سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسته برترین‌های فناوری و فضا؛

از نیازمند بودن به سرمایه گذاری برای ایجاد کسب و کار‌های فناوری نوپا تا تهدید جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی با نبود دارو

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« ایجاد کسب و کار‌های نوپای فناور، نیازمند سرمایه گذاری است»، « توسعه زیست فناوری یک گنجینه ملی است»، « چرا امنیت غذایی مهم است؟»، «تهدید جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی با نبود دارو»، «رئیس سازمان فضایی ایران کیست؟»، «جدیدترین آوردگاه شرکت‌ها، نوآوری است»، «تماشای آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱»همراه بود.

ایجاد کسب و کار‌های نوپای فناور، نیازمند سرمایه گذاری است

حمد مهدی مقدسیان، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شروع یک کسب و کار موفق و آینده‌دار، یکی از دغدغه‌های بزرگ کارآفرینان و استارتاپ‌هاست. ایجاد کسب و کار‌های نوپای فناور محور، ثبت طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه، نیازمند زیرساخت‌های لازم و سرمایه گذاری است؛ این نیاز‌ها را می‌توان در مراکز شتاب دهنده رفع کرد.

او افزود: در سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰ میلادی مراکزی ایجاد شدند که از حمایت از کسب و کار‌های نوپا تا رسیدن به محصول یا فناوری نهایی را به عهده می‌گرفتند. این مراکز که به شتاب دهنده‌ها معروف شدند، تامین هزینه اولیه، راهنمایی‌های فنی و بازاریابی، آموزش نیروی انسانی و زیرساخت‌های لازم را بر عهده گرفتند و در عوض مالکیت، بخشی از سهام کسب و کار را به نام خود ثبت می‌کردند.

مقدسیان ادامه داد: این مدل تغییر سبب تولد شرکت‌های موفق در تمام کشور‌ها از جمله ایران شد. طی سال‌های گذشته در ایران، تلاش‌های زیادی برای پیاده سازی مفهوم شتاب دهنده صورت گرفته است که برخی از آن‌ها موفقیت آمیز بوده اما برخی دیگر نتوانستند در این زمینه موفق شوند.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به ورود شتاب دهنده ها به این ستاد بیان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری تلاش کرده است با وارد شدن به عرصه کسب و کار و کمک به شتاب دهنده‌ها کاربرد این حوزه را افزایش دهد، به همین دلیل شتاب دهنده‌های حوزه زیست فناوری، طراحی‌های خاص خودشان را به وجود آوردند.

توسعه زیست فناوری یک گنجینه ملی است

محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه پیشرفت سریع فناوری، همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است و روز به روز به سرعت این تغییرات افزوده می‌شود. هر کشوری برای اینکه از این پیشرفت‌ها عقب نماند باید هماهنگ و بر مبنای تقسیم کار همه جانبه عمل کند.

مقدسیان گفت: در کشور ما پتانسیل‌های مختلفی وجود دارد که باید به صورت متوازن از تمامی آن‌ها بهره لازم را ببریم و یا اینکه همه امکانات و تمرکز لازم را به محدوده خاصی مانند پایتخت محدود کنیم. اگر تقسیم کار ملی به درستی صورت بگیرد می‌تواند از ظرفیت‌های منطقه‌ای استفاده ، به حل مشکلات آن منطقه کمک کند و باعث ایجاد شغل و افزایش سرمایه گذاری در سرتاسر کشور شود.

او افزود: توسعه زیست فناوری به عنوان یک گنجینه ملی نیازمند تقسیم کار ملی است، زیرا در این فرایند هر دانشگاه و مرکز تحقیقاتی بر اساس توانمندی‌ها و تجربیات خود ماموریت خاصی را برعهده می‌گیرد. ستاد زیست فناوری از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه و بودجه مامور اجری این تقسیم کار ملی است. تا به امروز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های زیادی به طرح تقسیم کار ملی پیوستند و موضوعات خودشان را به ستاد توسعه زیست فناوری پیشنهاد دادند که بعد از بررسی‌های فنی مورد جمع بندی و تفاهم قرار گرفتند.

