سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس شورای ملی رسانه لبنان:

استعفای قرداحی مشکل لبنان و عربستان را حل نخواهد کرد

رئیس شورای ملی رسانه لبنان اعلام کرد که استعفای وزیر اطلاع رسانی، مشکل بیروت و ریاض را حل نخواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی کارشناسان استعفای جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان را ضربه‌ای به حاکمیت ملی این کشور می‌دانند و معتقدند با این استعفا، بحران لبنان و عربستان حل نمی‌شود یا به طور کامل حل نخواهد شد.

حسین عزالدین، خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در بیروت در گزارشی از استعفای جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت: حدود یک ماه پس از بحران سیاسی ساختگی که عربستان سعودی و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس علیه لبنان به راه انداختند جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی این کشور استعفای خود را در کنفرانسی خبری اعلام کرد.

محافل رسانه‌ای اعلام کردند استعفای قرداحی اقدامات عربستان سعودی را متوقف نخواهد کرد و در همین حال برخی دیگر ابراز امیدواری کردند استعفای قرداحی اوضاع را به مسیر طبیعی بازگرداند.

غالب قندیل، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های رسانه‌ای خاورمیانه گفت: کرامت ملی لبنان ایجاب می‌کرد در مقابل رفتار‌های عربستان سعودی مقاومت شود. نظام وابسته به غرب و تابع سیاست‌های آمریکا و متجاوز به ملت یمن، حق ندارد این گونه با کشور مقاومت از بالا برخورد کند.

عبدالهادی محفوظ، رئیس شورای ملی رسانه گفت: مسئله فراتر از وزیر جرج قرداحی است. گمان نمی‌کنم این مشکل به طور کامل پایان پیدا کند. استعفای وزیر اطلاع رسانی، مشکل بیروت و ریاض را حل نخواهد کرد.

وزیر اطلاع رسانی بدون در نظر گرفتن منافع شخصی خود استعفا کرد، اما آن گونه که ناظران می‌گویند این کار لطمه‌ای به حاکمیت ملی لبنان است بخصوص که عربستان از زاویه اظهارات این وزیر درباره یمن وارد این بحران نشد بلکه از زاویه دخالت در امور لبنان و تحریک علیه گروه‌های سیاسی این کشور وارد چنین بحرانی شد.

نزدیک به یک ماه پیش مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان منتشر شد که او در آن جنگ یمن را پوچ خواند، بعد از این مصاحبه عربستان که به دنبال ضربه زدن به دولت نوپای لبنان است آن را بهانه‌ای برای قطع کردن روابط دیپلماتیک خود با این کشور قرار داده و ضمن فراخواندن سفیر خود از بیروت عذر سفیر لبنان را خواست.

کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس شامل بحرین، کویت و امارات نیز به دنبال این حرکت عربستان سفرای لبنان را اخراج کرده و سفیران خود را از این کشور فراخواندند. با این وجود وزیرخارجه عربستان اعلام کرد مشکل ریاض با بیروت بر سر این مسئله نیست و عربستان به دنبال شکستن هژمونی «حزب الله» در لبنان است.

ظهر روز جمعه و بعد از فشار‌های داخلی و خارجی به «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان استعفانامه خود را تقدیم رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان کرده و ابراز امیدواری کرد استعفای او بتواند روابط کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با بیروت را به حالت عادی بازگرداند.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان استعفانامه وزیر اطلاع رسانی دولتش را پذیرفت و برای ادامه مراحل استعفای نامه را به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان ارسال کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.