به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند، هر کدام از خودروسازیها بین ۱۰ تا ۱۸ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که پژو پارس tu۷ از ۱۲۲ میلیون به ۱۴۴ میلیون تومان، سمند بنزینی از ۱۱۵ میلیون به ۱۳۶ میلیون، دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون به ۱۹۸ میلیون تومان رسید.
همچنین در محصولات سایپا ساینا s از ۱۲۴ میلیون به ۱۴۶ میلیون، کوئیک s از ۱۳۵ میلیون به ۱۵۹ میلیون و شاهین از ۲۵۷ میلیون به ۳۰۳ میلیون تومان رسیده است.
فاطمی امین وزیر صمت نیز امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمتهای جدید خودرو گفت: صنعت خودرو در وضعیت مطلوبی به لحاظ بدهیها و زیان انباشته قرار ندارد. دستور ماه قبل رئیس جمهور برای لغو افزایش قیمت خودرو به این دلیل بود که ایشان تاکید داشتند که قیمت گذاریها باید اصولی باشد.
او ادامه داد: قیمت گذاری خودرو طبق روال قبل انجام می شود. بررسیهای دقیقی انجام شد و حتی مواردی را که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود رد کردیم. عدم اصلاح قیمتها طی ۹ ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودرو سازی شده بود.
وزیر صمت گفت: خودرو سازان تعهد دادهاند که عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می تواند بازار را آرام کند. تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمتهای بازار هم موثر باشد.
او ادامه داد: کسانی که از قبل ثبت نام کردهاند با قیمت روز خودرو را تحویل میگیرند؛ البته به خودروسازان اعلام کردیم که با مردم همراهی کرده و در صورت نیاز خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه دهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.
وزیر صمت گفت: از سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت و با برنامه ریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.
فاطمی امین ادامه داد: تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمتهای بازار هم موثر باشد.
او ادامه داد: یکی از راهکارها اصلاح قیمت گذاری بود که این روند در ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ ستاد تنظیم بازار با برخی افزایش قیمت های پیشنهادی خودروسازان مخالفت کرد و در نهایت تصمیم بر این شد که قیمت گذاری بر اساس ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی افزایش شش ماهه بر مبنای تورم اعمال شود.
این در حالی است که بازار خودرو چند ماهی میشود بلاتکلیف است و قیمت ها مدام تغییر می کند. نمایشگاه داران خودرو می گویند افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اثرات زیادی در بازار خودرو می گذارد به طوری که با هر بار افزایش قیمت در کارخانه، قیمت محصولات در بازار آزاد بیش از مقدار تعیین شده گران می شود.
تصمیم به افزایش قیمت خودرو در حالی است که طرح های قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد و عرضه آن همچنان کم است.
اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرد ببش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان میدهد که هیچکدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودورهای دپو شده خود کنند.
از طرفی طرح واردات خودرو که پس از رفت و آمدهای بسیار که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود از مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد به گونه ای که سخنگوی شورای نگهبان در توییتی اعلام کرد: نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام از چندین سال قبل، به هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است و شورای نگهبان بر اساس مقررات، مصوبه مورد ایراد از سوی این هیات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال میکند.
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سه سال و نیم گذشته مانند سالهای گذشته اثبات شده قیمت گذاری دستوری به نفع هیچکس نیست یعنی نه به نفع خودروساز و نه به نفع مردم و مصرف کننده واقعی است.
او بیان کرد: این روشی که قطره چکانی قیمت هر چند وقت یکبار افرایش مییابد، هر چند وقت یکبار کمی از بار زیان را از روی دوش خودروساز بر میدارد، اما همچنان از این طریق شاهد صفهای طولانی برای شرکت در قرعه کشی در خودروسازها هستیم.
این نوع قیمت گذاری باعث شده هر کسی در قرعه کشی برنده شود سودی در حد ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ببرد و برای بهره مندی از چنین رانتی تمام مردم شرکت میکنند.
رحیم زارع عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانهای خودرو گفت: هرچند خودروسازان ادعا میکنند که تولید خودرو با قیمت کنونی برای آنها زیان ده است و این روند موجب افزایش زیان انباشته آنها شده، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که در قیمت تمامشده تولید خودرو چه هزینههایی اثرگذار است.
عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: در شرایطی که بزرگترین خودروساز کشور دارای شرکتهای ساختمانی، بیمه ای، خرید و فروش سهام و... است، مسلما هزینههای سربار این خودروساز افزایش چشم گیری پیدا میکند.
وی اضافه کرد: خودروسازان بدون توجه به ضرورت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده هر چند وقت یک بار با بهانههای مختلف به دنبال افزایش قیمت میروند این در حالی است که بازار نیز برای آنها انحصاری بوده و به جای اینکه این شرکتها درصدد جذب مشتری باشند پشت درهای آنها صفهای مشتریان ایجاد شده است.
به گفته این نماینده مجلس؛ در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو استقبال و برای افزایش تیراژ تولید برنامهریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیانده بودن قیمت کنونی خودروها دم میزنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینههای سربار به گران کردن خودرو معطوف کردهاند.
به گفته کارشناسان، در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو، استقبال و برای افزایش تیراژ تولید برنامهریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیانده بودن قیمت کنونی خودروها دم میزنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمامشده و حذف هزینههای اضافی، به رشد قیمت خودرو معطوف کردهاند.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
فرض کنیم قیمت روز پژو ۲۰۶ تیپ ۲، در موقع ثبت نام ۱۱۰ میلیون باشد و ۵۰٪ ابن مبلغ یعنی ۵۵ میلیون توسط خریدار واریز شود؛ طبق مصوبه شورای رقابت، موقع تحویل هم باید ۵۰٪ قیمت روز واریز شود، یعنی ۷۵ میلیون دیگر باید توسط خریدار واریز شود
پس باید ۷۵ واریز کنید نه ۹۵
در کشورهندوستان
برای اگاهی از قیمت خودرو در کشور هند می توانید لینک زیر را لمس نمابید. با ترجمه فارسی
https://www-carandbike-com.translate.goog/tata-cars/tigor/xe-petrol?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=en-US
خواهر بنده کوئیک S ثبت نام کرده بود تحویل آذرماه 1400. جالبه بعد از افزایش بلافاصله براش دعوت نامه اومده واسه تکمیل وجه. 30 میلیون افزایش نسبت به قبل.
اینکه کسی از مسئولین پاسخگو نیست نسبت به این موضوع شکی درش نیست. ولی این ظلم یه روزی به پایان میرسه و روسیاهی اش میمونه برای کسانی که سال های سال دستشون تو جیب مردم بوده
بزرگترین مافیای دولتی در تمام ادوارد تاریخ همین سایپا و ایران خودرو هس
جلوی واردات ماشین خارجیو گرفتن هیچکس چه مجلس چه رئیسجمهور نتونست کاری بکنه
رئیس جمهور جلوی افزایش قیمتو گرفت دو هفته بعد بیشتر گرونش کردن که قدرتشونو نشون بدن
قیمتو هم که ببرن بالا سایتای خبری مختلف میان میگه برای ثبات بازار خوبه
بهشون اعتراضیم بکنی میشی جاسوس آمریکا و انگلیس و قصدت آسیب به ایران در مذاکراته
بعدم بیاید وسط جلسه مجلس رو میز نماز بخونید
ماهی ۴۰۰ میریزن بانک تا ۵ سال دیگه وام یک میلیاردی دولت بده بهشون با ۲۰ تا ضامن
اون موقع پراید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون خرید و فروش میشه اونم مدل ۹۸
پس دوست عزیز به مغزت فشار بیار بفهم که این دام دولته تا جیبتو خالی کنه
تنها راه حل مسئله کنترل افسارگسیخته ی قیمت خودرو و پیشگیری از روند چپاولگری خودروسازان؛ واردات بدون قید و شرط خودروی دست دوم بدون محدودیت مدل و حداقل به ازای هر خانواده ی ایرانی، یکدستگاه می باشد.
با سپاس از باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آنجایی که این موضوع دیرگاهی است به گفتمان اصلی و مطالبه ی مردمی آن هم اقشار فرودست جامعه تبدیل شده، در راستای رسالت مقدس و حرفه ای خبرنگاری که زبان گویای مردمی است درخواست طرح موضوع جهت ایجاد یک پویش ملی و مطالبه گری از دولت مردمی آقای رییسی را داریم.
