سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویروس بی‌سوادی بلای جان دانش‌آموزان

تازه‌ترین آمار وزارت آموزش و پرورش از افت ۷۰درصدی یادگیری دانش‌آموزان حکایت می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، درست است که یونسکو این اواخر براساس جدیدترین مطالعه منطقه‌ای خود اعلام‌کرده که کشور‌های آمریکای‌لاتین و حوزه دریای‌کارائیب با بحران آموزشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان کشور‌های آرژانتین، برزیل، کلمبیا، کوبا، کاستاریکا، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، دومینیکن و اروگوئه به حداقل مهارت‌های پایه‌ای در خواندن و ریاضیات دست نمی‌یابند و حتی با این که یونسکو اعلام‌کرد کشور‌های آسیای‌مرکزی و جنوبی بیشترین افت تحصیلی را دارند، هیچ‌کدام از این‌ها به این معنی نیست که دانش‌آموزان کشور ما از افت‌تحصیلی مصون هستند.

یونسکو سال۲۰۲۰ انتظار داشت با کاهش ۲۳میلیون نفری دانش‌آموزانی که در جهان گرفتار افت‌تحصیلی می‌شوند جمعیت این افراد به ۴۶۰میلیون نفر کاهش یابد، ولی در یک جهش غیرقابل انتظار در روز‌هایی که با هول‌وهراس کرونا و محدودیت‌های ناشی از این همه‌گیری می‌گذشت، آمار دانش‌آموزانی که افت‌تحصیلی را تجربه کردند به ۵۸۴میلیون نفر رسید که شامل‌حال دانش‌آموزان ما هم می‌شود. دیروز علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش کشورمان آماری ارائه داد که موید همین نکته بود؛ این که کرونا و همه محدودیت‌هایی که خلق کرد چه ضربات سنگینی بر فرآیند آموزش و یادگیری وارد آورد و تعداد زیادی از دانش‌آموزان را گرفتار افت تحصیلی کرد.

به گفته کمرئی در دو سال گذشته میزان یادگیری بسیاری از دانش‌آموزان در همه دروس، به‌ویژه دروس علوم‌پایه ۵۰تا۷۰درصد افت‌کرده که با توجه به تاثیر جدی‌ای که این دسته از دروس در یادگیری دانش‌آموزان در پایه‌های بالاتر دارد چشم‌انداز خوشایندی ارائه نمی‌دهد. این اعتراف وضعیت بغرنج آموزش و کوله‌بار تهی دانش‌آموزان کشورمان را نشان می‌دهد؛ وضعیتی که عقب‌ماندگی عمیقی را بازتاب می‌دهد و نیازمند اقداماتی فراتر از بازگشایی‌های نصفه‌ونیمه مدارس و برگزاری حداقلی کلاس‌های درس است.

افت‌تحصیلی؛ چرا و چگونه؟

افت‌تحصیلی را کاهش نسبی فعالیت‌های درسی و مطالعه یک دانش‌آموز در یک دوره نسبت به دوره قبل از آن می‌دانند. به این ترتیب اگر دانش‌آموزی سه‌ماه قبل هر روز فعالیت‌های منظم درسی داشته و به میزان مشخصی مطالعه می‌کرده، همچنین در آن دوره نمرات بالایی می‌گرفته اگر اکنون ساعات مطالعه‌اش کاهش‌یافته و فعالیت‌های درسی‌اش کم شده و نمراتش روند نزولی را طی کرده، گفته می‌شود این دانش‌آموز دچار افت تحصیلی شده است. البته فقط دانش‌آموزان ضعیف گرفتار این وضع نمی‌شوند بلکه درسخوان‌ها هم ممکن است به دلایلی افت‌تحصیلی را تجربه کنند مثلا اوضاع خانواده، اجتماع یا مدرسه و حتی نوسانات مربوط به انگیزه افراد.

