سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوسان نرخ ارز نفس صادرات لوازم خانگی را به شماره انداخته است

لوازم خانگی ایرانی در حال حاضر با برند‌های شناخته شده و کیفیت مطلوب در بازار رقابت می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، لوازم خانگی ایرانی در حال حاضر با برند‌های شناخته شده و کیفیت مطلوب در بازار رقابت می‌کنند و آمادگی صادرات به کشور‌های آسیای میانه را دارند اما یکی از مهمترین موانع در بحث صادرات لوازم خانگی نوسانات نرخ ارز درکشورمان است.

  وارد بازار لوازم خانگی در مشهد مقدس که می‌شویم مملو از برند‌های ایرانی و خارجی است که اکثراً برای مردم قابل شناخته شده هستند. 

 برند‌هایی به چشم می‌خورد که شاید کمتر نام آن‌ها را شنیده باشیم، اما در عین حال همه آن‌ها در یک بازار رقابتی قرار گرفته اند عده‌ای ازمردم روی برند کالایی که خریداری می‌کنند بسیار تاکید دارند و عده‌ای تنها به دنبال کیفیت هستند.

نگاه‌های مختلفی به بازار لوازم خانگی چشم دوخته‌اند عده‌ای تنها به دنبال برند ایرانی هستند و عده‌ای تنها برند خارجی را قبول دارند و عده‌ای تنها برایشان قیمت وکیفیت مهم است .

 این رقابت بسیار تنگاتنگ است و این نشان می‌دهد کالا‌های ایرانی در حوزه لوازم خانگی توانسته‌اند جای خود را در زندگی مردم بازکنند.

البته هنوز هم باوجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به کشور در بازار شاهد برند‌های خارجی هستیم و طبق مرکز آمار بیش از ۳۶ درصد، لوازم خانگی خارجی در بازار ایران سهم دارد و سالانه ارز زیادی از این طریق از کشور خارج می‌شود که بخش عمده آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.  

 جلوگیری از برند‌های خارجی سبب شد تا فرصتی بیش از گذشته برای برند‌های ایرانی فراهم شود تا خودی در بازار نشان دهند و محصولات خود را با کیفیت بهتر و استاندارد جهانی وارد بازار رقابت کنند.


تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت، تلاش نمی‌کنند

حسن حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حمایت از تولید داخلی و توجه به افزایش کیفیت به طور هم زمان ضروری هستند؛ با انحصار نه تنها کیفیت رشد نمی‌کند، بلکه به شدت افت خواهد کرد و این نتیجه از بین رفتن روحیه رقابت است که در بسیاری از تولیدات مانند خودرو مشهود است.


بیشتر بخوانید


او گفت: در هر کشور دیگری اگر حمایتی از صنایع داخلی شود، تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت محصولات خود، کار‌های زیادی می‌کنند، اما در ایران برخی تولیدکنندگان وقتی بازار را به دست می‌گیرند، برای بهبود کیفیت، تلاش نمی‌کنند.

حسینی گفت: وقتی برخی برند‌های داخلی را می‌خرید، اعتماد صددرصدی ندارید که محصول خریداری شده، دقیقاً همان نوشته روی بروشور باشد. این رفتار برخی تولیدکنندگان به تولید ملی ضربه می‌زند و باید این گونه رفتار‌ها اصلاح شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بخشی از هر وسیله تولید داخل هم خارجی است و تولیدکننده‌ای که مجبور به استفاده از ارز آزاد است، ناگزیر به گران کردن محصول خود خواهد بود.

کشور‌های آسیای میانه خریدار محصولات ایرانی هستند

غلامرضا رزقیان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد نیز گفت:کیفیت محصولات داخلی بسیار خوب و دارای استاندارد است و در زمان ممنوعیت ورود محصولات خارجی، مشتریان را راضی نگه داشته است لذا اگر امکان صادرات فراهم شود کشور‌های آسیای میانه خریدار محصولات ایرانی هستند.

او گفت: اگر در حوزه لوازم خانگی مانند گذشته ورادات صورت گیرد رقابت در این حوزه بیش از گذشته خواهد شد و این موضوع در ارتقای محصولات ایرانی نیز تاثیر گذار خواهد بود، اما در عین حال رقابت تنها در بین کالا‌های ایرانی صورت می‌گیرد هر چند به منظور حمایت از تولیدات داخلی اقدام شایسته‌ای است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: تمامی نرخ گذاری‌ها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و اگر قیمت لوازم خانگی داخلی بالاست به دلیل واردات لوازم اولیه و قطعات است و تحریم‌های روی کالا‌های داخلی از این حیث تاثیر گذاشته است.


تاثیر برندسازی در قیمت لوازم خانگی

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی نیز گفت: برندسازی در قیمت‌گذاری لوازم خانگی تاثیر‌گذار است و لوازم خانگی خارجی اکثراً از برند‌های شناخته شده‌ای هستند که ارزش افزوده‌ای را برای شرکت‌های سازنده ایجاد می‌کنند هر چند هنوز در حوزه برندسازی محصولات ایرانی بسیار عقب هستیم.

او گفت: اگر بخواهیم لوازم خانگی ایرانی در بازار‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند باید روی برند سازی آن‌ها جدی‌تر کار کنیم همانطور که باید نسبت به استانداردسازی، کیفیت و تکنولوژی محصولاتمان کار کنیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: با ممنوعیت کالا‌های خارجی در بازار لوازم خانگی ایرانی فرصت خوبی برای رشد و شکوفایی برند‌های داخلی فراهم شده است و آینده خوبی را با توجه به کیفیت مطلوبی که در لوازم خانگی ایرانی ایجاد شده پیش بینی می‌شود.

امیرفخریان گفت: شرکت‌های داخلی باید با بهره گیری از این فرصت و موقعیت‌های تولید از جمله انرژی، نیروی کار و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه بازار محصولات خودشان را به کشور‌های همسایه توسعه دهند و به طوریکه به سمت صادرات لوازم خانگی نیز قدم برداریم البته صادرات به کشور‌های دیگر با ارز‌های معتبر بین المللی است و موانع دیگر که می‌توان در زمینه صادرات از آن نام برد، بی‌ثباتی در نرخ ارز است.

او گفت:کره‌ای‌ها سهم زیادی در بازار لوازم خانگی جهانی دارند و باتوجه به ارائه خدمات پس از فروش تمایل به حضور در کشورمان را هم دارند، ولی تولید داخلی امروز می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند.

امیرفخریان در خصوص صادرات لوازم خانگی به کشور‌هایی از جمله افغانستان گفت: کارخانجات فعال تولید لوازم خانگی در استان هستند که با کیفیت‌های خوب می‌توانند صادرات داشته باشند ایران جزو صادرکنندگان لوازم خانگی محسوب می‌شود و باید در بخش واحد‌های تولیدی لوازم خانگی سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد.

 

منبع؛ تسنیم

انتهای پیام//س.ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.