چرا امنیت غذایی مهم است؟

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت امنیت غذایی اظهار کرد: اگر امروزه بیوتکنولوژی به عنوان استراتژیک‌ترین مفهوم در میان فناوری‌ها، شناخته می‌شود دلیلش این است که امنیت در قرن بیست و یکم چه در حوزه سلامت و چه در حوزه غذایی با فناوری زیستی گره خورده است. روزانه ۱۲ هزار نفر از مردم جهان به علت گرسنگی از دنیا می روند. در سال ۲۰۱۷ تعداد افرادی که دچار سوء تغذیه بودند به ۸۲۱ میلیون نفر رسید پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کره زمین به بیش از ۹ میلیون نفر برسد.

او افزود: یکی از نگرانی های جهان پاسخ به این سوال است که آیا واقعا می توانیم غذای ۹ میلیون انسان را تامین کنیم یا خیر؟ گفتنی است که با افزایش سرانه مصرف گوشت استفاده جهانی از پروتئین حیوانی از سال ۱۹۷۰ بیش از دو برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد دیگر اضافه خواهد شد.

قانعی گفت: در سال‌های اخیر امنیت تغذیه‌ای به عنوان هدفی بالاتر از امنیت غذایی مطرح شده و منظور آن است که افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و تامین سلامت در کنار تأمین امنیت غذایی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس تعریف فائو از امنیت غذایی. مفاهیم اصلی امنیت غذایی شامل غذای کافی، دسترسی فیزیکی و اقتصادی و زندگی سالم و فعال می شود. در این میان مفهوم دسترسی به غذا یعنی فرد به شبکه توزیع غذا در محل زندگی خود دسترسی آسان داشته باشد و با درآمد خود بتواند غذای مورد نیاز را خریداری کند.

تهدید جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی با نبود دارو

محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: در گذشته از کار افتادن یا نارسایی یکی از اعضای بدن به مرگ افراد منجر می‌شد، اما با انجام اولین عمل پیوند عضو در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی روش جدیدی برای درمان بیماری‌ها به وجود آمد روشی که یک مشکل بزرگ داشت که همچنان هم دارد.

پس زدن عضو جدید توسط سیستم ایمنی بدن میزبان

او افزود: بیماران پیوندی باید تا آخر عمر دارو‌هایی را مصرف کنند تا بدن، عضو پیوندی را پس نزند دارو‌هایی که روز به روز گران‌تر و البته نایاب‌تر می‌شوند و بیماران علاوه بر درد جسمانی باید فشار روحی و روانی پیدا نشدن دارو در داروخانه‌ها را نیز تحمل کنند. در حال حاضر تامین نشدن این دارو‌ها جان ۶۰ هزار بیمار پیوندی در کشور را تهدید می‌کند. بیمارانی که برای دریافت عضو سال‌ها در نوبت، انتظار می‌کشند حالا با یک چالش بزرگ و خطرناک مواجه هستند.

مقدسیان  گفت: در سال ۱۳۸۸ وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری فراخوانی را برای تولید دارو‌های بیولوژیک صادر کردند که برای جلوگیری از پس زدن بافت‌های پیوندی به خصوص کلیه پیوندی استفاده می‌شود. این دارو گران‌ترین داروی پیوندی در جهان است که حتی با وجود واردات با ارز دولتی باز هم قیمت بالایی دارد. فرایند تولید این دارو بسیار دشوار و زمان بر است، اما شرکت دانش بنیان ما تصمیم خود را برای تولید این دارو گرفته بود. یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در برابر تولید این دارو تامین مالی برای عملیاتی کردن پروژه‌های تحقیقاتی است.

رئیس سازمان فضایی ایران کیست؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حکمی حسن سالاریه را به عنوان رئیس سازمان فضایی ایران منصوب کرد.

حسن سالاریه فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه صنعتی ­شریف (رتبه اول)، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی از دانشگاه صنعتی­ شریف (رتبه اول) و همچنین فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف (رتبه اول) است.