این تعاریف البته مربوط به دوره پیش از شیوع کرونا و مواقع عادی است چرا که از بهمن‌۹۸ که کرونا وارد کشورمان شد و پس از آن نگرانی از به‌خطر افتادن سلامت دانش‌آموزان افزایش یافت و مدارس رسما تعطیل و کلاس‌های درس به‌صورت مجازی برپا شد، کرونا نیز جزو دلایل افت‌تحصیلی قرار گرفت. مدتی است نه‌تن‌ها مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش درباره تاثیر این بیماری بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان حرف می‌زنند و ابراز نگرانی می‌کنند بلکه مسوولانی خارج از این وزارتخانه نیز هم ابراز نگرانی می‌کنند و هم هشدار می‌دهند.

مریم بیدخام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی‌وفرهنگی استانداری قزوین یکی از این افراد است که این اواخر در جلسه شورای اداری آموزش‌وپرورش استان قزوین اعلام کرد که دو سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در این دوران لطمه جبران‌ناپذیری به آموزش ابتدایی وارد شده است. او می‌گوید دانش‌آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی که شروع تحصیل‌شان با کرونا همراه بوده اکنون هیچ ذهنیتی از مدرسه ندارند و آن را فقط در صفحه گوشی‌های‌همراه خود دیده‌اند؛ بنابراین لازم است وضعیت موجود تحلیل علمی شود تا برای دوره پساکرونا برنامه‌های عمیق‌تری برای جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی دانش‌آموزان ارائه شود.

با این‌حال بهنام بهراد، پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش معتقد است ایران در حوزه آموزش از گذشته دچار افت‌تحصیلی بوده و تنها تفاوتی که شیوع کرونا درکشور ایجادکرده این بوده که افت‌تحصیلی بیشتر از قبل شده است. او به باشگاه خبرنگاران‌جوان می‌گوید گرچه آموزش‌مجازی به افت‌تحصیلی دامن‌زده و سامانه‌های طراحی‌شده نتوانسته نیاز آموزشی کاربران را تامین کند، ولی موضوع مهم این است که سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها نقش چشمگیری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد و از آنجا که تعداد قابل‌توجهی از دانش‌آموزان در خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار زندگی می‌کنند در شرایط کرونایی دچار افت‌تحصیلی شده‌اند.

افت تحصیلی، زاییده آموزش مجازی

بسیاری از خانواده‌هایی که سرنوشت تحصیلی فرزندان‌شان را با حساسیت ویژه دنبال می‌کنند، در دوره شیوع کرونا به کلاس‌های جبرانی روی آوردند که از قضا برخی از آن‌ها نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شد. فارغ از این که برخی خانواده‌ها از این طریق در دام کلاهبرداران افتادند و به طور نمونه حراست آموزش و پرورش استان کرمان ناچار شد نسبت به دام‌های گسترده شیادان هشدار بدهد؛ ولی اصل موضوع از یک خلأ آموزشی حکایت داشت که برخی خانواده‌ها آن را به صورت افت تحصیلی در فرزندان خود مشاهده می‌کردند و راه‌حل را شرکت آن‌ها در کلاس‌های جبرانی می‌دانستند. بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند این افت تحصیلی و نیاز به دریافت آموزش‌های بیشتر و یادگیری‌های عمیق‌تر ناشی از آموزش‌های مجازی است. یکی از این کارشناسان، زهرا علی‌اکبری است که تاکید می‌کند آموزش مجازی به هیچ وجه کارایی آموزش حضوری را ندارد و معلم، دانش‌آموز و والدین را به یک اندازه ناراضی می‌کند.

او البته می‌گوید افت تحصیلی به سبب مجازی شدن آموزش‌ها فقط مختص کشورمان نیست چرا که مطالعات انجمن تحقیقات آموزشی آمریکا نیز نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که از آموزش آنلاین استفاده کرده‌اند در مقایسه با دانش‌آموزانی که درکلاس‌های حضوری شرکت کرده‌اند از نظر تحصیلی، اجتماعی و عاطفی بیشتر دچار مشکل شده‌اند.

