سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوغات مسافران جمعه سیاه ترکیه امیکرون خواهد بود؟

تسهیل در سفر به کشور‌های خارجی و عدم کنترل لازم مسافران ورودی و خروجی به کشور می‌تواند سبب ظهور سریعتر امیکرون به کشور شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که خبر‌هایی از انتشار سویه جدید کرونا با نام امیکرون در جهان در حال انتشار است. ویروسی که از در بوتساوانا در آفریقای جنوبی شناسایی شده و به نظر می‌آید در این کشور، به ویژه در استان شمالی گائوتنگ" با دو کلانشهر پرتوریا و ژوهانسبورگ، شیوع یافته است.

در هنگ‌کنگ این سویه ویروس در کسانی شناسایی شده است که از آفریقای جنوبی به این کشور سفر کرده بودند. یک نفر نیز در رژیم صهیونیستی به این ویروس آلوده شده است که از سفر به "مالاوی"، کشوری واقع در جنوب شرقی آفریقا، بازگشته بود.

نگرانی‌ها از شیوع این سویه جهش یافته در ایران نیز وجود دارد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در تاریخ ۷ آذر سال جاری درباره این ویروس اظهار کرد: با همه مراقبت‌ها احتمال ورود ویروس جدید به کشور وجود دارد و باید رعایت کنیم البته در آفریقای جنوبی درصد کمی از مردم واکسینه شده بودند و این در جهش ویروس موثر بوده است، با این حال ما باید واکسیناسیون را افزایش دهیم.

اوافزود: ستاد کرونا ورود از ۶ کشور را به ایران ممنوع کرد. باید بر مبادی ورودی کشور نظارت کنیم و دیشب بازدیدی از فرودگاه امام خمینی داشتیم و تمهیدات لازم دیده شد و نظم و ترتیب و اقدامات خوب بود و توصیه‌های لازم را اعلام کردم، اما مهم این است که مردم باید مراقبت کنند تا گرفتار بیماری نشویم چرا که ما وضعیت خوب و پایداری از نظر بیماری کرونا داریم و باید توجه داشت که در آفریقای جنوبی ٢۶ درصد مردم واکسینه شده اند و اثر واکسن‌ها بر سویه جدید اعلام نشده است و هنوز برای اعلام آن زود است و ما مراقبت‌های خودمان را انجام می‌دهیم و توصیه ما این است که واکسن نزده‌ها واکسن تزریق کنند.

این در حالی است که  آمار قابل توجهی از خروج مسافران از مرز ایران به ترکیه در فضای مجازی منتشر شده است. در بازه زمانی ۱۱ روزه از ۲۷ آبان ماه تا ۸ آذر ماه ۱۶ هزار و ۷۵۹ نفر ایرانی از مرز‌های زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام ۱۶ هزار و ۶۲۹ نفر به کشور برگشتند.

هفته گذشته جمعه سیاه که فرصتی برای خرید با تخفیف‌های چند ده درصدی است با استقبال عجیب ایرانی‌ها از مراکز خرید ترکیه مواجه شد. هزاران ایرانی از مرز‌های زمینی و هوایی برای خرید در این ایام ویژه خود را به مقاصد مختلف رساندند و مراکز تجاری وان در ترکیه بسیار پر ازدحام بودند و جمعیت قابل توجهی از ایرانی‌ها از مرز رازی خود را به مراکز خرید وان رساندند.

مرز‌های زمینی برای مسافران هشت کشور آفریقایی بسته شد، علاوه بر آن تعدادی از مرز‌های هوایی نیز به دلیل این سویه جدید مسدود شده است.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت عربستان سعودی، ظهر روز (چهارشنبه)، خبر داد که یک مورد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. به گفته این این مقام سعودی، فرد یادشده یکی از شهروندان این کشور بوده که به شمال آفریقا سفر کرده و پس از بازگشت به عربستان ابتلای او به سویه جدید تأیید می‌شود.

او اضافه کرد: این فرد و افرادی که با او در ارتباط بوده‌اند، قرنطینه شده‌اند و اقدامات بهداشتی لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

وزارت کشور عربستان سعودی پیش از این تمام پرواز‌ها از مبدأ مالاوی، زامبیا، ماداگاسکار، آنگولا، سیشل، جمهوری موریس و جزایر کومور به عربستان و همچنین سفر به این کشور‌ها را به علت نگرانی از شیوع کووید-۱۹ لغو کرده بود.

اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا سفر به کشور‌های همسایه یا برگزاری تور‌های گردشگری به خارج از کشور، چون تفلیس، تایلند، آنتالیا، دبی و ... باعث ورود سریعتر امیکرون به کشور نمی‌شود؟

احتمال ورود امیکرون به کشور وجود دارد

مسعود یونسیان رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیلوژی کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ورود امیکرون به ایران بیان کرد: تضمینی وجود ندارد که امیکرون به ایران وارد نشده باشد و احتمال ورود آن به ایران وجود دارد کشور آمریکا که به طور مداوم سویه‌های ویروس را رصد می‌کند وارد نشدن امیکرون را رد نکرده است.

وی ادامه داد: ما باید فرض کنیم که امیکرون وارد ایران شده است و بدون اینکه جو و هراس ایجاد کنیم، مراقبت های لازم را داشته باشیم و باید دانست که نمی‌توان کل جامعه را محدود کرد بلکه با طرحی مانند محدودیت هوشمند افراد واکسن نزده محدود می‌شوند و وضعیت سامان بهتری پیدا می‌کند.

رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیلوژی کمیته علمی کرونا بیان کرد: ما حتی وقتی در اوج بیماری هم هستیم به جای تعطیلی‌ و اعمال محدودیت‌هایی که به درستی اجرایی نمی‌شود بهتر است به افرادی که کمتر خطر ایجاد می‌کنند اجازه فعالیت بدهیم .

یونسیان یادآوری کرد: جلوی ورود و خروج از کشور را نمی‌توان گرفت و ویروس ممکن است در برخی کشورها در حال گردش بوده و هنوز شناسایی نشده باشد به همین دلیل بستن مرزهای کشور و قطع رابطه با سایرین نمی‌تواند جلوی ورود ویروس را بگیرد.

رئیس کمیته پژوهش و اپیدمیلوژی کمیته علمی کرونا تاکید کرد: باید واکسیناسیون را افزایش دهیم و با محدودیت هوشمند از فعالیت افراد واکسینه نشده جلوگیری کنیم، چرا که نمی‌توان مرزهای کشور را به روی سایر کشورها بست اما می‌توان مراقبت‌ها را تشدید کرد. ‌

محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: بنده معتقد هستم به دلیل اینکه سرعت انتشار و انتقال ویروس امیکرون چندین برابر دلتاست، این ویروس نیز همچون سایر ویروس‌های جهش یافته قابلیت این را دارد که وارد ایران شود.

او افزود: حتی ممکن است این ویروس تا کنون وارد ایران شده باشد؛ اما هنوز قابل تشخیص نیست. تردد بین ایران و کشور‌های مختلف شدت گرفته است و همین موضوع می‌تواند احتمال شیوع امیکرون را افزایش دهد.

محبوب فر با اشاره به اینکه دربرنامه قرنطینه‌های مرزی باید تجدید نظر شود، گفت: برای کنترل این ویروس اعلام شده که مسافران ورودی و خروجی به کشور باید مورد آزمایش‌های تشخیص کرونا قرار بگیرند، اما این به تنهایی کافی نیست.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت عنوان کرد: مسافرانی که از کشور خارج یا وارد کشور می‌شوند باید حتما ۱۰ روز قرنطینه شوند تا مشکل انتقال این ویروس کنترل شود. سفر به خارج از کشور به ویژه ترکیه و عراق تسهیل شده است و همین مسئله به نظر من باعث  نگرانی می‌شود.

او با اشاره به اینکه در عادی سازی‌ها باید تجدید نظر شود، گفت:  باید برای مدارس ودانشگاه‌ها محدودیت‌هایی در نظرگرفته شود، حضوری بودن مدارس ودانشگاه‌ها درست  نیست.

محبوب فر عنوان کرد: امیکرون یک ویروس ناشناخته‌ای که تنها سرعت انتقالش شناسایی شده است. ورودی و خروجی مرز‌ها باید به صورت جدی کنترل شود و باید آزمایش‌های لازم بر روی مسافرانی که از کشور خارج شدند انجام شود.

آنچه تاکنون باعث وحشت مقامات بهداشتی جهان شده است، تعداد بالای جهش‌های رخ داده در این ویروس است که بالغ بر ۵۰ مورد می‌شود. این جهش‌ها به صورت اتفاقی باعث تغییر ساختار ژنتیکی ویروس نشده است.

