سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تزریق ۱۰۹ میلیون دوز واکسن در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای آغاز واکسیناسیون در کشور تاکنون ۱۰۹ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در تبریز گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانستیم در کمتر از چهار ماه پوشش واکسیناسیون کرونا در کشور را از ۱۴ میلیون به ۱۰۹ میلیون دوز افزایش دهیم.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون عمومی در کشور ادامه داد: در شرایطی که روزانه ۷۰۰ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در کشور ثبت می‌شد، توانستیم در عرض چهار ماه این آمار را با کاهش ۱۰ برابری به ۷۰ مورد فوتی برسانیم.

 گویا با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به تنهایی عامل کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر نیست گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه پرهیز از حضور دسته جمعی در اجتماعات مختلف که بار‌ها تاکید شده است، می‌تواند در کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا موثر باشد.

وی همچنین با اشاره به آغاز نوبت سوم واکسیناسیون افراد ۴۰ سال از ۱۵ آذر اظهار کرد: واکسیناسیون نوبت سوم در ابتدا برای کادر بهداشتی و درمانی کشور و افرادی که در معرض ابتلای شدید این بیماری بودند و گروه سنی ۶۰ سال به بالا شروع شد و اکنون برای افراد ۴۰ سال به بالا واکسیناسیون انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا گفت: اگر سویه جدید ویروس کرونا در کشور منتشر شود، ممکن است نحوه مقابله و برخورد با آن سخت باشد و نمی‌توان در زمان کمی این سویه را قضاوت کرد و باید چند هفته از رفتار این ویروس و جهش‌های جدید بگذرد تا بتوان نظر قاطعانه‌تر و کارشناسی تری را مطرح کرد.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال به زودی شروع می‌شود و تمام مطالعات در این زمینه انجام شده و زمان سنجی مناسب برای شروع در حال انجام است.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست تجمعات و رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی را عامل اصلی شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

عابدین خرم افزود: رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی و اجتماعات، خودداری از سفر باید مثل گذشته برای مقابله با کرونا سختگیرانه و با حساسیت توسط همه مردم در هر گروه و صنفی رعایت شود.

وی ادامه داد:این موضوع در مراکز حمل‌ونقل برون‌شهری از جمله ترمینال، فرودگاه و راه‌آهن نیز باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد چراکه یک لحظه غفلت می‌تواند کرونا را دوباره شعله ور کند.

وی واکسیناسیون را در کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عامل اصلی کاهش کرونا دانست کرد و افزود:کاهش مراکز واکسیناسیون در استان به هیچ وجه قابل قبول نیست، ولی جابجایی هدفمند این مراکز مورد تایید است.

وی با تجلیل از عملکرد صداوسیمای استان گفت: صداوسیما هر شب برای آگاه سازی مردم در مورد کرونا برنامه دارد و به خوبی وظیفه خود را انجام داده است.

خرّم به بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: نحوه بازگشایی این مراکز در جلسات مختلف بررسی شده و ضروری است شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها به صورت جدی توسط مجریان و مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها با اطمینان از این موضوع که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز آموزشی رعایت می‌شود فرزندان خود را راهی کلاس‌های درس می‌کنند، بنابراین عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس قابل قبول نیست و باید نظارت جدی بر این مهم انجام شود.

 نقی پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون ۷۳.۸ درصد کل جمعیت استان دوز اول و ۶۴ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان استان به حدود ۸۹ درصد رسیده است و ۶۵.۵ درصد از مادران باردار نیز واکسینه شده‌اند.

 نقی پور در خصوص تزریق دوز سوم واکسن کرونا افزود: افراد بالای ۶۰ سالی که از زمان دریافت دوز دوم واکسن اسپوتنیک یا آسترازنکای آن‌ها شش ماه گذشته و یا افراد بالای ۴۰ سالی که از زمان تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم و برکت آن‌ها سه ماه گذشته است می‌توانند برای دریافت دوز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.