علی اکبری به همین علت و نیز به سبب مشاهدات خود، طرفدار آموزش حضوری و بازگشایی مدارس به سبک قبل از شیوع کروناست البته به این شرط که خیال خانواده‌ها از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی راحت باشد. او می‌گوید: منطقی است مدارس و سیاستگذاران بخواهند شکاف‌های یادگیری را کاهش دهند و به سمت آموزش‌های حضوری برگردند، ولی این بازگشت باید با برنامه باشد تا به کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان منجر نشود. این کارشناس آموزشی البته قدم اول را تهیه نقشه افت یادگیری دانش‌آموزان و تدوین نقشه برنامه درسی می‌داند و می‌گوید: نقشه‌های برنامه درسی، هم ابزار تشخیصی و هم درمانی برای افت یادگیری دانش‌آموزان هستند و روشن می‌کنند دانش‌آموزان در طول دوره کرونا کجا کوتاهی و کجا پیشرفت کرده‌اند.
به گفته علی‌اکبری زمانی که نقشه‌ها تهیه شد مدارس نیز می‌توانند برنامه‌های درسی را دوباره تنظیم کنند تا به یادگیری از دست‌رفته کمک کنند.

مدارس برند، لطمه ندیدند

درست است که معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش که سخنگوی این وزارتخانه در امر بازگشایی مدارس نیز هست از افت تحصیلی۵۰ تا۷۰ درصدی دانش‌آموزان به‌ویژه درعلوم پایه خبر داده و وضعیتی ناخوشایند را پیش چشم مخاطبان ترسیم کرده، ولی جای این سوال باقی است که آیا همه دانش‌آموزان کشور در دوره کرونا گرفتار افت تحصیلی شده‌اند یا این‌که افت تحصیلی نیز مثل بسیاری از مقوله‌های دیگر تحت تاثیر شکاف طبقاتی قرار دارد؟

پاسخ رضا نهضت، کارشناس مسائل آموزشی به این سوال مثبت است و می‌گوید شیوع کرونا نشان داد همان‌گونه که مدارس مختلفی درکشور وجود دارند، وضعیت افت تحصیلی نیز در هر مدرسه بسته به اوضاع و احوال آن متفاوت است.

او توضیح می‌دهد: در کشورما حدود ۱۵نوع مدرسه وجود دارد که بخشی از آن‌ها مدارس تاپ یا برند هستند مثل مدارس سمپاد که ویژه دانش‌آموزان تیزهوش است و مدارس غیردولتی خاص که فرزندان خانواده‌هایی از طبقات بالای اجتماع در آن‌ها تحصیل می‌کنند. این مدارس امکانات خوبی در اختیار دارند و پول کافی نیز برای خرید تجهیزات در دسترس دارند، در نتیجه زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و مدارس تعطیل و آموزش‌ها مجازی شد این مدارس با استفاده از نرم‌افزار‌های پیشرفته، کلاس‌های درس را برگزار کردند و در نتیجه حداقل لطمه تحصیلی را متحمل شدند. این در شرایطی است که مدارس برند، از ساعات کلاس‌های درس نیز نکاستند و همانند کلاس‌های حضوری، به ساعات درسی پایبند ماندند.

او ادامه می‌دهد: در نقطه مقابل این مدارس، مدارس عادی دولتی و مدارس مناطق کم برخوردار هستند که از امکانات حداقلی محروم بودند، در نتیجه مجبور شدند به نرم‌افزار شاد بسنده کنند، درحالی که این نرم‌افزار یک شبکه اجتماعی بود و به هیچ‌وجه برای آموزش آنلاین مناسب نبود. همین شد که کلاس‌های مجازی این مدارس از نظر کمیت و کیفیت افت کرد و در نتیجه دانش‌آموزان دچار افت یادگیری شدند. این کارشناس با این استدلال‌ها به ما می‌گوید افت تحصیلی۵۰ تا ۷۰درصدی که آموزش و پرورش اعلام کرده شاید بیش از این‌ها باشد و اگر اعدادی پایین‌تر از این ارقام بیان می‌شد، مایه تعجب بود.

