سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلالات ژنیتکی دلیل ۵۰ درصد از معلولیت‌ها است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ۵۰ درصد معلولیت‌ها به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان در مراسم گرامیداشت افراد دارای معلولیت استان زنجان بااشاره به اینکه بهزیستی تلاش دارد فعل خواستن و توانمندی را بیش از پیش به معلولان آموزش دهد، گفت: مطالبه گری این قشر موجب پیشبرد کار‌ها و اقدامات لازم از سوی متولیان امر می‌شود.

او افزود: مطالبه گری‌ها باید در چارچوب، با اصول و ارائه راهکار‌ها باشد و در این خصوص نیز معلولان زنجانی در حوزه‌های مختلف نقش آفرینی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی زنجان با بیان اینکه بزرگترین خواسته معلولان اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان است، گفت: این قانون یکی از مترقی‌ترین قوانین محسوب می‌شود که در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و پس از مدتی در سال ۱۳۹۶ با مشارکت، هم فکری و هم اندیشی نخبگان بازنگری شد.

او با بیان اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی برای جامعه هدف معلولین یکی از بند‌های این قانون است، گفت: پرداخت حداقل حقوق دستمزد برای معلولان خیلی شدید، فاقد درآمد و شغل و مناسب سازی معابر از دیگر بند‌های این قانون است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان بااشاره به اینکه مقوله مناسب سازی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: این سازمان به توانمندسازی معلولان می‌پردازد که در این ارتباط ۳ استراتژی پیشگیری از معلولیت، توانمند سازی و برون سپاری خدمت به موسسات غیر دولتی است.

محمدی با بیان اینکه با کار‌های انجام گرفته ۹۳ درصد وظایف بهزیستی به موسسات غیردولتی واگذار شده است، افزود: این سازمان پیشگیری از معلولیت را در اولویت مهم برنامه‌های خود قرار داده است که در این ارتباط مشاوره‌های ژنتیکی برای گروه‌های هدف انجام می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع مشاوره‌های ژنتیک نیز برای عامه مردم اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: خانواده‌های دارای فرزند معلول برای انجام مشاوره‌های ژنتیک به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند و علاوه بر آن برای جوانان در آستانه ازدواج نیز با مصاحبه‌های ساده این مهم به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

محمدی افزود: طبق ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه غربالگری ازدواج بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب شبکه‌های بهداشت و درمان گذاشته شده است که درخواست می‌شود این بخش به سرانجام برسد.

در پایان این مراسم از ۲۰ معلول موفق زنجانی تجلیل شد.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.