سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت الاسلام غلامی:

نقشه جامع علمی کشور زودتر به‌روز رسانی شود

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری گفت: باید هر چه زودتر نقشه جامع علمی کشور به‌روز رسانی شود فناوری‌های جدید را در متن علوم انسانی ببریم.

حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه پژوهش و فناوری اظهار کرد: طی دهه های اخیر و با رشد چشم‌گیر علم و با ملاحظه ارتباط تنگاتنگی که علم با فناوری دارد، شاهد ظهور مجموعه ای از فناوری های جدید در دنیا هستیم که زندگی مردم جهان را کاملا تحت تاثیر قرار داده و سبک زندگی نویی را به بشر تحمیل کرده است. چه زنجیره فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی که خالق فضای مجازی است، چه فناوری های زیستی، چه نانو فناوری، چه فناوری هوش مصنوعی و انواع ربات‌ها و چه سایر فناوری ها.

 رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی ادامه داد: یکی از فناوری هایی که فوق العاده اهمیت دارد و به ظهور و مقابله با پدیده کرونا هم مرتبط بوده فناوری زیستی است. این فناوری ها در یک بیان خیلی ساده، سیستم‌ های بیولوژیکی موجود در ارگانیسم‌ ها یا استفاده از خود ارگانیسم‌ های زنده در جهت ایجاد فناوری‌های پیشرفته جهت ارتقا کیفیت زندگی است و عمدتا در زمینه پزشکی، داروسازی و کشاورزی کاربرد دارد.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: کشورهای مختلف در دنیا تلاش می کنند در حوزه فناوری های جدید عقب نمانند. آنهایی که می توانند در تولید و گسترش فناوری‌ها سهیم شوند و آنهایی که ظرفیتی در این زمينه ندارند، لااقل در بکارگیری مناسب این فناوری ها پیشتاز باشند. یک بحث دیگر هم در موضوع فناوری های جدید به ویژه فناوری زیستی برای کشورهای دیگر از جمله کشورهای دیندار حائز اهمیت است و آن، مسائل حقوق بشری، مسائل ارزشی یا ایدئولوژیک است.

حجت الاسلام بیان کرد: در واقع، برای برخی از کشورها گسترش این فناوری ها در تضاد با حقوق بشر یا ارزش های دینی یک مساله جدی است. برای مثال، در ادیان، مسیحیت در موضوع شبیه‌سازی نظرات بسیار سخت‌گیرانه ای دارد و همین موضوع ایالات متحده را در زمینه شبیه سازی با احتیاط های جدی روبرو کرده است البته برای جهان اسلام هم پیامدهای فناوری زیستی حائز اهمیت است اما سخت گیری های مسیحیت مشاهده نمی شود.

دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: همه موارد فوق ذکر شده که در سال ۱۳۸۹ نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. هدف از نقشه جامع علمی کشور، خط‌ مشی گذاری کلان برای ورود هدفمند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های و مراکز تولید فناوری کشور در حوزه علم و فناوری متناسب با ظرفیت ها، نیازها و مسائل ناشی از آینده پژوهی است. توجه نظام جمهوری اسلامی به علم و فناوری موجب شده تا بحمدالله ما در عرصه علم و فناوری نه تنها عقب نباشیم بلکه رتبه های خوبی در جهان داشته باشیم.

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: امروز ایران در زمینه نانو فناوری در مرتبه ششم جهان است یا در عرصه فناوری زیستی در مرتبه ۱۳ جهان است. با همه این ها، من معتقدم ما باید اولاً در حوزه فناوری های جدید سرمایه گذاری های بیشتری داشته باشیم ثانیاً زودتر نقشه جامع علمی کشور را به‌روز رسانی کنیم. از طرف دیگر به نظر می رسد ما باید موضوع فناوری جدید را در متن علوم انسانی ببریم و درباره نسبت این فناوری ها و زیست فردی و اجتماعی انسان و جامعه انسانی مفصل صحبت کنیم. در این زمينه خیلی از کشورهای دیگر عقب هستیم و همین عقب ماندگی موجب شده تا در مواجهه با کاربرد فناوری های تازه به شدت منفعل باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.