سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نتیجه ناهماهنگی و ناآگاهی؛

بار‌های فلفلی که برگشت خورد+ فیلم

بار‌های صادراتی فلفل دلمه‌ای به مقصد روسیه به دلیل تغییر قوانین یکی پس از دیگری به کشورمان بازگردانده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  کشت و کار صیفی و سبزی در گلخانه‌های کشورمان در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته و با یافتن بازار‌های هدف پای این محصولات به آنسوی مرز‌ها هم رسیده است.

یکی از تولیدات گلخانه‌ای شاخص ما فلفل دلمه‌ای است که بیشتر آن به بازار منطقه اوراسیا و به خصوص روسیه صادر می‌شود.

روند صادرات تا اواخر آبان طبق روال ادامه داشت تا اینکه بار‌های ایرانی پشت مرز‌های روسیه باقی ماند و یکی پس از دیگری برگشت خورد و این برای استان‌هایی نظیر اصفهان، سمنان، مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده فلفل دلمه‌ای هستند یعنی زیان میلیاردی؛ اما ماجرا چیست؟

گلخانه داران ناراضی از ضرر‌های مالی برگشت بار

میثاق امین گلخانه دار اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هر هکتار گلخانه با ۱۰ میلیارد تومان هزینه احداث می‌شود و برای محصولی مثل فلفل دلمه‌ای هم از مرحله تولید تا برداشت به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان هزینه می‌شود که یکی از عوامل آن گرانی بذر نهاده هاست.

وی گفت: وقتی وضع صادرات خوب بود محصولمان را کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌فروختیم، اما الان ناچاریم برای جلوگیری از فاسد شدن محصول برگشت خورده، آن را به قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان به بازار داخلی عرضه کنیم و متضرر شویم.

امین گفت: با اتفاقی که درباره صادرات فلفل به روسیه رخ داده بار‌های ما برگشت خورده و این بیکاری ۲۰۰ نیروی مجموعه گلخانه و بسته بندی را سبب می‌شود.

حسین احسانی تولید کننده و صادر کننده فلفل دلمه‌ای رنگی هم گفت: ما در طول سال به روسیه فافل دلمه‌ای صادر می‌کردیم و عمده بار هم از استان اصفهان بود، اما کانتینر‌های فلفل در مرز داغستان معطل ماند و پس از آن بار بازگردانده شد.

وی گفت: آنطور که متوجه شده ایم قوانین مربوط به سلامت و میزان سموم مصرفی در روسیه تغییر کرده، اما این تغییر به اطلاع گلخانه داران ایرانی نرسیده و به همین دلیل زیان زیادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان وارد شده است.

احسانی تعداد شاغلان صنعت تولید و صادرات فلفل در استان اصفهان را ۳۰۰ هزار و در کشور حدود یک میلیون نفر اعلام کرد و گفت: روزانه دست کم ۴۰ تن فلفل رنگی بارگیری می‌کردیم که با برگشت باردر روز‌های اخیر حداقل ۱۲ میلیارد تومان فقط به مجموعه ما ضرر مالی تحمیل شده است.

ضرورت اطلاع رسانی به روز قوانین صادراتی دیگر کشور‌ها

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: روسیه فلفل وارداتی از ایران را با ادعای نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی، مرجوع کرده است.

وی گفت: البته این موضوع را روس‌ها اواخر بهار به ماه اطلاع رسانی و تاکید کرده بودند از ماه دهم میلادی قوانین جدید اجرا می‌شود، اما موضوع به تولیدکنندگان و صادرکنندگان اطلاع داده نشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: قوانین کشور‌ها و استاندارد‌های استفاده از سموم کشاورزی به منظور حفظ سلامت افراد مرتب تغییر می‌کند و لازم است متولیان امر اطلاعات کافی از تغییر قوانین کشور‌ها در حوزه واردات و صادرات داشته باشند و این قوانین را به موقع به تولید کنندگان و صادرکنندگان اطلاع رسانی کنند.

نورانی گفت: به نظر می‌رسد برای گذر از مشکلات پیش آمده، برگشت نخوردن محصولات صادراتی و حتی مصرف داخلی باید کنترل کیفیتی تولیدات خود را ارتقا دهیم.

وی گفت: به عنوان مثال وزارت کشاورزی عمان اعلام کرده از اول سال ۲۰۲۲ صدور گواهی قرنطینه محصولاتی که از ایران صادر می‌شود باید به تایید سفارت عمان یا یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس برسد که از همین الان این موضوع باید مد نظر ما باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: صادرات غیرنفتی برای ما ارزشمند شده و بنابراین برای حفظ و افزایش ارزآوری در این بخش حتی شاید لازم باشد وزارتخانه‌ای مستقل تاسیس شود.

تغییر شیوه نامه‌های مرتبط با سلامت محصول در روسیه

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور‌های مختلف شیوه نامه‌هایی را برای واردات محصولات کشاورزی ازجمله سبزی و صیفی تدوین و اعمال می‌کنند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولات صادراتی ایران به لحاظ استفاده از سموم دفع آفات و موارد دیگر کاملا سالم و مطابق با استاندارد‌های قاره اروپا و سایر کشورهاست، اما روسیه در ماه‌های اخیر استاندارد‌های خود را در این زمینه تغییر داده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در روسیه علاوه بر سازمان حفظ نباتات، سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم بر محصولات وارداتی به این کشور نظارت می‌کند که این سازمان در مکاتباتی با مسئولان کشورمان اعلام کرده بود چند سم دفع آفات که در گلخانه‌های ایران مصرف می‌شود در روسیه ثبت نشده است.

