سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترمیم یا کشیدن دندان‌های کودکان کدام بهتر است؟

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: پوسیدگی دندان‌های شیری سبب پوسیدگی دندان‌های دائمی تازه رویش یافته درکودکان می‌شود به همین خاطر مراقبت از آن‌ها الزامی است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،حمیدرضا پوراسلامی متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: در گذشته بیشتر والدین بر این گمان بودند که دندان‌های کودکان، چون پس از چند سال ریزش می‌کنند و به جای آن‌ها دندان‌های دائمی رویش می‌یابد لذا در صورت پوسیده شدن نیاز به درمان ندارند و بهتر است کشیده شوند.

او افزود: اما علم امروز ثابت کرده که به دلایل چندی باید از دندان‌های کودکان مراقبت کرد و آن‌ها را سالم نگه داشت تا در موعد معین و به طور طبیعی لق شده و ریزش کنند.

پوراسلامی بیان داشت: دندان‌های کودکان در زیبایی چهره و لبخند آن‌ها نقش مهمی دارند و زود از دست دادن آن‌ها سبب عوارض روحی روانی شدید برای کودک و خانواده او می‌شود.

او تصریح کرد: دندان‌های کودک در تغذیه صحیح و مناسب کودکان نقش اصلی را دارند و خراب شدن و از دست دادن آن‌ها سبب تاثیر منفی بر تغذیه کودک و رشد جسمانی او می‌شود، بسیاری از کودکان زیر سن ۶ سال که خوب رشد نمی‌کنند و وزن نمی‌گیرند دندان‌های پوسیده در دهان دارند.

متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: دندان‌های کودکان ۳-۲ ساله در تکلم آن‌ها نقش اساسی دارند و پوسیده شدن و از دست دادن آن‌ها سبب اشکال در تکلم صحیح می‌شود.

او افزود: دندان‌های شیری کودکان، نگهدارنده جا و فضا برای رویش مرتب دندان‌های دائمی هستند و از دست دادن زود هنگام آن‌ها سبب از دست رفتن فضا برای رویش مرتب دندان‌های دائمی شده و کودک را بعدا نیازمند درمان‌های ارتودنسی می‌کنند.

پوراسلامی بیان داشت: چون در سنین ۶ تا ۱۳ سالگی کودکان هم دندان شیری و هم دندان دائمی در دهان دارند پوسیدگی دندان‌های شیری سبب پوسیدگی دندان‌های دائمی تازه رویش یافته می‌شود، زیرا پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی قابل انتقال است.

او تصریح کرد: پوسیدگی دندان‌های شیری همانند دندان‌های دائمی درد‌های شدیدی ایجاد می‌کند که سبب تاثیر منفی بر آموزش کودک در مهد کودک یا دبستان می‌شود و همچنین این درد‌ها سبب می‌شود کودک ناخودآگاه یا بر اساس صحبت اطرافیان از دندانپزشکی بترسد در حالی که کودکان تا زمانیکه درد را تجربه نکرده اند به خوبی از حضور در کلنیک دندانپزشکی استقبال کرده و پذیرای توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای هستند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.