چرا کسی ب فکر من مصرف کننده نیست
آخه سود مشارکت ۶ درصد چیه ؟؟؟بخاطر ۶ درصد چرا مارو مشمول افزایش قیمت کردن ؟؟
چرا کسی بفکر ملت بدبخت ایران نیست
بابافکر کنین ما هم مردم فلسطین هستیم ی نگاهی ب ما هم بکنید
افزایش قیمت خودرو بودجه را سامان می دهد؟
اگر خودور ساز بی عرضه بوده چرا باید ملت تاوان آن را پس دهد ؟؟؟؟؟؟!!!!
و اگر دولت به عرضه بوده و شرایط اقتصادی خراب شده ملت چرا باید تاون پس بده ؟؟؟؟؟!!!!!
بجای کاهش فساد داخلی شون هزینه های مازاد از مردم طلب میکنند و مدام از زیان انباشته حرف میزنند. اگر واقعا نمیصرفه چرا تولید میکنید چرا برای جیب مردم کیسه دوختند کسی در مملکت جلودار این زیاده خواهان نیست
من کارگر مگه چقدر میتونم پسنداز کنم که تو چند ماه 20 ملیون پسنداز کنم افزایش قیمت رو بدم
افزایش تولید=کاهش قیمت
البته در قانون جهان نه قانون ایرانخودرو سایپا و ایران!!!!!!
حالا این افزایش قیمت ماشین اگر با افزایش حقوق کارمندان و اعطای وام که باعث افزایش حقوق کارگران نیز است همراه نباشد نمره صفر بدهید. ملاک برای محبوبیت نمره است. فقط ماشین نیست. قیمت خانه غلط گران است. متأسفانه این خبر میگوید مسؤلان به جای دستگیری دستبند میزنند. یعنی این خبر مفهوم بدتری دارد؟
نمره صفر.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این......
خوب قیمت بازار آزاد رو هم همین دلال های خودرو ساز تو دست دارن وگرنه مردم عادی که اصلا پول خرید یه دونه ماشین هم یا ندارن یا به زور دارن.
نتیجه :
1. دلال قیمت بازار آزاد رو افزایش میده.
2. خودروساز برای کم کردن فاصله قیمتی ، قیمت خودش رو افزایش میده
3. بر میگردیم به مرحله یک.
و این یه حلقه تکراری هست که چند ساله داره تکرار میشه و فقط باعث شده قیمت خودرو بره بالا.
خدا بخیر کنه برای لوازم خانگی که پیشه همین دو خودرو ساز رو در پیش گرفتن. کیفیت صفر قیمت نجومی
۱۴۰۰۰ مهندس ، کارمندو کارگر این ۱۴ خودرو ساز بیکار شدن خدالعنت کنه عامل بیکاری این جوانان
بی عدالتی و دروغ های پر واضح
فشار آوردن بیش از اندازه به مردم
پیامدی جبران ناپذیر برای نظام خواهد داشت
مردم این سرزمین سختی جنگ را تحمل کردند
پس اگر با آنها رو راست باشید قطعا به کمک نظام خواهند آمد
اما وقتی با دروغ های پر واضح و روش های نا عادلانه میخواهید نظام را پیش ببرید به شعور مردم برمیخورد
مگر مردم چقدر درآمد دارند؟مگر این حقوق بخور نمیری که اگه مردم غیرتمند ایران نبودن برای یک هفته هم کافی نبود، به کجا میرسد که شما هربار قیمت خودروی فرغونتون رو بالا میبرید؟مگر چرا مملکت را قحطی گرفته؟
خدایا، منه جوان ازت میخوام ریشه ی ظلم را بخشکانی
خدایا به یگانگی ات قسم دیگر تحمل نداریم، حقیقتا صبرمان به سر آمده.
خدایا مددی
خودروساز عاقل تولیدشو ثابت نگه میداره و قیمتشو کم میکنه تا سود کنه.
اگه دیدید قیمت خودرو گاهش پید کرد؟؟؟؟؟ این خط و این نشان.
اگر اقتصاد ایران کج و کولگی نداشت اقتصاد کامل و سالمی میبود!!همه بدانند!