سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای سامانه آبیاری نوین در بیش از ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

بیش از ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای بیش از ۶۷ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان گفت: ۵۷ درصد اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری نوین مجهز شده است.

او افزود: در استان ۱۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که توسعه آبیاری نوین به سه روش بارانی، تیپ و زیرسطحی در سطح استان به خصوص در اراضی شیب‌دار در اولویت است.

ذاکری ادامه داد: این استان رتبه دوم کشور در اجرای سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را به خود اختصاص می دهد.

او اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب بین ۹۰ تا ۹۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و یک راهکار اساسی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک است.

ذاکری افزود: استفاده از روش نوین در افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، جلوگیری از فرسایش خاک، کاربرد همزمان آب و کود، افزایش کمی و کیفی محصول و تسهیل عملیات کشاورزی اثرگذار است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به کم بودن میزان مواد آلی خاک در استان به عنوان یک تهدید برای تامین امنیت غذایی گفت: افزودن کود دامی، جلوگیری از چرای دام در مزارع پس از برداشت محصول و آتش‌نزدن بقایای گیاهی در مزرعه، برگرداندن بقایای گیاهی به خاک و اجرای طرح کشاورزی حفاظتی بدون خاک ورزی و جلوگیری از شخم بی‌رویه مهمترین روش برای افزایش مواد آلی خاک است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین و افزایش مواد آلی خاک، توسعه پوشش گیاهی از مهمترین راهکار‌های برای جلوگیری از فرسایش خاک در استان و به خصوص در اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
شهرستان کوهرنگ با توجه به نزدیکی و هم جواری با سه استان لرستان و خوزستان و مرکز کشور و سواحل و بنادر جنوب و نزدیکی به منابع انرژی و جمعیتی و داشتن منابع آب فراوان و سرچشمه سه رود مهم کارون و زاینده رود و دز و با توجه به طرح آمایش سرزمین میتواند صاحب و دارای شهرکهای بزرگ تولید و صنعتی و انواع و اقسام کارخانجات ریز و درشت و سرازیر شدن سرمایه گزاری ها به سمت این شهرستان شوند.
در زمینه ذخیره سازی و انبار و سردخانه و سیلو و کشتارگاه ،کارخانجات تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی و حفاری و تونل ،کارخانجات لوازم خانگی و الکترونیک ،کارخانجات تولید تراکتور و کمباین و یا خودروسازی،داروسازی ها و کشت و صنعت ها و مواد غذایی میتواند ظرفیت و استعداد داشته باشد و از لحاظ پدافند غیرعامل هم همانند سدی بلند و استوار و محکم و چون رشته کوههای بلند و سترگ و سر به فلک کشیده اش ،در بی نیازی استان و کشور عزیزمان شود.
فرزند زاگرس مرکزی
۱۹:۱۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
وجود کشتارگاه ،سردخانه و سیلو در استان به رشد تولید و بهره وری استان کمک خواهد کرد.
به امید رشد تولید و پیشرفت صنایع تبدیلی در چهارمحال و بختیاری بام ایرانزمین.
بختیاری
۱۹:۱۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
وجود و ساخت کشت و صنعت های بزرگ و ساخت سیلو و سردخانه و وجود کارخانجات تولید تراکتور و کمباین و کارخانجات تولید وسایل آبیاری‌های مدرن و استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی میتوان به رونق هر چه بیشتر تولید و خودکفایی در استان و در نتیجه کشور کمک شایانی کرد.