در کارنامه اجرایی حسن سالاریه معاونت آینده‌ سازان بنیاد ملی نخبگان، مدیریت دفتر خدمات و پشتیبانی معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، همکاری در راه‌ اندازی پژوهشکده شهید کاظمی، پژوهشکده شهید نیلی و پژوهشکده شهید رضایی در دانشگاه صنعتی شریف و همچنین ریاست دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف دیده می شود.

گفتنی است حسن سالاریه پیش از این انتصاب، رئیس بنیاد ملی نخبگان بود.

جدیدترین آوردگاه شرکت‌ها، نوآوری است

محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خلق انرژی نوآوری گفت: نوآوری جدیدترین آوردگاه شرکت‌ها بوده و از نگاه تجاری بسیار کلیدی است و به سازمان‌ها این امکان  را می‌دهد که در شرایط رونق، رشد کنند و در هنگام سختی دوام بیاورند.

او افزود: در قرن ۲۱ سکون شرکت‌ها در بیشتر صنایع مساوی با مرگ آن‌ها است، به همین دلیل بیشتر سازمان‌ها ضرورت نوآوری را درک می‌کنند، اما نکته قابل توجه این است که چرا برخی در این راه کامیابند و برخی ناکام هستند؟ ما با همت شبانه روزی در زمینه‌های پروژه نوآوری تدریجی و طرح‌های تغییر بازار کار کرده‌ایم و شرکت‌هایی را دیدیم که در نوآوری سرآمد بودند و شرکت‌هایی هم بودند که با تلاش‌های زیاد نمی‌توانستند نوآوری کنند. ما که در صنایع و کشور‌های فراوان کارکرده بودیم دیدگاهی منحصر به فرد و ممتاز داشتیم.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: برای شناسایی ژن نوآوری در سازمان‌ها الگویی مشخص وجود دارد، اما هیچ کدام از مفاهیم کسب و کار نمی‌توانند این الگو یا کلید جادویی را توصیف کنند. مفاهیم رایج کسب و کار مانند راهبرد که لازمه آن‌ها تفکر و برنامه ریزی قبلی برای تمام کار‌ها است بیشتر به نوآوری ضرر می‌زنند تا اینکه سودمند باشند. نوآوری بیشتر از جنس آزمودن و خطر کردن حساب شده است نه دقت بیش از حد به خرج دادن.

تماشای آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱

انسیه عرفانی کارشناس نجوم به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ گفت: در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴ خورشید و ماه گرفتگی رقم خورد که ۲ مورد آن خورشید گرفتگی و ۲ مورد دیگر ماه گرفتگی بود. بر اساس قوانین فیزیک و سطح چرخش مداری، ماه به دور زمین و چرخش مداری زمین به دور خورشید، در سال تنها می‌تواند ۷ گرفتگی رخ دهد که ما امسال تنها ۴ خورشید و ماه گرفتگی داشتیم.

این کارشناس نجوم در ادامه بیان کرد: آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ در نیم کره جنوبی زمین اتفاق افتاد و ساکنان نیم کره شمالی قادر به تماشای آن نبودند، البته تمامی کشور‌های نیمکره جنوبی اعم از هند نیز نمی‌توانستند این گرفتگی را ببینند. آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ به دلیل رخ دادن در ارتفاع پایین در کشور‌های آفریقای جنوبی، استرالیا و قطب جنوب دیده شد. در قطب جنوب ناسا برنامه‌ای زنده از آخرین خورشید گرفتگی سال در پایگاه تحقیقاتی خود داشت.

او با اشاره به شرایط تماشای خورشید گرفتگی گفت: در خورشید گرفتگی بر این اساس که فردی در نیم سایه و یا سایه ایستاده باشد می‌تواند خورشید گرفتگی را به صورت جزئی تماشا کند، زیرا برای تماشای بهتر آن باید در یک مکان مناسب قرار گیرد. آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ به دلیل اینکه بخش عظیمی از زمین را پوشش میدهد، نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد چرا که در برخی کشور‌ها می‌تواند قبل از طلوع خورشید این پدیده شروع شود و در دیگر کشور‌ها تا غروب خورشید ادامه یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
آقای سالاریه در روزهای آتی خبرهای خوشی درباره فضا در راه نیست؟