سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست وزیر ژاپن:

به دنبال توسعه روابط و انعقاد معاهده صلح با روسیه هستیم

نخست وزیر ژاپن گفت ما به دنبال توسعه همه جانبه روابط با روسیه بر اساس موضع خود در راستای حل مناقشه ارضی و انعقاد معاهده صلح خواهیم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری تاس، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت توکیو به دنبال توسعه همه جانبه روابط با مسکو است.

کیشیدا در سخنرانی سیاسی خود در آغاز نشست فوق العاده پارلمان این کشور در رابطه با روسیه اعلام کرد ما به دنبال توسعه همه جانبه روابط با مسکو بر اساس موضع خود در راستای حل مناقشه ارضی و انعقاد معاهده صلح خواهیم بود.

کیشیدا تاکید کرد که دولتش دیپلماسی قاطعانه را در روابط با کشور‌های همسایه با هدایت منافع ملی ژاپن به منظور حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای به کار خواهد گرفت.

نخست وزیر ژاپن در این سخنرانی درباره سیاست‌های کابینه خود، با بیان اینکه ژاپن در حال بررسی گزینه‌هایی از جمله دستیابی به توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن است، گفت: سه سند اصلی سیاست امنیتی این کشور شامل استراتژی امنیت ملی، دستورالعمل‌های برنامه دفاع ملی و برنامه دفاع میان مدت، برای یک سال تمدید خواهند شد.

ده‌ها سال است که مسکو و توکیو رایزنی‌هایی را برای انعقاد یک معاهده صلح به عنوان ادامه جنگ جهانی دوم انجام می‌دهند. موضوع جزایر کوریل جنوبی همچنان مسئله کلیدی مورد مناقشه بین دو کشور است.

این اختلافات ارضی به زمانی بر می‌گردد که اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ جهانی دوم این جزایر را تصرف کرد. با وجود تلاش‌های مکرر در ۷۰ سال گذشته برای دستیابی به توافق، این اختلاف باعث شده است که روسیه و ژاپن هرگز نتوانند یک معاهده صلح رسمی امضا کنند.

موضع مسکو محدود به این واقعیت است که جزایر کوریل جنوبی با توجه به توافق بعد از جنگ جهانی دوم بخشی از قلمرو اتحاد جماهیر شوروی شد و حق حاکمیت روسیه بر آن‌ها بدون تردید است.

پیشتر، توشیمیتسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن، اعلام کرد در جریان مکالمه تلفنی، رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ژاپن بر توافق قبلی برای ادامه مذاکرات درباره یک معاهده صلح تأکید کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.