برومندی گفت: روس‌ها خواسته بودند که در جلسات فنی این موارد بررسی شود و باتوجه به اینکه ۹۵ درصد محصول صادراتی سبزی و صیفی ایران به منطقه اوراسیا به ویژه روسیه صادر می‌شود لازم بود که ما شیوه نامه‌های مدنظر را رعایت می‌کردیم.

بی توجهی دولت قبل به ابلاغ شیوه نامه‌های روس‌ها به گلخانه داران

وی گفت: صدور گواهی بهداشتی شامل آفات، بیماری و علف‌های هرز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و آزمایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و روس‌ها نامه را به وزارت بهداشت نوشته بودند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: روسیه، خرداد امسال موارد و قوانین مدنظر خود را به اطلاع دولت ایران رسانده بود، اما دولت قبل موضوع را به گلخانه داران منتقل نکرد و موضوع بعد از استقرار دولت جدید پیگیری و کارگروهی برای پاسخگویی به موقع و تامین نظر بازار‌های هدف دایر کرد.

برومندی گفت: مقامات سیاسی از جمله وزرای جهاد کشاورزی و امور خارجه و سفیر ایران در مسکو جلسات متعددی وبیناری و حضوری برگزار و تلاش کردند ابهامات را رفع و نظر روس‌ها را تامین کنند.

رایزنی برای رفع ممنوعیت واردات فلفل از ایران

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: خرداد امسال یکی از نهاد‌های نظارتی روسیه اخطار‌هایی را به ما داده بود که آن را به ایران منتقل کردیم.

وی گفت: رفع این دغدغه ها، نیازمند هماهنگی نهاد‌های داخلی بود که که در آبان توانستیم این هماهنگی را ایجاد کنیم و نشستی به صورت ویدئو کنفرانس در سطح کارشناسی با سازمان حفظ نباتات جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم.

سفیر ایران در مسکو گفت: پیش از به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها روس‌ها یاداشت دادند که مهلت ما به پایان رسیده و واردات فلفل از ایران اگر مطابق شیوه نامه‌های آنان نباشد ممنوع می‌شود.

جلالی گفت: با مسئولان وزارت کشاورزی روسیه در خصوص موانع ایجاد شده صحبت کردیم که آن‌ها هم اظهار شگفتی کردند.
وی افزود: با ادامه رایزنی‌ها پیش بینی می‌شود مشکل صادرات فلفل به روسیه خیلی زود رفع شود.

کانتینر‌های سرگردان در مرز، فلفل با کیفیتی که پلاسیده باز می‌گردد و زیانی که بعد یک دوره ۹ ماه کشت و کار به گلخانه دار وارد می‌شود همه نتیجه بی توجهی در اطلاع رسانی به موقع به محصول است. تولیدکننده و صادرکننده امروزی به خوبی می‌داند اگر بخواه محصولش را به دست مشتری خارجی برساند باید استاندارد‌های مورد نظر او را رعایت کند، اما به نظر می‌رسد مدیر ما یا نخواسته اطلاع رسانی و از ضرر جلوگیری کند یا گمان کرده قوانین را می‌توان به راحتی نادیده گرفت یا دور زد.




گزارش از معصومه اکبری
انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
حقتونه چرا آشغال می دید مردم ؟ الان همینارو بدید تو بازار تا زررتون جبران بشه.
علی
۱۹:۲۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
کاشکی هیچ کشوری محصولاتمان رو نخره ، که بتونیم با قیمت مناسب مردم خودمون بخورن ، تو این چند وقت ، حداقل یه کم فلفل دلمه ای خوردیم
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
کی میخواد پاسخگو باشه برا ضرری که به کشاورزا وارد شده
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
پس لرزه های ندانم کاری هستش
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
بار خوب رو میخاستن روسا بخورن حالا بدین مردم خودتون بخورن
سعید
۰۹:۰۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
کشورهای پیشرفته دنیا با همین سختگیری ها به اینجاها رسیدند. حالا اگه قضیه برعکس بود، ما میگفتیم حالا این دفعه را بگذارید وارد بشه؛ گناه دارند؛ یا به ضرر روابطمون هست؛ و از سال دیگه قانون را اجرا میکنیم... حالا سال دیگه هم نشد، دو سال دیگه؛ و ...
امین
۰۸:۵۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
اگر به علت نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی به کشور برگشته یعنی سلامت غذایی ندارد پس باید به قیمت 4 یا 5 هزار تومان بدهید به مردم!!!!!!!!!!! واقعا جای تعجب دارد اگر برای کشور دیگر ضرر غذایی دارد پس برای ما ضرر ندارد ؟
کامیار
۰۸:۰۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
بازم دم کشورهای دیگه گرم که هوای مردمشون رو دارن و سموم رو در خوراکیها کنترل می کنند.
جون ما که بادمجونه