سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت روز؛

آیا ساکت الهامی به درد نساجی می‌خورد؟

بعد از گذشت هفت هفته از لیگ برتر حالا بر روی موفقیت ساکت الهامی در نساجی تردید‌هایی ایجاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،فصل قبل دیگر هواداران نساجی داشتند خود را برای بازگشت به لیگ دسته اول آماده می‌کردند، چون با وجود تغییر سرمربی، تیم از پله یکی مانده به آخر تکان نمی‌خورد.

اما بعد از شکست دو بر یک مقابل تراکتور در هفته هفدهم که یازدهمین شکست تیم به شمار می‌رفت، مدیران نساجی ساکت الهامی را جایگزین مجید جلالی کردند.

او برای نساجی به مثابه یک ناجی ظاهر شد، هفت بازی از ۱۳ مسابقه بعدی را برد و نساجی نه تنها خطر سقوط را در انتهای فصل حس نکرد، که به رده دوازدهم جدول رسید.

الهامی قبل از سرمربیگری در نساجی، در لیگ نوزدهم چنین نقشی را در تراکتورسازی تبریز هم ایفا کرد و تیم بحران زده مصطفی دنیزلی را با ۵۰ امتیاز به رده چهارم رساند و جام حذفی را هم از چنگ استقلال تهران درآورد.

او با وجود چنین نتایج قابل توجهی تا به حال یک فصل کامل در تیمی مربیگری نکرده بود و نساجی اولین تیمی است که عنان سرمربیگری تیم را از ابتدای فصل به ساکت الهامی می‌سپارد.

نساجی و سندروم برد هفته اول

نساجی با سرمربی آذری خود در ۷ هفته‌ای که از لیگ گذشت، یک پیروزی، سه تساوی و سه شکست کسب کرده و در رده دوازدهم قرار گرفته است.

نماینده مازندران بعد از پیروزی هفته اول مقابل فجر سپاسی در شش مسابقه بعدی خود رنگ پیروزی را ندید به پرسپولیس، صنعت نفت آبادان و سپاهان باخت و مقابل گل گهر، استقلال و پیکان به تساوی رسید تا مانند فصل قبل علیرغم شروع مناسب، نگرانی‌ها از ادامه فصل خیلی زود آغاز شود.

شاگردان الهامی در این ۷ دیدار فقط پنج گل به ثمر رساندند، اما شکنندگی در خط دفاعی موجب شده ۹ گل بخورند تا مشترکا به همراه پدیده بحران زده بدترین خط دفاع را از آن خود کنند.

نساجی پارسال همین مقطع با دو پیروزی، دو تساوی و ۳ شکست ۸ امتیاز داشت و امسال دو امتیاز کمتر گرفته، اما نکته اینجاست که پارسال پانزدهم بود و امسال دوازدهم است.

موافقان و مخالفان الهامی حرف شان چیست؟

به عقیده کارشناسان بعد از ۷ هفته می‌توان تیم‌ها را از لحاظ تاکتیکی مورد نقد قرار داد، چون غالبأ هم تیم‌ها سر و شکل خود را پیدا کرده اند و هم هدف‌گذاری شان مشخص شده است.

منتقدین معتقدند نساجی حتی در دو نیمه یک بازی بالا و پایین شدیدی دارد و در برخی بازی‌ها دست و پا بسته ظاهر می‌شود که همین امر موجب شده به طور مثال مقابل صنعت نفت بحران زده که سه دیدار قبلی خود را واگذار کرده بود، شکست بخورد و در مقابل پیکان نتواند به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست پیدا کند.

نکته بعدی خط دفاعی ۳ نفره نساجی است که بسیاری بر این باورند ترکیب فعلی انسجام و استحکام کافی برای مقابله با مهاجمان سرعتی و تکنیکی تیم‌های لیگ برتر را ندارد و به راحتی دروازه اش باز می‌شود.

آن‌ها همچنین می‌گویند وقتی تیمی در ۷ دیدار خود حداقل از ۸ بازیکن ثابت استفاده می‌کند، یعنی سرمربی ترکیب خود را شناخته، اما وقتی نتیجه مناسب نمی‌گیرد، یا باید به کیفیت بازیکنان شک کرد یا سیستم مناسبی از جانب او برای تیم اتخاذ نشده است.

رفتار ساکت الهامی در کنار زمین و محرومیت شش جلسه‌ای وی (۳جلسه آن تعلیق شده) از جمله مواردی است که با انتقادات برخی هواداران و پیشکسوتان نساجی مواجه شده که معتقدند چنین اعتراض‌های دامنه داری نه در شان تیم ریشه دار نساجی است و نه نتیجه مثبتی برای تیم تاثیر بهمراه داشته است.

اما در نقطه مقابل عده‌ای انتقاد از ساکت الهامی را منصفانه نمی‌دانند، چون اعتقاد دارند نساجی نسبت به فصل قبل با رفتن علی شجاعی، سجاد آقایی، محمود قائد رحمتی، مجتبی بیژن، رضا دهقانی، شاهین ثاقبی و نیما میرزازاد و اضافه شدن امیرحسین باقرپور، رضا جعفری، علیرضا حقیقی، مرتضی منصوری، مسعود شجاعی و مهرداد عبدی تغییرات چشمگیری در ترکیب خود داشته و هماهنگی بازیکنان جدید به زمان نیاز دارد.

بر اساس دیدگاه آن‌ها جدا از زمین نامناسب که حرکات تاکتیکی را دچار مشکلات جدی می‌کند و اکنون به چالشی میان مالک تیم و مدیران اداره ورزش استان بدل شده، برنامه آغازین سنگین و بازی با چهار تیم مدعی پرسپولیس، سپاهان، استقلال تهران و گل گهر سیرجان در ۷ هفته ابتدایی را می‌شود یک بدشانسی کامل دانست که می‌تواند حتی یک تیم مدعی را دچار بحران کند.

به عقیده کارشناسان در بعد رفتاری نداشتن خواسته نامعقول برای جذب بازیکنان گرانقیمت، ایجاد جوی دوستانه بین بازیکنان، مسئولیت پذیری در قبال جایگاه نساجی و در بعد فنی شناخت زودهنگام ترکیب اولیه تیم، مالکیت توپ بیشتر نساجی نسبت به حریفان در پنج دیدار از ۷ دیدار، میانگین ۷ شوت و ۸۰ درصد دقت پاس در هر دیدار و نیز ارائه فوتبال تماشاگر پسند را می‌توان از نشانه‌های امیدوارکننده و پیشرفت نساجی امسال به همراه ساکت الهامی دانست.

نساجی بعد از گذر از هفته‌های سخت و دیدار با مدعیان قهرمانی، حالا به سرازیری رسیده و می‌تواند با کسب نتایج مناسب هواداران و پیشکسوتان خود را دلگرم کند، که دیدار یکشنبه چهاردهم آذر مقابل پدیده مشهد در ورزشگاه‌ها شهدای ساری می‌تواند آغاز آن باشد.

یادداشت از حامد گلی

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.