درکنار دانش‌آموزانی که در دوره کرونا گرفتار افت تحصیلی شده‌اند البته باید از دانش‌آموزانی که مجبور به ترک تحصیل در این دوران شدند نیز یاد کرد. طبق آخرین آمار رسمی آموزش و پرورش، حدود ۲۱۰هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰هزار دانش‌آموز دوره متوسطه در کشورمان تارک تحصیل هستند که گرچه روشن نیست چه تعدادشان به دلیل کرونا ترک تحصیل کرده‌اند، ولی مسلم است شیوع کرونا و گرفتاری‌های ناشی از آن سرنوشت بسیاری از آن‌ها را تغییر داده است.

مقابله با افت تحصیلی با پایش سطح سواد دانش‌آموزان

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش

پس از همه‌گیری کرونا در کشور و تن دادن به آموزش غیرحضوری، مشکلات زیادی از جمله افت تحصیلی دانش‌آموزان به وجود آمد، به شکلی که برخی از دانش‌آموزان نمی‌توانند به‌درستی بنویسند یا بخوانند. یکی از دلایل افت تحصیلی در دانش‌آموزان این است که بسترسازی مناسبی برای برگزاری کلاس‌های درس به صورت غیرحضوری در کشور وجود ندارد.

طبق آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش، حدود دو میلیون دانش‌آموز به دلیل بستر‌های نامناسب الکترونیکی و اینترنتی از تحصیل محروم مانده‌اند. آمار غیررسمی، اما بیشتر از این است و به سه میلیون تا پنج میلیون دانش‌آموز اشاره دارد. نگران‌کننده‌تر این‌که آسیب‌های دور ماندن از تحصیل در دانش‌آموزان عشایر و دانش‌آموزانی که در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر است. افت تحصیلی دانش‌آموزان، اما فقط به دلیل وجود مشکل در زیرساخت‌های الکترونیکی و اینترنتی کشور نیست. بسیاری از معلمان نمی‌دانند چگونه باید در فضای مجازی محتوا تولید یا چگونه آن را در پلتفرم‌های آموزشی بارگذاری کنند.

علاوه بر این، بسته‌های کمک درسی مناسب فضای مجازی نیز در کشور وجود ندارد. هر کدام از مدارس از یک پلتفرم و بسته آموزشی استفاده می‌کنند. این در حالی است که اگر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی داشت و بسته آموزشی واحدی را تعریف می‌کرد تا همه دانش‌آموزان کشور از آن استفاده کنند، بسیاری از مشکلات آموزشی حل و فصل می‌شد.

این در حالی است که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی همان سیاستی را که در کتب کمک درسی در نظر گرفته شده، برای بسته‌های آموزشی کلاس‌های حضوری هم در پیش گرفت تا سردرگمی و بی‌برنامگی که در کتب کمک‌درسی مشکل‌ساز شده است در تولید بسته‌های آموزشی الکترونیکی هم به وجود بیاید و در نهایت به افت تحصیلی دانش‌آموزان دامن بزند.

البته بخشی از افت تحصیلی دانش‌آموزان اجتناب‌ناپذیر است. آن‌ها دو سال از عمر تحصیلی‌شان را در مدارس حضور نداشتند و به صورت غیرحضوری آموزش دیده‌اند. حتی اگر در مدارس برنامه‌ریزی تحصیلی دقیقی وجود نداشته باشد حضور درمدارس، آموزش چهره‌به‌چهره و برنامه‌ریزی درسی که معلمان دارند، می‌تواند اثرات خوبی در آموزش ایجاد کند.

اما این روز‌ها که کلاس‌های درس به صورت حضوری هرچند محدود برگزار می‌شود، مسوولان مدارس و معلمان باید برای ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند. اولین قدم این است که معلمان میزان سواد دانش‌آموزان را پایش و بررسی کنند تا مشخص شود دانش‌آموزان هرمقطع، در چه سطح آموزشی قرار دارند. آن‌ها باید تصویر روشنی از سواد دانش‌آموزانشان داشته باشند تا بتوانند وظیفه آموزش را به‌درستی انجام دهند. بهتر است مدیران مدارس به کمک اولیای دانش‌آموزان شرایطی را نیز برای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه فراهم کنند.

