به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: مسیر بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص آلودگی هوا باید قدری متفاوت باشد هنگاهی که به سهم منابع آلاینده که توسط مجموعههای مختلف و وسایل نقلیه منتشر میشود نگاه می کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد این آلایندگی مربوط به منابع متحرک و ۳۰ درصد دیگر مربوط به سایر منابع است که از این میزان ۱۸ درصد صنایع، ۱۲ درصد نیروگاهها و ۴ درصد مربوط به پالایشگاهها است برای این موارد چه تهمیداتی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در حوزه منابع منتشرکننده آلایندگی توسط وسایل نقلیه تاکسیها سهم ۲ درصدی دارند و موتورسیکلتها سهمی بیش از ۱۰ درصد، وانتها ۲ درصد، اتوبوسهای سرویس مدارس و ارگانهای دولتی ۷ درصد، کامیون و کامیونتها ۱۶ درصد را به خود اختصاص دادند.
وی گفت: ۲۳۷ هزار خودرو فرسوره سواری هستتد که تا دو سال دیگر رقم آنها به ۴۷۰ هزار دستگاه میرسد در حال حاضر ۳۲ هزار تاکسی فرسوده داریم که ظرف دو سال آینده به حدود ۵۰ هزار دستگاه میرسند همچنین ۸۵ هزار وانت فرسوده داریم که تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۲۰ هزار دستگاه میرسد ۶۲۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده داریم که تا ۱۴۰۲ به حدود ۷ هزار میرسد برای اتوبوسهای شرکت واحد در حال حاضر ۵ هزار دستگاه فرسوده وجود دارد که تا ۱۴۰۲ به حدود ۶ هزار دستگاه میرسند برای اتوبوسهای سرویس مدارس و ارگانها در سال جاری ۳۷۰۰ دسـتگاه داریم که تا ۱۴۰۲ به ۴۵۰۰ دستگاه میرسد. برای موتورسیلکت های فرسوده در سال جاری دو میلیون دستگاه داریم که تا ۱۴۰۲ به ۲.۵ میلیون میرسد به این ترتیب در دوسال آینده فاجعهای در آلودگی رخ میدهد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی این ناوگانها در نظر گرفته نشده است و مداوم باید دست به دعا شویم برای وزش باد.
وی تاکید کرد: ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو کمبود داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی داریم دولت باید در قالب تهاتر و سایر روشها نسبت به تهیه واگن و در اختیار گذاشتن واگنها برای شهرها اقدام کنند بی تردید باید تصمیمی عاجل در سطح ملی و هیات دولت در این حوزه گرفته شود.
وی در خصوص روشن ماندن درجای اتوبوسها در پایانهها گفت: در این حوزه متاسفانه با فرسودگی اتوبوسها مواجه هستیم و همچنین اعتراض شهروندان نسبت به سرد بودن خودروها در فصل سرما که همه آنها باعث میشود اتوبوسها ۱۰ دقیقه در جا روشن بماند.
در بخش دیگر این جلسه سوده نجفی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: باید راهکارها را در سه بخش برای مقابله با آلودگی هوای تهران تقسیم بندی کنیم ابتدا راهکارهای مسکنی است که در جلسات کمیته اضطرار اتخاد میشود و دیگری موضوع پیشگیری است بی تردید نیاز است که با تشکیل کارگروهی علمی برای آلودگی هوا تصمیمات علمی و کارشناسی اتخاذ شود.
در ادامه این جلسه ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تصمیمات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا مسکنی است که با راهکارهای موقتی و کوتاه مدت مثل ایجاد محدودیت در برخی فعالیتها بخشی از مواجهه شهروندان با آلودگی هوا را کاهش میدهد و مقداری نیز در کاهش آلودگی موثر خواهد بود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نساجی در محل نمایشگاههای بین المللی تهران گفت: در جلسه آینده کمیته اضطرار آلودگی هوا که روز شنبه برای تصمیم گیری روزهای آینده برگزار خواهد شد گزارش شهرداری تهران و شرکت نمایشگاههای بین المللی اخذ خواهد شد تا برای برگزاری نمایشگاهها در آذر و دی تصمیم گیری کنیم با توجه به پایداری هوا در ماههای پیشرو اگر لازم باشد نمایشگاهها را تعطیل خواهیم کرد.
در بخش دیگری از این جلسه محمدجواد قنبری معاون نمایشگاه بین المللی تهران نیز با تاکیر بر اینکه در نمایشگاه بین المللی تهران ۲۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که ماهانه برای نگهداشت آن ۵ میلیارد تومان هزینه انجام میشود افزود: در نمایشگاه بین المللی تهران تنها نمایشگاههای تخصصی برگزار میشود که فروش مستقیم در آنجا نداریم عموما بازدیدهای تخصصی با کارت دعوت انجاممی شود و برای برگزاری نمایشگاهها از حیث تجاری برنامه ریزی های چندماهه انجام میشود. انتقال نمایشگاهها به شهر آفتاب باید در دراز مدت انجام شود و در حال حاضر شهر آفتاب ۱۲ هزار متر فضای نمایشگاهی دارد، اما نمایشگاه بین المللی تهران دارای ۵۰ هزار متر فضای نمایشگاهی است. نمایشگاه شهرآفتاب امکانات لازم را ندارد و عموما به دلیل عدم امکانات و دسترسی لازم مورد استقبال قرار نمیگیرد.
انتهای پیام/
دو سال بعد به یاری الله خودربرقی زیاد میشه الودگی کم میشه و فاجعه رخ نمیده