سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«برف گیر» روایت جمعه سیاه جامعه کوهنوردی +فیلم

برف گیر روایت حادثه‌ای است که در روز جمعه ۵ دی ماه ۱۳۹۹ کوهنوردان در سه منطقه کلکچال، دارآباد و آهار دچار سرمازدگی و بهمن شدید شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مستند برف گیر به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان و تهیه کنندگی کیارش اشراقی، از تازه‌ترین تولیدات گروه اجتماعی شبکه پنج سیما پس از پشت سر گذاشتن مراحل فنی در سالروز حادثه تلخ پنجم دی ماه که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، از شبکه پنج سیما پخش می شود.

برف گیر روایت حادثه‌ای است که طی آن ۱۲ نفر از کوهنوردان کشورمان در روز جمعه ۵ دی ماه ۱۳۹۹ در سه منطقه کلکچال، دارآباد و آهار دچار سرمازدگی و بهمن شدید شدند و متاسفانه جان خود را از دست دادند.

سید مصطفی فاطمی دندانپزشک و متخصص پروتز‌های دندانی که در اوایل دهه ۸۰ شمسی سردبیر ایسنا بود و در سال‌های اخیر با عضویت در باشگاه کوهنوردی تهران صعود‌های زیادی انجام داده بود، در منطقه آهار زیر بهمن مدفون شد.

دکتر فاطمی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و مدتی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بود.

همچنین دو جوان نخبه کشوری نیز در منطقه دارآباد زیر حجم بسیاری از برف و سنگ مدفون شدند و متاسفانه پیکر آن‌ها در عملیات جستجو کشف و تحویل خانواده آن دو شد.

این حادثه اتفاق بسیار نادری است که ممکن است هر صد سال یکبار در ارتفاعات هیمالیا یا آلپ رخ بدهد، اما متاسفانه این بار در کشور عزیزمان و در ارتفاعات شهر تهران که نه تنها برای کوهنوردان حرفه‌ای بلکه برای عموم مردم قابل دسترس است، رخ داد و در یک روز جان کوهنوردان بسیاری را گرفت.

از جمله حواشی‌ای که حادثه ۵ دی به همراه داشت بحث قطع شدن جی پی اس در آن روز بود که یکی از افراد نجات پیدا کرده توضیح میدهد که چگونه با کمک جی پی اس جان خود و ۷ کوهنورد دیگر را نجات میدهد.

تله کابین توچال از حرکت باز می‌ایستد. سرعت باد بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت. خط متوقف می‌شود. اگر در روز ۵ دی تدابیر ایمنی و فنی در تله کابین توچال به درستی اجرا نمی شد، شاهد یک فاجعه بزرگ انسانی با گستردگی بسیار بالای تلفات جانی می‌بودیم.

علت اصلی ساخت مستند برف گیر نادر بودن حادثه و مهم‌تر از آن شرح و بررسی حادثه توسط تمام افراد مرتبط بوده است. مخاطب با تماشای این فیلم اطلاعات مهمی برای کوهنوردی در فصل زمستان را کسب کرده و این فیلم می تواند سهم قابل توجهی در جلوگیری از تلفات حوادث آتی ورزش کوهنوردی داشته باشد.

علاوه بر آن، عملیات جستجو و نجات حادثه دیدگان پنج دی یکی از موفق‌ترین عملیات‌های جستجو و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان با کمک سازمان‌های متولی همچون فدراسیون کوهنوردی، سازمان آتشنشانی، شهرداری تهران، امدادگران داوطلب و ... بوده است. در این عملیات ۷۲ ساعته، با تلاش شبانه روزی تعداد زیادی از مردم و کوهنوردان نجات یافتند و پیکر تمامی قربانیان این حادثه کشف و تحویل خانواده این عزیزان گردید.

تصویربرداری مستند برف گیر در همان روز‌های نخست حادثه، باوجود شرایط بسیار سخت آب و هوایی در ارتفاعات تهران آغاز شد و پس از ۱۰ روز تصویربرداری وپوشش عملیات امداد، و گفتگو با بیش از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با این حادثه در اسفند ماه ۱۳۹۹ وارد مراحل پس از تولید گردید.

همچنین مستند بلند «برف گیر» به کارگردانی مشترک کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان و تهیه کنندگی کیارش اشراقی، از تولیدات گروه اجتماعی شبکه پنج سیما، به عنوان یکی از ۲۳ اثر برتر ملی بخش بلند جشنواره بین المللی سینما حقیقت انتخاب شده و به زودی در پانزدهمین دوره این جشنواره اولین نمایش خود را تجربه خواهد کرد.

در ادامه تیزر این مستند را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.