سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلاغ ها جای گنجشک ها را در تهران گرفتند

معماری و فضای سبز شهری یکی از دلایل افزایش یا کاهش جمعیت گونه های جانوری است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتیست که صدای پرندگان در سطح شهر تهران کم شده است .

 کم شدن جمعیت پرندگان دلایل مختلفی دارد، که می توان به  تغذیه ، ورود گونه های مهاجم، تغییر اقلیم، شکار، تغییر مدیریت شهری، نبودن فضای امن، گرم شدن هوا و آلودگی هوا  اشاره کرد .

مهدی نبیان کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت : ۳ مولفه‌ی مهم برای کاهش یا افزایش جمعیت پرندگان وجود دارد، مولفه‌هایی مانند آب، غذا، پناه و امنیت که تاثیر مستقیمی بر تکثیر یا کوچ آنان دارد.


وی افزود: در طی چند دهه گذشته گونه‌های گیاهی اشتباه یا غیر بومی وارد شهر و فضای سبز تهران شده است، در گذشته درختانی مانند شاه توت، خرمالو، توت سفید، گردو، خرما و سایر درختان میوه در سطح تهران وجود داشتند که پرندگان از آن‌ها تغذیه می‌کردند، اما اکنون با کاشت درختان سوزنی و غیر بارده (میوه) دیگر فضایی برای تغذیه پرندگان آوازه خوان تهران باقی نمانده است.

نبیان در ادامه تصریح کرد: باشروع برج سازی‌ها و تخریب باغات تهران دیگر فضایی برای پرندگان باغی نمانده است، و این اتفاق منجر به کوچ اجباری و کاهش جمعیت آنان شده است، و در نقطه مقابل گونه‌های دیگر مانند کلاغ‌ها، زاغ‌ها، بلبل خرما، مرغ مینا و ..... با خالی شدن میدان رقابت رو به افزایش رفته اند.

این کارشناس حیات وحش درباره علت افزایش گونه‌هایی مانند کلاغ گفت: این گونه‌ها همه چیز خوار یا پسماند خوار هستند که با توجه به عدم مدیریت صحیح پسماند شاهد افزایش آن‌ها بوده ایم، برای مثال سطل زباله مکانیزه در تمام نقاط دنیا درب دارد، اما در ایران این سطل‌ها بدون درب پوششی هستند و به راحتی کلاغ‌ها، موش‌ها، سوسک‌ها و ... از آن‌ها تغذیه می‌کنند، یا با بارش باران شیرابه در سطح شهر جاری می شود.

وی افزود: غذادهی به حیوانات شهری هم از دلایل افزایش جمعیت آن‌ها است که این کار در تمام نقاط دنیا ممنوع و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، مانند انگلیس که شهروندانش را ۲۵۰۰ پوند برای غذا دهی به حیوانات شهری جریمه می‌کند.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
کمال
۲۰:۴۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
علت کم شدن گنجشکها به کلاغها ربط نداره در قدیم بیشتر خونه ها ویلایی بود یا نهایت سه چهار طبقه تو درز و شکافهایه ساختمونهایه قدیمی اگر دقت میکردید پر از لونه های گنجشک بود اکثر خونه هاهم باغچه داشتن و داخل باغچه درختهای میوه بود از زمانی که طرح بافت فرسوده و نوسازی ساختمانها اجرا شد کم کم اون خونه ها و باغچه ها از بین رفت و گنجشک ها هم کم شدن یکی دیگه از علت های کم شدن گنجشک ها الودگی هوا و شکار هست. کلاغ هم حیوان خیلی باهوشی هست و هم یه حیوان مفیده برا طبیعت ولی همون گربه که خیلیها با حمایت و غذا دادن نابجا و کارهای احساسی باعث افزایش جمعیتش میشن من بارها شاهد شکار گنجشک ها و یاکریم ها و پرندگان دیگه توسط گربه بودم .
یوسفی
۱۳:۳۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
من بارها شاهد بودم کلاغ ها کبوتر و گنجشک شکار کردن تو فضای حیاط خلوت منزلم حداقل روز یک گنجشک میارن می خورن چند بار هم کل ماهی های قرمزم از توی حوض گرفتن بردن البته ذات طبیعت کلاغ همینه و اونم حق زندگی داره
فخاری
۱۱:۴۹ ۱۲ دی ۱۴۰۰
این کلاغ ها و همه ی موجودات دیگر خداوند خیلی خیلی خوب هستند و پیش خداوند مقام دارند.این ما انسان ها هستیم که جهان را نابود کرده ایم و هیچ ارزش و مقامی نزد خداوند نداریم و فقط ظلم و گناه میکنیم.
ناشناس
۰۴:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
اینکه میگید غذا دهی ممنوع هست یعنی اینکه آقا گنجیشک رفته کلاغ اومده پس ما هم با غذا ندادن و تحریم آقا کلاغه یه کار کنیم اونم بره.... شمایی که کلا از حیوانات متنفری بگو متنفرم خلاص! شهری که لیاقتش زندگی با کلاغ هاست باید با هم زادش کنار بیاد....
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
عیب نداره
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
یعنی چی یعنی حالا بایدکلاغ بمیره ای بابا
رضا
۲۲:۳۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
مردم از روی ناچاری و فقر مبادرت به شکار آنها می‌کنند و علت کاهش آنها این میباشد. التماس تفکر.......
Hasti
۲۱:۳۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
ای ننه چه قدر گوگولن
تخته روانچی
۲۰:۳۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
این حرفهای بی منطق و غیر کارشناسی چیه!!!
کلاغ هم مخلوق خداست باید باشه
اگه گنجشک‌ها کم شدن بخاطر هوای کثیف و نبود جای مناسب برای لانه سازیه از بس که آپارتمان ساختن
چون گنجشک ضعیف تر از پرنده های دیگه هست توی این شرایط دوام نمیاره
یه عده بی وجدان انسان نما هم با تفنگای بادی این پرنده کوچک و ضعیف رو شکار میکنن.
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلاغ هست، گنجشک هست، گربه هست، هوش هست، سگ هست.
همه چیز هست
بعضی وقت ها گنجشک های کاکلی هم هستند یا صدای خوش بلبل هم می یاد که واقعاً حال آدم رو خوب می کنه
ولی صدای سگ و رویت موش و گربه حال آدم رو بد می کنه

