سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت اقدام رئیس‌جمهور در تدوین نقشه راه جامع برای تحول در سیاست خارجی

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اقدام آقای رئیسی در تدوین یک نقشه راه جامع برای تحول در سیاست خارجی اهمیت زیادی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه سند تحول دولت مطمئنا می تواند بر کشورمان تاثیرگذار باشد، گفت: باید توجه داشت چگونه این سند را تدوین کنیم، هنوز اطلاعات جامعی در خصوص این سند منتشر نشده است، اما باید بدانیم اگر بخواهیم یک سند جامع منتشر و این سند را به عنوان نقشه راه آینده تعیین کنیم باید نظرات همه کارشناسان را مد نظر قرار دهیم. ما در سیاست خارجی خود چارچوب جامع، نقشه راه، استراتژی و یک راهبرد نداریم که در آن مشخص کنیم می خواهیم به کجا برسیم، لذا اکنون این بسیار مهم است که آقای رئیسی به دنبال ایجاد یک نقشه راه جامع برای سیاست خارجی است، همانطور که کشورهای دیگر سند سیاست خارجی و امنیت ملی خود را تعیین می کنند.

سید ابراهیم رئیسی با توجه به موفقیت سند تحول قضائی، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تدوین «سند تحول دولت» را نیز در دستور کار قرار داد. این سند بر پایه روش SWOT (تحلیل سوات) که یکی از ابزار‌های برنامه‌ریزی استراتژیک بوده و برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان است، طراحی شده تا از طریق آن نقاط‌قوت، ضعف، فرصت و تهدید‌های آینده شناسایی شود.

به گفته رئیس جمهور کشورمان، سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم در برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بوده و این برنامه‌ها بر پایه محور‌های بنیادین پنج گانه شامل ۱- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ۲- تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، ۳- اقتصاد مقاومتی، ۴- تأمین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد، ۵- توسعه روابط بین‌المللی بر اساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل در حوزه سیاست خارجی باید ابتدا نگاه مان به منطقه و همسایگان باشد. قدرت در دنیا در حال انتقال از غرب به شرق است، ما باید نگاه مان بیشتر به سمت شرق باشد، چراکه شرق جمعیت بیشتری نسبت به غرب دارد، منظور از شرق، آسیاست. آنها می توانند بازار مصرفی ما باشند، همچنین به لحاظ ایدئولوژیک و فکری مطمئنا قرابت بیشتری به ما نسبت به غرب دارند، بنابراین بهتر است در کنار پیوند های فرهنگی و اقتصادی، پیوندهای  فنی، صنعتی و علمی با کشورهای مختلف برقرار کنیم؛ دراین صورت  خود به خود روابط سیاسی، امنیتی و مسائل دیگر کشور حل می شود، اما باید نگاه کارکرد گرایانه داشته باشیم و در این نگاه بر همکاری های فنی، صنعتی و اقتصادی تاکید ورزیده می شود.

به گفته سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور سند تحول دولت،  اقدام مهمی است و کار کارشناسی دقیق و عمیقی انجام شده و پژوهشگاه‌های مختلف نظر داده‌اند. این سند از پشتوانه علمی و تجربی قوی برخوردار بوده و اهداف بیانیه گام دوم در آن لحاظ شده است و همه باید کمک کنند تا بتوان اهداف سند تحول را محقق کرد.

تقوی نیا معتقد است که ما باید بتوانیم به عنوان یک منبع تامین کننده انرژی و فرآورده های انرژی برای شرق مطرح شویم، این باید در دراز مدت باشد، چراکه در دراز مدت گاز و نفت ما تمام نخواهد شد و می توانیم به عنوان یک منطقه پایدار انرژی از آن برای شرق استفاده کنیم، اما باید توجه داشت که از خام فروشی جلوگیری شود. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم و فرآورده ها را صادر کنیم. باید نگاه صادرات محور داشته باشیم؛ این موارد باید مد نظر رئیس جمهور کشورمان باشد و نگاه ما از نگاه سیاسی و امنیتی به سمت اقتصاد، صنعت و تجارت تغییر کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.