سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله نجومی عالم عامل و وارسته هنر ایران

استاندار کرمانشاه از «مرحوم آیت الله سید مرتضی نجومی» به عنوان عالم عامل و وارسته، مفسر برجسته قرآن و چهره ماندگار هنر ایران اسلامی یاد کرد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه از «مرحوم آیت الله سید مرتضی نجومی» به عنوان عالم عامل و وارسته، مفسر برجسته قرآن و چهره ماندگار هنر ایران اسلامی یاد کرد و گفت : مرمت و بازسازی خانه­ آیت الله نجومی و پیگیری ثبت ملی این بنای تاریخی و معنوی باید سریعاً شروع شود.

او گفت : ایشان یکی از مفاخر خوشنویسی جهان، عارفی وارسته، فقیه اخلاق مدار، مردمی و هنرمندی چیره دست بودند و باید به عنوان افتخار ایران اسلامی و استان کرمانشاه به جهان اسلام بیش از گذشته معرفی شود.

او ثبت ملی خانه آیت الله نجومی و احداث کتابخانه برای حفظ آثار خطی و رساله‌های ارزشمند این چهره ماندگار عرصه هنر را ضروری دانست و افزود: هر چند در ۱۲ سال گذشته این موضوع در قالب طرحی مطرح شده، اما عملاً اقدامی برای مرمت، بازسازی و حفظ این بنای تاریخی و معنوی و صیانت و نگهداری از آثار جاودان ایشان انجام نشده و امروز باید میراث فرهنگی و گردشگری، امور کتابخانه‌ها و فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت استانداری سریعاً این موضوع را به عنوان مطالبه مردم پیگیری و اجرایی نمایند.

مقام ارشد استان افزود: سرمایه‌های ارزشمند این عارف الهی و شخصیت بی نظیر باید در موزه‌ای نگهداری شود و به عنوان میراثی ماندگار به مردم و نسل آینده معرفی شود تا جوانان بیشتر با ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های بی نظیر و بی بدیل آیت الله نجومی آشنا شوند.

بازوند؛ تشکیل پرونده ثبت ملی خانه مرحوم آیت الله نجومی را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و گفت: انتظار داریم این موضوع با توجه به دغدغه مندی مردم، رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود و شرایط لازم نیز برای تأمین منزل جایگزین ورثه و بیت ایشان فراهم شود که کار بازسازی و تعمیرات سریعاً انجام شود و در این خصوص استانداری کرمانشاه از دستگاه‌های اجرایی متولی حمایت مالی خواهد کرد.

او ادامه داد: از زمانی که در جریان موضوع انتقال کتابخانه و مشکلات حادث شده در اثر سوانح طبیعی برای منزل آیت الله نجومی قرار گرفتم؛ بلافاصله از مسوولان ذیربط خواستم که نسبت به تشکیل جلسه فوری و اقدام لازم برای حل موضوع اقدام کنند.

بازوند با بیان اینکه تلاش برای نگه­داشت و حفظ ­کتاب‌های ارزشمند این شخصیت والامقام؛ وظیفه مسوولان و مدیران ذیربط است، گفت: وقتی این امکانات و شرایط مناسب در استان وجود دارد که به کرمانشاه هویت تازه‌ای ببخشد، چرا مسولان و نهاد‌های متولی نباید نهایت تلاش خود را بکار گیرند که این هویت و سرمایه ارزشمند در کرمانشاه باقی بماند؟ و این موضوع ۱۲ سال طول بکشد؟

مقام عالی استان افزود: ما زاگرس نشینان به بزرگان خود کمتر بهاء می‌دهیم و افراد بزرگ کرمانشاه کمتر از بزرگان دیگر استان‌ها نیستند؛ اما تاریخ می‌آید و آن‌ها را مطرح می‌کند در حالیکه کرمانشاه در طول تاریخ دارای افراد بزرگ و صاحب نامی بوده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه اگر سرمایه‌های ارزشمند خود را به آیندگان معرفی نکنیم در واقع به آینده استان جفا کرده ایم، گفت: در یک مقطعی از تاریخ فردی بزرگی مانند حضرت آیت الله نجومی در کرمانشاه متولد می‌شود و زندگی می‌کند و این فرد منحصر به فرد ۲۰ هزار جلد کتاب "یک سرمایه بسیار بزرگ و غنی برای کرمانشاه" در کتابخانه خود نگهداری می‌کند و اگر به تحلیل مقام معظم رهبری در خصوص اینکه کرمانشاه "چهره زیبای ایران اسلامی " است، دقت کنیم، می‌بینیم که یکی از شاخص‌های ویژه این چهره زیبای ایران اسلامی وجود ماندگار چهره‌ای ماندگار همچون حضرت آیت الله نجومی است.

بازوند ادامه داد: همین شخصیت‌های ارزشمند و والا هستند که به کرمانشاه هویت می‌بخشند و منجر می‌شوند که کرمانشاه در تحلیل مقام معظم رهبری به عنوان چهره زیبای ایران اسلامی معرفی شود.

او گفت: امروز جلسه را گذاشتیم که کار تعمیرات و بازسازی منزل این شخصیت ماندگار جهان اسلام با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط شروع شود و همچنین شرایط کار را را برای بازسازی آن مورد بررسی قرار دهیم که این موضوع فردا جلسه آینده شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب خواهد رسید و از دستگاه‌های نظارتی هم می‌خواهیم برای حل موضوع نهایت همکاری خود را بکار بگیرند.

استاندار کرمانشاه افزود: در این جلسه مصوب شد که اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان به عنوان دستگاه اجرایی متولی انتخاب شود تا پس از تعیین و مشخص شدن اعتبار، کار مرمت و بازسازی منزل هر چه سریعتر شروع شود.

او ادامه داد: وظیفه داریم از منزل حضرت آیت لله نجومی مراقبت کنیم و در جلسه فردا شورای برنامه ریزی و توسعه استان حتماً به این موضوع با جدیت خواهیم پرداخت و اعتبار لازم را برای این کار در نظر خواهیم گرفت.

نماینده عالی دولت در استان گفت: ما مدیر شده ایم که مشکلات را حل کنیم لذا همه باید با ارائه راهکار و برنامه به حل موضوع بپردازیم و مانع از ایجاد شرایط طبیعی بر این منزل شویم.

بازوند افزود: نباید بگذاریم کتاب‌ها و آثار ارزشمندی که یادگار‌های ماندگار حضرت آیت الله نجومی هستند، آسیبی ببینند و وظیفه داریم که به سرمایه‌های خود باقی مانده از گذشتگان اهمیت بیشتری بدهیم و همانطوری که گذشتگان در خصوص منزل و کتاب‌های ارزشمند حضرت آیت الله نجومی اقدامی نکردند که برای امروز ما مایه تاسف است؛ لذا اگر ما هم اقدامی انجام ندهیم آیندگان برای ما اظهار تاسف خواهند کرد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.