر به این کتابخانه کتاب اهدا کرده  اند از طرفی  آرشیو پاره ای از مطبوعات منحصر را داراست ،کتب ارزشمند و  نسخ خطی در این کتابخانه بایگانی و  نگهداری می شود که در واقع یک مجموعه میراثی است.

محسنی عنوان کرد:در سال های گذشته  شخصی به نام مجید داداش نژاد به عنوان ایثارگر فرهنگی با عشق بدون گرفتن اجرت و صرف وقت زیاد  کتاب ها و اسناد کتابخانه  رو تنظیم و تنسیخ کرده است.

او ادامه داد: متاسفانه مدیر شیفت دوم مبادرت به دخل و تصرف در کتابخانه کرد و نظم و نسخی که  با صرف وقت و دقت ایجاد شده بود را بهم ریخت  ضمن این که دخل و تصرف بر مبنای سلیقه و ذوق شخصی در قسمت هایی از دبیرستان که به ثبت ملی رسیده انجام شد  که به میراث گزارش کردیم ،آموزش و پرورش هم عنوان کرد که  بازرس فرستادیم به مدرسه  و اتفاقی نیفتاده است هر چند با  پیگیری های متعدد فرهنگ‌دوستان  این شخص از مواضع خود عقب نشینی کرد.

او با بیان این که تاریخ شهر، هویت ماست و سلیقه شخصی نباید درآن اعمال شود،گفت:این کتابخانه و کتابخانه مسجد اعظم قدیمی ترین و کامل ترین کتب درسی وزارت فرهنگ‌ قدیم و آموزش و پرورش فعلی را دارد.

سید جواد جلالی ، عضو کار گروه تخصصی گردشگری از منتقدان این دخل و تصرف گفت:دبیرستان حکیم نظامی که در ثبت میراث فرهنگی است و یکی از مدارس با اهمیت شهر قم است  مضاف بر میراثی بودن آن بسیاری از افراد تاثیر گذار کشور همچون رجال دینی، علمی ، سیاسی و هنری ، همچون شهید بهشتی ، شهید باهنر و بسیاری از بزرگان و چهره های ماندگار کشور در آن تحصیل کرده اند .

او ادامه داد:پرونده تحصیلی نامداران ایران از جمله  سرلشکر موسوی و شهید فخری زاده در آن نگهداری می شود.

 فعال حوزه گردشگری با بیان این که بخشی از این دبیرستان در حال تخریب و بازسازی بدون ضوابط میراث بود که خوشبختانه با ورود تاریخ دوستان متوقف شد، افزود:اداره کل میراث  فرهنگی باید به این مسئله ورود کند تا طبق نظرات کارشناسان میراث ،آسیب ها بررسی شود.

او در ادامه عنوان کرد: با توجه به این که قم محور گردشگری دینی تعریف شده و گردشگری محور توسعه اقتصادی قم است لازم است صدا و سیما بیش از پیش به  برنامه سازی هایی با هدف آشنایی و  تغییر نگاه و نگرش  به حفظ و نگهداری  آثار و ابنیه تاریخی اقدام نماید.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.