افزون بر این، آموزش ضمن خدمت معلمان نیز باید به صورت جدی انجام شود تا به این شکل آموزش و پرورش برای بالا بردن سطح آموزشی معلمان تلاش کند. علاوه بر این، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز باید به صورت جامع و کامل پایش خود را شروع کند. آن‌ها باید سطح سواد دانش‌آموزان را در مقاطع درسی و مناطق مختلف روستا‌ها و شهر‌ها به صورت جداگانه بررسی کنند و بسته به پایشی که انجام می‌دهند برنامه‌ریزی دقیق و درستی برای افزایش سطح آموزشی دانش‌آموزان در مناطق مختلف و به صورت مجزا داشته باشند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Mppp
۲۲:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
من واقعا برای نظام آموزشی متاسفم که بین دانش آموزان فرق میگذارد.بعضی از دانش آموزان در مدارس سمپاد به راحتی با بهترین معلم ها درسشان را میخوانند و از بهترین رشته ها قبول میشوند و امثال ما که در مدارس ساده درس میخوانیم آینده مان نابود میشود.دیگه نمی‌دونم چی بگم
....
۱۷:۳۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
واقعا متاسفم مدارس و باز کردین تا امتحان هارو حضوری بگیرین..... معلم چی درس داده که الان جز به جز کتاب پ از ما حفظ میخواد دوتا سوال جواب ندی بت ده میده . تو اصلا درس دادی.. بخدا میخونیم حتی شب امتحان م میخونیم انقد میخونیم ولی نمره کممیدن چون تو مجازی نمره هاوون خیلی خوبه:( متاسفم برای این کشور و معلما
هستی جعفری
۱۷:۱۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
الان میگم چرا افت کرديم چون معلم ها توقو زیادی از ما دارن چو مادر ها. هزارتا. چیز میگن روح روان دانش آموزان را بهم می‌زنند. چون پدر ها صد هزار تا چیز میگن روحیه مون میاد پایین. چون آموزش و پرورش. و همه مسئولان به تهران نگاه می کنم. یعنی بقیه شهر ها هیچ. مخصوصاً شهر من کرمان. واقعاً برای مملکت تومن متاسفم
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
خدا نیامرزد انسانهایی که باعث جدایی دانش آموزان شد کی علی بن ابیطالب به شما گفته اونایی که هوششون خوب نیست از اونایی که تیزهوش هستند جدا کنید بعد میگید عدالت را رعایت کنیم خدایا همش خنده دار
الینا
۱۰:۵۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
افت تحصیلی برای اینه که معلمه صبح تا شب مطلب میفرسته میگه لطفا در تایم اضافی خودتون نگاه کنید دانش آموزان گلم ،،مام زندگی داریم خواب داریم حق داریم غین خودتونن نهه؟ فک میکنن ما صبح تا شب نشستیم ک خانم معلم مهربون برای اینکه درس رو بهتر یاد بگیریم برامون مطالب اضافی ارسال کنند ممنون خانممم
ناشناس
۰۳:۰۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بگم چرا افت تحصیلی
۱ پدر ها میگید چرا یه نمونش خودم به خدا قسم که همه درس هام رو میخونم اما بابام میگه مگه درس خونده مگه کاری کرده نا امید میشیم
۲ معلم ها و ضایع کردن دانش اموز پیش مثلا حضوری شعر میخواندی بعد یه جاش اشتباه میکردی مسخرت میکردن الان اما برای اینکه ضایع نشن از روی کتاب جواب میدن
تکالیف بیش از اندازه مثلا یه دوست دارم کلاس ۸ هست میگه ۳ ساعت فرصت ارسال تکالیف داریم بعد کلی تکلیف
۴ مامان ها!!!!! چرا؟ چون همشون درگیر اینن که بگن ما بهتریم ما فلانیم ما بهمانیم و صد تا چیز دیگه
نت بله من کلاس ششم هستم و برای یه کلاس هفتی نت رایگان میدن اما برای ما نه من تو ادوبی کانکت درس میخونم و نت زیادی مصرف میکنه و همین باعث میشه درس رو متوجه نشم و شاید دست به تقلب بزنم