گربه از حد استاندارد خارج شده و موش هم نمی گیرند و بدین ترتیب موش ها برای خودشان حال می کنند و موجبات ترس رو فراهم می کنند
نام
۱۷:۲۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
از صدای کلاغ ها متنفرم.. حالم به هم میخوره وقتی چشم باز نکرده 5 صبح با صدای کلاغ بیدار میشم.. هر موقه هم که صداشون زیاده یه اتفاق بدی میوفته.. اخه اینا چی از جون ما میخوان.. ای کاش فقط بلبل خرما و گنجشک بود..
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
دروغ بزرگی میگن کلاغ ها تنها پرندگانی هستند که توی شهر به پرنده ی دیگری صدمه نمی زنند من خودم هر روز برا شون دانه میریزم آنها خیلی خیلی خیلی خیلی بی آزار هستند اونی که میگه من دیدم که گنجیشک رو پاره پاره کردند الکی میگه که کلاغ ها رو بگیرند
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
معمولا در هر کشوری سازمان حمایت ازحیوانات ومحیط زیست هماهنگی هم هر حیوانی که حیوان دیگری را ازبین می‌برد کنترل می‌کنند اما در کشور همه خوابند الان کلاغ‌ها تخم و بچه‌های پرندگان دیگر را ازبین می‌برد باید کنترل کنند اما کو؟؟!!
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
خیلی ساده است شهرداری ها درخت میوه بکارند
مشکلات راه حل دارند
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
باشه
محمدی
۱۶:۰۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
درختان توت وخرمالوگیلاس و....رامردم معمولا درحیاط منازل می کاشتندنه درپارک وخیابان اصلی،اماقوانین اشتباه شهرداری وفضای سبزمردم رادشمن درخت کردکسی ازترس جرایم نامناسب درخت درحیاط خانه وجلوخانه نمی کاردچون باهرمشکلی که برای درخت پیش بیاید شهرداری به جای اینکه بگویدبه جای آن چنددرخت بکارفقط صاحبان مک رامجبوربه پرداخت جرایم ده هامیلیونی می کندپس دیگرکسی رغبتی به کاشت درخت نداردبلکه باکاشت بوته گل وگیاه تزئینی آن راجبران می کند
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلاغ ها هم جایی دارند ،گنجشک ها هم جایی، لعنت به کلاغ هایی که جای گنجشکه ها هستند
مهدی
۱۵:۲۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
وقتی میگیرت گنجشک هارو شکار میکنن کارت به شکمشان بخورد پول تیر تفنگ بادی دارن پول یع کیلو مرغ ندارن
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
من ک بیچارم چون من
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
توی کوه های تهران باید درخت بکارند تا رنده ها اونجا پناه ببرند !
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
در بخش هایی از شمال تهران باید کرکس و لاشخورها جایگزین کلاغ شوند.
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
این همه کرکس و لاشخور ،نمی بینی
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کرکس ها و لاشخورها همیشه در مناطق بالانشین تهران هستن، روزا میان پایین خون مردم بیچاره رو میخورن، شب میرن بالا با زن و بچه هاشون سر قنایم سر و کله میزنن
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بله کلاغ هست.
ف
۱۴:۰۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
اگر تهرانیها گنجشک میخواهند باید لانه چوبی تو پشت بام اپارتمان بگذارند و هوای گنجشک و ...داشته باشند شاید گنجشکها برگردند.تفنگ بادی و شکار گنجشک و...تعطیل بشه وگرنه با این حجم اپارتمان سازی شهر ارواح که گنجشک نمیخاد.
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
صدای کلاغ رو مخه.من سرباز بودم تو پادگان مرزن اباد دیوانه شدم از صدای این کلاغ ها
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
واقعا بعضي كامنت ها عجيبه. من يكي كه عاشق كلاغ و صداي قارقارش هستم!
انتظار داشتين كبوتر كلاغ رو بخوره؟! خب هميشه قوي تر ضعيف تر رو نابود ميكنه. در دنياي ما آدم ها هم همينه.
دامپزشک
۱۳:۰۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
یه امار میداد چند تا کلاغ و گنجشک در دهه های گذشته سرشماری شده و الان چند تا هستند بعد میمود میگفت کدام گونه بیشتر یا کمتره
تا 20 سال پیش یه دسته کلاغ چند هزارتایی از سمت فرودگاه مهراباد میرفتن سمت شهریار و غروب برمیگشتن بیچاره ها را نابود کردند.
سمت افسریه وپادگانهای اون منطقه هزاران کلاغ کشتند و تپه های اون منطقه از وجود کلاغ تهی شد.