اصلی‌ترین مایه نگرانی در این باره شدت مسری شدن ویروس، تاثیر جهش بر میزان مرگ و میر و نیز مقاومت ویروس در برابر واکسن‌های موجود است. متخصصان می‌گویند جهش‌ها می‌توانند تغییراتی در ویروس در جهت قوی‌تر شدن یا ضعیف‌تر شدن آن ایجاد کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اینهایی که آنطرف هستند اگر خواستند وارد کشور بشوند با هزینه خودشون به ازای هر نفر بستری شوند و تحت نظر باشند داستان قم تکرار نشه و ساده انگاری نشود به امید خدا این مرحله رو پشت سر میگذاریم
رعایت پروتکل بهداشتی واجب است فراموش نکنیم
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه در ترکیه نوع افریقایی امکرون دیده شده
باید مسافرین با هزینه خودشان در هتل
قرنطینه شوند
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
قابل توجه خانم نعیمه نظام دوست
لطفاً قبل از ورود به ایران دو هفته در قرنطینه باش لطفاً
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
تا بهمن محدودیت های جدی اعمال بشه با لطف خدا کرونا در کشور ریشه کن میشه الان زمان اعمال محدودیت های شدید هست
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
عجب
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
خیلی جالب هست، حالا اگه هیئت برگزار بشه بعضی از آقایون صداشون در میاد که وای کرونا آی کرونا اما رفتن به ترکیه و شمال و ... کرونا فراموش میشه.
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
فقط یه گروه با انصاف پیدا بشه بطور جدی پیگیرباشه تا اشخاصی که میخواهند سفربروند ازابتدا هزینه دوهفته قرنطینه روهم پرداخت کنند تا درزمان بازگشت قرنطینه شوند همه اشخاصی روهم که واکسن نزدند هرروز درصورت شناسایی جریمه کنند،
محمد
۰۲:۱۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تو برو واکسن ات رو بزن دیگه نمیخواد واسه بقیه تکلیف تعیین کنی. اگه اون واکسنی که تو و امثال تو اینقدر زور میزنید به بقیه تحمیل کنید کوچکترین کارایی داشت دلیلی وجود نداشت هی به بقیه ما که نزده ایم گیر بدید و جو دروغین هراس از واکسن نزده ها رو توی جامعه حاکم کنید. اگه این واکسن واقعا ایمنی میاره پس دیگه شماها واسه چی میترسید؟؟ به ماها که نمیخواهیم این واکسن اسراییلی رو بزنیم دیگه چیکار دارید؟؟ نکنه این واکسن برای منقرض کردن نسل ماست که شماها اینقدر اصرار دارید به همه بزنید؟
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دو هفته قرنطینه ی اجباری مرزی لازمه
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
او میکرون چه بخواد چه نخواد وارد کشور خواهد شد چون اگه نشه جای تعجب داره...همون طور که نسخه ی چینی شو اومد...
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اتفاقا" سوغات رو از کشور برادر *چین* آوردین برامون...الانم دو ساله نمیره و شده مهمون کشور...
چرا همش در مورد ترکیه بد میگین درحالیکه همین کرونا رو از چین آوردین و از قم به همه ی استانها صادر کردین....
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
برچه اساسی این حرف ومیزنی
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
متاسفم بر اونایی که رعایت نمیکنن و باعث مرگ دیگر هموطنان خود میشوند چه با واکسن نزدن چه با سفرهای غیر ضرور . چه با ماسک نزدن.
گناه دیگران چیست که همه جوره رعایت میکنند که هموطنهایشان بیمار و یا از دست نروند.
همگی باید تلاش کنیم و رعایت کنیم تا این ویروس بسیار خطرناک از سرزمینمان رخت ببندد.
مهدی
۰۲:۲۱ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
من هم متاسفم برای شمایی که به زور میخواهید به همه واکسنی رو تحمیل کنید که حتی خودتون هم کاملا نسبت به اثربخش بودنش بی اعتماد هستید. وگرنه اگه واکسن واکسن بود و اثر داشت، دیگه به شما چه ربطی داره که بقیه آیا زده اند یا نزده اند؟؟؟ تو واکسن ات رو بزن و مگه قرار نیست ایمن بشی؟ خوب، انشالا رحمان ایمن میشی و از من که واکسن نزده ام هیچ خطری تهدیدت نخواهد کرد.
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
یک عده پول دار وسلبریتی می روند ترکیه وخارج با خود هزاران بیماری وارد کشور می کنند ان وقت چوبش را مردم عادی باید بخورند یا ممنوع کنید یا از هر کدام بین ده تا صد ملیون پول عوارض دریافت کنید
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دو هفته هم قرنطینه با خرج خودشون کنید
سیدمحمدامین
۱۳:۱۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
گناه ما که تو خونه نشستیم جایی نمیریم ....رعایت ها رو هم انجام میدیم آخه چیه به پای یه عده خوشگذرون باید بسوزیم ....تو روخدا مرزها بسته بشه ...سفرهای خارجی رو لغو کنین دیگه خسته شدیم از بس جوون از دست دادیم
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
تنها راه اعدام در ملاعام افرادی است که مجوز ورود و خروج اینها را در شرایط فعلی صادر می کنند.
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
احسنت ب شما
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اینهاکه هرروزازگرونی ونداری وفقر وبدبختی حرف می زنن چطور۷میلیارددلاردرترکیه مسکن خریدندوسفرهاهم به ترکیه معلون نیست جه قدرخرج برمی داره ...
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
من که راضی نیستم چه از کسانیکه با مسافرت های بی مورد اوضاع رو نگران کننده می کنند و چه از مسئولین که افراد وارد شده به کشور را قرنطینه نمی کنند.
من راضی نیستم و این حق الناس است
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
خدالعنت کنه کسانی که بایدبرهمه چیزتواین مملکت نظارت داشته باشن وکم کاری میکنن اینجا جان مردم درخطرهست.لعنت به ظلم لعنت به ظالم
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
ما که می دونیم اومده اما لو نمیدید
تا گندش در بیاد

