سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده برجام می تواند پله‌ای برای نقش آفرینی‌های بین المللی ایران باشد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سند تحول دولت در حوزه سیاست خارجی به سوی بازیگران و ذی نفع‌های منطقه و بین المللی پالس روشنی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بردیا عطاران کارشناس مسائل بین الملل سند تحول دولت را یک ایده و پیشنهاد قابل تحسین دانست و گفت: با ارائه این سند انتقاد‌های متعددی که در نگاه افکار عمومی در خصوص دولت مطرح است، کاهش پیدا می‌کند و ایده و اهداف دولت در خصوص حوزه‌های مختلف راهبردی کشور مشخص می‌شود، در نتیجه بیان سیاست‌های قاطع دولت جای تحسین دارد و قطعا می‌تواند موثر واقع شود و در حوزه سیاست خارجی هم  به سوی بازیگران و ذی نفع‌های منطقه و بین المللی پالس روشنی است؛ در نتیجه ما این کار را میمون و مبارک می‌دانیم.

عطاران معتقد است که در نگاه طراحان سند تحول دولت، باید یک تغییر راهبردی و عمیق نسبت به مدل‌های سنتی سیاست خارجی ما و نگاه‌های جدیدی که طی این ده سال اخیر در منطقه رقم خورده، ایجاد شود. اولین ملاحظه در این خصوص تغییر نگاه انفعالی ایران به تحرکات، رویداد‌ها و تحولات منطقه‌ای به یک نگاه فعالانه است که در مداخلات منطقه‌ای به آن نکاتی که به منافع ملی مان مرتبط است ورود فعالانه داشته باشیم و ابتکار عمل را به دست بگیریم.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری، گفته سند تحول دولت بزودی رونمایی می‌شود که در آن برای استان کرمان اقداماتی در نظر گرفته شده است.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، تغییر و تقابل جایگاه چین و آمریکا در منطقه در حال جدی شدن است و خروج آمریکایی‌ها از منطقه موجب تغییر نظم بین الملل و منطقه می‌شود، ما باید پرونده برجام را پله‌ای برای نقش آفرینی‌های بین المللی خود قرار دهیم. مورد دومی که در سند تحول دولت باید به آن اشاره شود، جایگاه و حوزه استراتژی اعلامی رئیس جمهور به نام منطقه گرایی و سیاست همسایگی است که در این حوزه هم دو تا مسئله بسیار مهم است که باید در این سند به آن اشاره شود؛ نخست گفت‌وگو‌های ایران جهان عرب است. باید روابط خود را با جهان عرب تا حد ممکن تنش زدایی کنیم تا در ثبات منطقه‌ای بتوانیم با رقبا و دشمنان مان چه بحث اخراج نیرو‌های آمریکایی از منطقه است چه بحث رژیم صهیونیستی و چه برجام بتوانیم در آن پروژه‌ها موفق باشیم.

علی بهادری جهرمی سخنگو دولت تدوین سند تحول دولت را نشان از اهتمام دولت و شخص رئیس جمهور به حل مسائل و مشکلات مردم دانسته و افزوده که رسانه‌ها  به‌عنوان پاسداران منافع و حقوق مردم، دولت را در اجرای سند و حل مشکلات مردم یاری کنند. در سند تحول سعی شده است مسائل و چالش‌های اصلی کشور احصاء شده و پس از انجام اولویت‌بندی‌ها، اقدامات لازم برای اجرای آن‌ها اتخاذ و در نهایت، میزان پیشرفتِ برنامه‌های پیش‌بینی شده به‌طور منظم گزارش شود. سند تحولی دولت را سندی برای مطالبه رئیس جمهور از بدنه اجرایی کشور توصیف کرد و به جلب مشارکت بیش از ۵۰۰ نفر از پژوهش‌گران و نخبگان کشور در فرآیند تدوین که اغلب آن‌ها هم دارای سوابق اجرایی در حوزه‌های تخصصی خود بودند، اشاره کرد.

کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که کریدور ها، خطوط انرژی و بنادر سه محور اصلی اقتصاد سیاسی منطقه را رقم می‌زند و در این حوزه‌ها نگاه فعالانه داشته باشیم. کریدور‌های منطقه‌ای از منطقه ما گذر می‌کند که ایران می‌تواند در همه آن‌ها قرار بگیرد، اما به دلیل اهمال ما خیلی از آن‌ها انجام نمی‌شود، پروژه ترنس افغان، جاده و کمربند و چابهار و .. باید در سند تحول دولت بیاید و دستگاه سیاست خارجی موظف است که روابط سیاسی امنیتی و اقتصادی ما را با کشور‌های دیگر تنظیم کند.

به گفته عطاران اصلاحات ساختاری در دستگاه خارجی کشور بسیار اهمیت دارد. تعدد نهاد‌های تصمیم گیر داریم و پرونده‌های ما به دلیل عدم هماهنگی این عناصر مختلف عمدتا به بی تصمیمی و عدم اجماع می‌رسد و شاید بدون اغراق بتوان گفت که مهم‌ترین آسیب و چالش سیاست خارجی ما بحث تصمیم گیری در این حوزه است. نکته دوم در حوزه اصلاحات ساختاری حوزه توانمندی خود وزارت خارجه یعنی نحوه جذب و ساماندهی و اعزام سفراست و می‌شود در این حوزه اصلاح ساختاری به حوزه برند سازی و برند ملی اشاره کرد که از آن هم غفلت شده است و باید دنبال شود؛ امیدواریم این سه رویکرد را در سند تحول دولت شاهد باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.