سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

کسری بودجه و مشکلات نظام بانکی از دلایل رشد نقدینگی

پیله فروش گفت: راهکار کاهش رشد نقدینگی و مهار تورم، نظارت بر بانک‌ها، حل مسئله کسری بودجه و هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  درودیان کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: میانگین رشد نقدینگی در کشور ما در گذشته  ۲۵ درصد بود الان به ۳۰ تا  ۳۵ درصد رسیده است.

درودیان در برنامه تیر امشب شبکه خبر گفت: علل رشد نقدینگی و تورم،  ۸ برابر شدن نرخ ارز طی ۴ سال اخیر، وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد کشور و کسری بودجه دولت است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: انتشار و فروش اوراق اثری بر کاهش نقدینگی ندارد، ولی می‌تواند شتاب رشد آن را کندتر بکند.

درودیان با بیان این که در شرایط فعلی تورم تولید کننده از مصرف کننده بالاتر رفته گفت: مسئله اصلی در کشور ما تولید و حمایت از تولید است. بخش تولید در شرایط رکودی نیاز به نقدینگی تاثیر دارد  یعنی نرخ رشد نقدینگی جهش پیدا می کند.

او تاکید کرد: رقم کنونی رشد نقدینگی منطقی است. اقتصادی که در سال های عادی ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشته الان با مشکلات فعلی نرخ رشد ۳۰ درصدی نقدینگی مناسب است.

در ادامه پیله‌فروش کارشناس مسائل اقتصادی گفت: علاوه بر افزایش نرخ ارز، بانک‌های رها شده و مسئله کسری بودجه از علل رشد نقدینگی و تورم است.

او افزود: تا وقتی که نظارت دقیق بر فعالیت‌ها بانک‌ها نباشد به خصوص در موضوع خلق پول و تا وقتی که فکری به حال کسری بودجه دولت نشود، رشد نقدینگی و تورم ادامه خواهد داشت.

پیله فروش بیان کرد: نقدینگی می تواند خطرناک نباشد اما نقدینگی که منجر به تولید نمی شود خطرناک است و خود را در قالب نرخ های بالای تورم نشان می دهد.   نقدینگی موجود باید  به سمت تولید هدایت شود. 

این کارشناس اقتصادی گفت:  تورم مالیاتی است که ثروتمندان از فقیران می‌گیرند .  نظام بانکی ما در جهت منافع قشر قلیلی از مردم است. عامه مردم از تسهیلات کلان بانکی بی بهره هستند.

او گفت: یکی از راه‌های کاهش کسری بودجه اخذ مالیات از سوداگران است و باید از کسانی که مالیات نمی‌دهند و فرار مالیاتی دارند مالیات گرفته شود.

پیله فروش گفت: با زیرساخت‌های الکترونیکی موجود می‌توانیم جلوی فعالیت‌های سوداگرانه را بگیریم.

در ادامه شاکری دیگر کارشناس مسائل اقتصادی گفت: علی رغم رشد ارقام نقدینگی، رشد حقیقی نقدینگی نسبت به گذشته منفی بوده است.

او افزود: نمی‌توان بدون مهار هزینه‌ها و تا وقتی که سمت عرضه در حال تخریب و انقباض است نقدینگی را کنترل کرد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
فساد آموزشی ام الفساد ایران
۰۴:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
ظاهرا باید هر روز این معضل گفت، در کشوری بهب هانه کاهش هزینه و برخلاف اصل قانون اساسی، مدارس ودانشگاخ خصوصی تاسیس و امتیاز آزمون و نمره به آنها میدهند و این مراکز خصوصی هم دیگر وقیحانه ورسما اعلام قبولی 100% میدهند و مدرکفروشی میکنند و در قضیه کرونا همین اندک کلاسهای حضوری هم برداشتن که منجر به اخارج معلمان و مربیان شد!
نه درسی است و نه یادگیری، فاجعه دادن مهارت دیپلم به بیسوادهایی حتی توان خواندن حروف انگلیسی ندارند!
پیشنهاد شد این امتیاز آزمون و نمره از این مراکز گرفته و امتحانات توسط مرکاز دولتی و با آزمونگران چرخشی و باسواد و به طور وقاعی باشد، کسی دوست داشت برود مدرسه دانشگاه خصوصی، اما آزمون و نمره دست آزمونگر دولتی ناشتاخته باشد، سوالات هر ترم و هر سال تغییر کند و نه اینکه بیایند دو هزار تست با جواب مرکز مهارت آموزی منتشر کند و همه بروند با سرچ زدند تست بزنند! مدرسه از راه دور، ده نمره مستمر دارد! رسما به مشتری اش میگویید فقط روز امتحان بیا حاضری بزن، کاغذ الکی سیاه کن بدهد قبول است چون ده نمره مستمر دارد! این چه نوع آموزش و پرورش استف نه خبری از سواد علمی و نه پرورش فرهنگی و اخلاقی؟!
نتیجه این میشود با ترکیب پارتی و مدرکفروشی، کشور آکنده از مدیر و کارمند بیسواد یا کم سواد (نسبت به تحصص یا مهارت) و مستعد فساد شده و با این وضع تا دهها نسل ایران پیشرفتی نمیکند! و دائم خبر فسادهای مالی و کاهش بهره وری میشنویم!!
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
من سی میلیون توی حساب ایران داشتم
میشد هزار و پانصد یورو
الان اگه یورو رو از بانک ایران بردارم میشه هزار و صد یورو !
دولت به همین راحتی دست توی جیب مردم می کنه و اقتصاد رو نابود می کنه !