سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش تدریجی قیمت کالا با حذف ارز ترجیحی

کارشناس مسئول نظارت بر کالا خراسان رضوی گفت: با حذف تدریجی ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) از روی کالا‌ها قیمت کالا کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباس اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی گفت: در صورتی که ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) از روی کالا‌های مشمول آن برداشته شود، شاید در مقطع کوتاهی از زمان قیمت کالا‌ها افزایش یابد، اما در درازمدت اثرات آن به نفع مصرف کننده است.

وی گفت: در گذشته نیز که در مقطعی ارز ترجیحی از روی شکر برداشته شد، تا حدی بر قیمت شکر تاثیر داشت، اما پس از آن روند کاهشی قیمت شکر آغاز شد و وقتی همین اتفاق برای چای افتاد، قیمت آن در بازار متعادل شد.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: وقتی میزان عرضه و تقاضا برای هر کالا تعیین کننده قیمت آن باشد، محصول بازار خود را پیدا کرده و با قیمت واقعی عرضه خواهد شد.

وی گفت: زمانی که ارز ترجیحی از حبوبات برداشته و قیمت آن آزاد شد، فضای خوبی به وجود آمد و قیمت آن به نرخ واقعی رسید، آن زمان قیمت هر کیلوگرم حبوبات ۷۰ تا ۸۰ هزار ریال بود، اما اکنون قیمت آن به هر کیلو ۳۵۰ هزار ریال رسیده است که این وضعیت نشان می‌دهد که وقتی ارز ترجیحی از واردات کالا برداشته می‌شود، چقدر روی قیمت آن اثرگذار است.

اخوان گفت: با برداشتن ارز ترجیحی از کالا‌های بهره‌مند از این نوع ارز و با توجه به اینکه نرخ ارز افزایش یافته است، قاچاق معکوس و ورود آن از مبادی غیررسمی کمتر می‌شود و این موضوع به نفع دولت و سیستم اجرایی کشور است.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در صورتی که کالا تولیدی باشد طبق ضوابط قیمت گذاری حداکثر ۱۷ درصد می‌توان به قیمت تمام شده کالا اضافه کرد.

وی گفت: در مجموع زمانی که ارز ترجیحی از کالا‌ها برداشته شود، قیمت همه این کالا‌ها راسا توسط واحد تولیدی قیمت گذاری می‌شود تا قیمت تابع عرضه و تقاضا شده و تحت کنترل قرار گیرد.

اخوان گفت: در مجموع برداشتن ارز ترجیحی از کالا‌ها به نفع دولت و مصرف کننده خواهد بود، اما لازم به ذکر است که در این شرایط نرخ تورم افزایش خواهد یافت و باید دولتمردان جدیت بیشتری در کنترل نرخ ارز داشته باشند.

براساس گروه‌بندی‌های کالایی دولت برای قیمت گذاری، به گروه یکم کالایی؛ شکر، روغن، نهاده دامی، حبوبات و گوشت از منابع بانک مرکزی دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومانی، گروه دوم از منابع نیما (ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، فولاد و غیره) نرخ ۴۲۰۰ تومانی و به گروه سوم ارز حاصل از صادرات سایر کالا‌ها (۲۰ درصد صادرات کل کشور) نرخ ۴۲۰۰ تومان و واگذاری اظهارنامه صادراتی (توافق بین صادرکننده و واردکننده) تعلق می‌گیرد.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//س.ع

برچسب ها: ارز ، صنعت و معدن ، کالا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.