من همیشه ۲۰ شدم اما یه لپتاپ دارم که فیفا ۱۰ هم روش اجرا نمیشه اما دوستام همه پلی فور فایو و...... دارن و غر غر هم میکنن من این بازی اون بازی میخوام اما من یه پلی ۳ هم شده راضیم اما بابام مگه درس میخونی
درس صبح زود مثلا ساعت ۷ باید بری سر کلاس خب اون بچه گشنشه خوابالوده خدایا
این دلیل افت تحصیلی هست
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
آفرین انتقادات جالب بود. ولی نه در حد ی کلاس ششمی ،بنظرت من که دهمم چی باید بگم یا اونی ک دوازدهمه؟!!
حالا بزارین من دلایل افت تحصیلیو بگم:
مشق زیاد ک گفتن ولی واقعا. معلما انقد مشق میدن ک نمیزارن ادم بخونه درسو درسته من. مشقا م دوس دارم چون واقعا برا آدم مفیده ولی ما کلا۲۴ ساعت زمان داریم ۴۸ساعت نداریم کهه
مثلا معلم زیستمون برامون ۱۰تا جزوه فرستاده نمونه سوال و اینا گفته بخونید بعد خودشم جزوه میده میگه بنویسید و بخونید بعدشم میگه خط ب خط کتابو بلد باشید خوب آخه من چ کنم کتابو بخونم جزوتو بخونم بشینم گریه کنم چ کنم؟؟
خسته ام هسته خسته ام خستهه
هستی جعفری
۱۶:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
موافقم من کلاس پنچم امروز خانم معلم گفت شیفت صبح از ساعت ۸ الی 11. عصر هم مجازی از ساعت 16 الی 18. وشیفت عصر از ساعت 1الی 4 صبح هم مجازی از ساعت ۸ تا 10. مدرسه مون. پسرونه دخترونه است نمیدونم چیکار کنم بعد هر درسی داشته باشیم میپرسه تو گفت گو صوتی و بعد درسشو میده نمیدونم چه جوری مشق بنویسم واقعا خسته نباشید کار کونان آموزش و پرورش. راستی من توی کرمان زندگی می کنم کم امکاناتش خیلی. خدا خسته شدم از این زندگی
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
به خداقسم نسل جوان نابود شد باتدریس مجازی... مدارس را حضوری کامل کنید. مجازی رو لغو کنید. معلمان یک مدت سخت نگیرند به بیسوادی فرزندانمان.. انشاالله درست شود ازسال آینده
مهیا
۲۱:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
حالا این حرف هارو بزنید تا امتحانات دی ماه رو حضوری کنید...اگه میخواستین حضوری امتحان بدیم چرا از اول مهر حضوری نکردین مدارس رو؟چرا الان که حضوری کردین دو روز در هفته و همون دو روز هم دو ساعت برای امتحان گرفتن و نه تدریس؟چرا فقط به تهرانیا نگاه میکنین فکر میکنین بقیه شهر ها هم همون امکانات رو دارن؟مایه کلاس ۲۸ نفره ایم توی یه کلاس ۱۵ متری و چسبیده و پشت سرهم که فاصله مون کمتر از نیم متر هست و نمیشود پنجره هارا باز کرد چون هوا سرد است...و نه تب سنج داریم نه مواد ضد عفونی دارن که کسایی که ندارن استفاده کنن. الان که نزدیک امتحانته همه هول شدین نظر میدین؟ چرا اول مهر فکر نکردین نظر ندادین؟چرا فقط ما دانش آموزا باید بریم مدرسه؟چرا دانشجوها که بزرگتر از ما هستن نباید برن؟چون دانشگاه شهریه داره؟چون پول میدن؟واقعااا برای خودم متاسفم توی همچین کشوری به دنیا امدم
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
اینها همه بستگی به اولیا دارد،دربعضی مدارس روستایی اولیا معلمان رامجبوربه کلاس حضوری می کردند که تو اون مدارس حتی هفته ای دو یا سه روزمعلمان کلاس حضوری داشتندکه دراون مدارس افت تحصیلی بسیارپایین بوده ولی درمدارسی که غیر حضوری بود یا اولیا ازحضورفرزند خود جلوگیری می کردند افت تحصیلی از۸۰الی،۹۰درصدبوده است،پس به انصاف قضاوت کنید.
