سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمد مرندی، مشاور هیئت ایرانی در مذاکرات وین:

اروپایی‌ها و آمریکا هنوز دربرابر لغو تحریم‌ها مقاومت می‌کنند

مشاور هیئت مذاکره کننده ایران در وین، روند فعلی مذاکرات را با توجه به نرمش طرف های اروپایی، مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مرندی، مشاور هیئت ایرانی در مذاکرات وین در مصاحبه با الجزیره در پاسخ به این سوال که مذاکرات در وین بر چه پایه و اساسی صورت می‌گیرد، گفت: «ایران چیزی را که قبلاً بر سر آن توافق شده بود رد نکرده است، بلکه دو پیش نویس به پیش نویس‌های قبلی اضافه کرد و همه آن‌ها را روی میز مذاکرات قرار داد. مسایلی که ایران به پیش نویس‌های قبلی اضافه کرد، مسائلی است که یا در آن‌ها به اندازه کافی توضیح داده نشده بود یا اینکه بعضی از این مسائل منطبق با برجام سال ۲۰۱۵ نبود.»

مرندی در مصاحبه خود با بیان اینکه طرف اروپایی در مذاکرات انعطاف نشان داد، گفت: «اما مسئله مهم برای ایران، آن است که طرف مقابل یعنی آمریکا و اروپایی‌ها باید درک کنند که نمی‌توانند بیش از برجام از ایران امتیاز بگیرند. یا باید به آن بازگردند یا اینکه اصلا توافقی وجود نخواهد داشت.»

او در ادامه خاطرنشان کرد که پیش نویس‌هایی که روی میز قرار دارد، هنوز به توافق نرسیده اند و باید برای رسیدن به توافق درباره آن‌ها مذاکره کرد. همه طرف‌ها متوجه هستند تا زمانی که مذاکرات ادامه پیدا نکند، توافقی حاصل نخواهد شد.

مرندی در ادامه به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و افزود: «اگر آمریکا و کشور‌های اروپایی، تحریم‌های فشار حداکثری علیه ایران را لغو کنند، ما به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. البته اروپایی‌ها و آمریکا هنوز در این باره مقاومت می‌کنند.نباید فراموش کنیم که این آمریکا بود که از توافقنامه خارج شد و به این امید که امتیازاتی ازما بگیرد، فشار‌های حداکثری علیه ایران اعمال کرد، اما در نهایت شکست خورد.»

مشاور هیئت ایرانی در مذاکرات  همچنین به رویکرد دولت بایدن در مذاکرات پرداخت و گفت: «بایدن می‌داند که ایران در برابر ترامپ تسلیم نشد، بنابراین در برابر خواسته‌های او هم تسلیم نخواهد شد. با توجه به تحولات اخیر در اوکراین، افغانستان و تایوان، کاملا واضح است که جنگ نظامی رخ نمی‌دهد و اعمال تحریم‌های فشار حداکثری به این معناست که آمریکا نمی‌تواند فراتر از تحریم‌ها اقدامی انجام دهد. بهتر است که آمریکا واقعیت را بپذیرد و تحریم‌ها را لغو کند تا توافقنامه اجرا شود.»

او  همچنین تاکید کرد که ایران صبور است و منتظر اقدامات طرف مقابل می‌ماند. کشور‌های اروپایی تاکنون گام‌های کوچکی در مسیر درست برداشتند، اما هنوز زود است که درباره نتیجه آن تصمیم بگیریم.

مرندی در انتهای اظهاراتش گفت: «مذاکرات فعلی در زمینه‌های تجاری و بازرگانی است و تا حدودی پیشرفت داشته است. طرف مقابل درک کرد که باید انعطاف نشان دهد و دولت جدید ایران، اصرار و قاطعیت بیشتری درباره مطالبات خودش از طرف مقابل برای اجرای همه تعهداتش، خواهد داشت. قضاوت درباره روند مذاکرات وین خیلی زود است، اما نشانه‌های مثبتی وجود دارد.»

بعد از یک وقفه فنی در مذاکرات، ادامه مذاکرات دور هفتم از پنجشنبه ۱۸ آذر ماه شروع شده است. علی‌رغم جاری بودن مذاکرات در وین آمریکا که عامل اصلی برهم خوردن این مذاکرات بود تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان تصویب کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
چاره کار ساخت 1000 کلاهک هسته ای است
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
به منافع امریکا توی منطقه حمله کنید تا فکر پلنB رو از سرشون خارج کنن و کوتاه بیان و تن به توافق بدن البته ضربه شصت به اسراییل هم خیلی مهمه اینجا نباید نشست منتظر خبر از وین بود باید کار موازی انجام داد تا به نتیجه حداکثری رسید
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
جالبه. هم تحریم می کنند و هم تهدید می کنند و توقع دارند که طرف مقابل هم بدون چون و چرا شرایط آنها را انجام دهد
باید مقابل زورگو ایستاد