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
تو شهر ما گنجشک زیاده ثبت سفارش کنید تا نامحدود برایتان با پست پیشتاز ارسال شود.
ر
۱۴:۰۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
احتمالا اپارتمان کمه.
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
صدای کلاغهام بد نیست اونام باید تو طبیعت باشن دیگه
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بلبل خرما که خیلی خوب و خوش صداست . از اسمش هم پیداست . از خرما تغذیه میکنه و بیشتر تو شهرها و روستاهای جنوب به خاطر درخت های نخل زندگی میکنه . ولی توسط پرنده فروش های جنوب تهران شکار و به فروش میرسه و وقتی خریدار نمیتونه از اون تو قفس نگهداری کنه اون رو در سطح شهر رها میکنه ...
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
فکر نکنم گنجیشکا بخاطر کلاغا رفته باشن فک کنم علت اصلی اش آلودگی هواست چون کلاغا مقاومترن
a
۱۲:۱۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
گنجشک بدبخت کجا لانه بسازه همش اپارتمان شده غذا کجا بیاره مردم خودشون نون ندارن بخورند.
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
چطوری به گنجیشکا غذا بدیم چون کلاغا میخورن ؟
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بخاطر درختان بیثمر و غیر بومی مثل کاج نیست، من که ندیده ام غیر از کلاغ پرنده دیگری روی آن لانه بسازد. تازه میگویند گرده اش هم برای ریه مضرّه.
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
واقعانمیدانم این چه سیاستی هست که درختان غیر مثمر در شهرها کاشت میشه ؟ در کشوری که میوه اینقدر گرانه جه اشکالی داره شهرداریها درهر شهر درخت میوه متناسب با اب وهوای ان شهرها را بکارند ؟ خب دلیل میارن که مردم میایند ومیوه هارا میخورند.چه بهتر ...معمولا ان که دستش به دهنش میرسه از بازار پول میده ومیخره ،خوب بذارین ان که ندارد حداقل از درختان میوه در خیابان استفاده کند .مثلا انجیر کیلویی ۱۶۰ هزارتومان قشر ضعیف که بماند، حتی اقشار متوسط جامعه هم نمیتوانند بخرد ،در شهرهایی مثل استهبان ویا خیلی شهرهای دیگر ایران میشود این درخت را در کاشت یا البالو وگیلاس در شهری مثل مشهد بخوبی میوه میدهد، در حالی که هزینه نگهداری وابیاری وکود دهی این درختان غیر مثمر را شهرداری قبول میکند ،چرا برای درختان میوه دار نباشد .با تاکیدی که پیامبر ص درکاشت درختان مثنر داشته اند ،باخشکسالی های پی درپی ،با فقر اقشار جامعه چرا نباید شهرداری ها به اینکار همت گمارند؟ واز طرف دیگر پرندگانی مثل گنجشک، در انها هم لانه خواهند داشت وهم از قسمتی ازمیوه استفاده میکنند.
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
راست میگیا yjc, ما هم ک تو شهریاریم، گنجشک ها خیلی کم شدن واقعا دقت نکرده بودم
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلاغ ها از ساعت 6 صبح میان با اون صدای نکره و زشت . ول کن هم نیستن
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
زشت ترین صدا،صدای اگزوز ماشین و بوغ و صدای انسانهاست
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلاغا تمام ماشینا رو به گند کشیدن
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلاغ زشت و بد صداست ولی گنجیشک ناز و خوش صداست ما گنجیشک میخوایم نه کلاغ
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
والا
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
کلاغ هم مخلوقی از مخلوقات خداست با فواید مخصوص بخودش برای طبیعت وهم چنین زیبایی های منحصر بفرد .مثلا رنگ سیاه براق پرهایش که به پر کلاغی معروف خیلی جذاب هست .
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
من خودم دیدم چند بار کلاغ ها، کبوتر شکار کردن بعدش تیکه تیکه کردن و خوردن ! توروخدا به شهرداری بگید این کلاغ ها رو جم کنن !!!
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
وای جدی میگی
علی
۱۲:۰۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
الان زنگ میزنم زود جمعشون کنند
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
:)))))
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
باید کلاغ ها جمع آوری شوند
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
گربه هم خیلی زیاد شده