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
بعضی از معلمان در دوران آموزش مجازی همه درسا کلیپ از اینترنت میفرستن !!!خب پس معلم میخوایم چیکار؟بعد میان اعتراض هم میکنن!!به نا عدالتی
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دقیقا کلیپ همچین توضیح میدن من لیسانس متوجه نمیشم چی گفت چه برسه به بچه
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
اگه میدونید افت کردن پس امتحانات حضوری نگیری اموزشحضوری ندیدن آخه هفته ای ی روز چه کار می‌کنه
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
حتما بعدشم با تقلب الکی نمره بگیرن و همینطور بیسواد بیان بالا
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
بی سوادم باشه فردا پس فردا که بزرگ شد با پارتی میبرن سر کار، شما نگران سوادش نباش تو این مملکت تنها چیزی که ارزش نداره سواده.
علی
۱۸:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
خب اینم به دلیل اصرار والدین به آموزش مجازی هست. اموزش فقط باید حضوری باشه
ملی
۱۷:۲۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
من دخترم اول دبیرستانه به قرآن معلمش بلد نبود از رو کتاب دین و زندگی قسمت اول که یک صفحه قرآن داره بخونه تو یه صفحه پنج تا غلط واضح داشت بماند که اصلا اصول رو نمیدونست من بیشتر نگرانم بچم میخواد زیردست یه معلم بیسواد درس یاد بگیره برا همین اصلا دوست ندارم حضوری بره بعدش هم حضوری که سرویس نداشته باشه بیشتر مشکلات خانواده ها رو افزایش میده
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
گفته کمرئی در دو سال گذشته میزان یادگیری بسیاری از دانش‌آموزان در همه دروس، به‌ویژه دروس علوم‌پایه ۵۰تا۷۰درصد افت‌کرده.م
ببینید چجور به علوم پایه اهمیت میدن، پلی ماها بچه هامون رو تشویق میکنیم درس بخون کنکور بده برو مهندسی بعدش توقع داریم اقتصاد علمی داشته باشیم
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
من به عنوان یه معلم دارم سه روز در هفته میرم کلاس .والدین بدونید بچه ها واقعا افت تحصیلی شدید داشتن.چرا با حضوری بودن بچه هاتون در مدرسه موافقت نمی کنید؟چرا وقتی عروسی و مهمونی و بازار و مسافرت می روید نگران کرونا گرفتن بچه ها نیستید؟
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
بیا پایین بچه
امین
۱۸:۴۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دقیقا کی گفته که ما دانش آموزان عروسی میریم میریم سفر من اصلا از خونه در نمیام بخاطر خواهر ۱ ساله ام
محمد
۲۰:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
خدمت ناشناس وامین محترم:بله من خودم هم معلمم و دقیقا یکی ازعلتهای زیاد نیامدن دانش آموزانم تو این روزهابصورت حضوری،رفتن به سفرهای تفریحی به بهانه ماموریت والدین هست!یا عروسی.بازار هم اگه کسی نمیره پس چرا همیشه انقدر شلوغ!نهایتش بزرگترها واسه خریدهای ضروری وبه تنهایی میرفتن انقدر شلوغ نمیشد.معلم که با دانش آموزش خصومت نداره الکی اینو بگه واقعا همینجوریه.موقع کلاس انلاین هم که یا مشکل نت دارن یاگوشیشون خاموش یا خراب و یا در مسیر هستن
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
کرونا تموم شده، مدرسه ها باید باز بشند. ضرر نرفتن بچه ها به مدرسه خیلی بیشتر از رفتن و گرفتن کروناست. این جوری از افسردگی می میرند
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
