سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رهبر طالبان: ازدواج اجباری زنان ممنوع است

ملاهبت‌الله، رهبر طالبان در بیانیه‌ای که به تازگی در خصوص حقوق زنان نشر شده است، ازدواج اجباری آنان را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ملاهبت‌الله، رهبر طالبان به تازگی در مورد حقوق زنان فرمانی صادر کرده است. براساس این فرمان ازدواج اجباری زنان منع شده و به دادگاه‌ها در این زمینه رسیدگی به این موضوع صلاحیت داده شده است.

در این فرمان شش ماده‌ای که امروز (جمعه ۱۲ قوس/ آذر) از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی عمومی طالبان منتشر شده، آمده است که رضایت دختران برای ازدواج ضروری بوده و هیچ کس نمی‌تواند با استفاده از زور بانوان را وادار به ازدواج کند.

طالبان همچنین تاکید کرد که زن موجود آزاده است.

در بخشی دیگری از این بیانیه درباره زنان بیوه نیز آمده است که پس از وفات شوهر کسی نمی‌توانند آنان را وادار به نکاح کنند و بانوان در این زمینه نیز برای تعیین سرنوشت خود حق انتخاب دارند.

همین طور، در این فرمان رهبر طالبان، گرفتن مهر از شوهر جدید حق شرعی زن دانسته شده و زن حق میراث خواهد داشت و کسی قادر نخواهد بود بانوان را از حق خود محروم کند.

در همین حال، رهبر طالبان در این فرمان به وزارت حج و اوقاف دستور داده تا علما و خطبای مساجد را تشویق کند که در خطابه‌ها و موعضه‌های‌شان مردم را در مورد حقوق زنان آگاه کنند.

همچنین، رهبر طالبان به دادگاه عالی و دیگر دادگاه‌های افغانستان نیز دستور داده تا به پرونده زنان در مورد ازدواج در اسرع وقت رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.