ببخشید شما دکتری که میگه افسردگی میگیرند درضمن کی گفته کرونا تموم شده تازه اولشه حالا حالا ها کرونا را داریم و اینکه اگر الان مدارس باز بشه هم کرونا میگیرند بچه ها و هم افت تحصیلی که خودشون می‌بینند باعث میشه نامید بشند
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
کتاب های درسی ایران را چه کسی طراحی میکنه!
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
کار مافیای کنکور عزیزم
اون قدر در اموزش پرورش نفوذی دارند که کتاب های درسی رو طوری طراحی میکنند که دانش اموز با خوندش هیچی نمی فهمه!
و در نهایت دانش اموز مجبور بشه بره کتاب کمک اموزشی بگیره یا بره کلاس خصوصی تا پول دانش اموز بدبخت رو بچاپند
ولی مشکل به اینجا ختم نمیشه
اگه تو کنکور قبول شد و از هفت خان مافیای کنکور گذر کرد نوبت به مافیای پزشکی میرسه!
عرضم به خدمتون که کار مافیای پزشکی هم اینه که در مرحله اول سعی میکنند که دانشجو اصلا نتونه کتاب های پزشکی رو تهیه کنه !میپرسی چطوری؟با گرون کردن کتاب ها!
در ضمن مافیای پزشکی علاوه بر این کار های دیگه رو هم انجام میده تا مطمئن بشن که تعداد پزشک های کشور زیاد نمیشه تا هر روز پول دار تر شن از جمله:
1_ افزایش حجم و تعداد کتاب های پزشکی به منظور فرار دادن دانشجو ها پزشکی از این رشته در همان ابتدای تحصیل!
2_ایجاد یه کنکور مخصوص واسه تخصص
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
سلام به مدیران بی سواد آینده خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
بايد زندگی کردن در شرایط کرونایی را یاد بگیریم. علم و دانش معطل کرونا نمی ماند. دستی دستی خودمان را عقب مانده نکنیم.
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه بعد از گذشت دوسال دوری دانش آموزان از کلاس حضوری درس که خیلی ضرر کردند و باعث افت وبی سودای آنها شده متاسفانه دبیران هم مثل اینکه فراموش کردند که قبلا چگونه تدریس میکردند
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
معلمان خیلی هم خوب تدریس می کنند. ما ممنون و مدیون معلمان عزیزمون هستیم . اینها شریف ترین و نجیب ترین قشر جامعه هستند.
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
اتفاقا تقصیر خانواده هاست که به فرزندانشون اجازه دادن که به راحتی جلوی اونا تقلب کنن یا خودشون برا بچه هاشون امتحان دادند یا حتی پول دادند که کسی به جای بچشون امتحان بده و باعث افت تحصيلي فرزندشون شدن
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مگه تدریس معلمان در این مدت تعطیل بوده که میگین فراموش کردن؟ اتفاقا به صورت مجازی چند برابر زمان حضوری مشغول بوده اند
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
من مطمعنم این مدل حرف زدنت به مسولین میخوره هموطنان عزیزم هر کس که در نظرسنجی مینوسیه دانش آموزان افت تحصیلی داشتن یا بیسواد شدن در این ۲ سال بدانید که خودش جزو مسئولینه بعد میان اینجا مینویسن الکی ما میخواهیم بچموهامون برن مدرسه یا تو خونه سواد ندارن این ها همه جزو مسئولین دروغگو هستند
علی
۱۲:۵۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
کلاسها حضوری بود چه نتیجه ای داشت که اکنون مجازی شده است چند سال دیگر عملکرد خودش را در جامعه ویران ما نشان می دهد
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
چرا؟
حسام الدین
۱۲:۴۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دانشجوها از همه وحشتناک تر
وضع فاجعه باریه