مثل ابتدای کرونا
امید
۰۹:۲۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بهتر بجای ممنوعیت روش مقابله درستی رو پیدا کنیم
پدر من با کامیون به ترکیه بار می‌بره ممنوعیت یعنی بیکاری و کاهش ارز آوری صادرات
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
هدیه بسیج سپاه و پلیس به کشاورزا گلوله ساچمه ای به چشم بود .... درست حکومت دروغگو و میگه اشرار ولی همه میدونن که اشراری در کار نیست ترس از براندازی فقط موندم بعد این حکومت سرنوشت این بسیجی ها و سپاهی ها که بخاطر اخوند ظلم کردن چی میشه هدیه اخوند به ایران ظلم تباهی فقر از بین بردن دین
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
باشه
امید
۱۹:۳۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
کشاورزی که ۷۰ ملیون متر مکعب آب هدر میده حقش هست
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
فعلا که کشاورزها تو دهن شما اراذل و اوباش برانداز زدند. شما بسوزید از اینکه که نتونستید از آب گل آلود ماهی بگیرید. چهل و سه سال گذشت، صد سال دیگه هم میگذره و شما وطنفروشها یکی یکی به درک واصل میشید و آرزوی لیبی سازی ایران رو به گور میبرید. بسوزید بدبختهای کافر
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
فقط ترکیه داره اومیکرون.. عراق نداره به هیچ وجه
مرتضی
۰۹:۲۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
۵ ماه از اربعین میگذره
به لطف قدم زوار اربعین آمار کرونا از ۶۰۰ به روزی ۷۰ نفر رسید
روزی ۸ پرواز رفت فقط به ترکیه داریم
مسافرت زمینی بماند روزی میشه چند هزار نفر
آرمین
۱۰:۳۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
به لطف قدم زوار نبود به لطف واکسن بود که به 70 رسیدیم انقدر خرافاتی نباشید
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
فقط این دوستمون که گفت به لطف قدم زوار ها کرونا کم شده......
امسال باهم دسته جمعی بریم زیارت.....
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
میزان پرواز به عراق نسبت به ترکیه یک به دهه تقریبا ، چی میگی واسه خودت
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
فعلا مواظب عراقیهایی که با بیست دلار سه روز میرن مشهد باشین
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
باید روشی که امریکای شمالی و اروپا برای مسافرین ورودی
پیاده کرده اند
وطن ما هم باید پیاده کند
هر مسافر را با هزینه خودش به مدت یک هفته در هتل باید بمانند
در بعصی مواقع تا 3500 دلار هزینه باید بدهند
اینهایی که خارج میروند
حتما پول دارند .هم درامدی برای هتل ها و رستوران میشه
و هم جلوگیری از شیوع بیماری کرونا میشه
از روز اول کرونا .بیشتر کشورها همین روش را پیاده کرده اند
و تست منفی کرونا را هم باید داشته باشند
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دمت گرم که به فکر اشتغال هستی و حرفت و اقعا حسابه داداش. به سخره نگفتم ، واقعا نظرت به جا بود
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
حالا وارد کشور شده نمیخایین بگین بندارین گردن مسافرای ترکیه ...ترکیه ک فعلا ویروس نیومده اگ خیلی دلتون میسوزه همه پروازا تورا تفریحی ممنوع کنید شماها کی دلسوز بودین ک بفکر مردم باشید الان مردم میخان ی نفس راحت بکشن
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
داد بی پولی گرونی میزنن ولی پول برای تفریح ترکیه هست
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
پولدارا میرین ترکیه نفس راحت میکشن نه مردم عادی
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
باشع
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
یه عده که از بی بندوباری خوششون میاد میرن ترکیه
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
یه عده ندید بدید رفتن و امیکرون آوردن
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
مرد مومن الان آلمان و روسیه بیشترین میزان واکسیناسیون با دو دز را دارند ولی هر دو با سونامی کرونا رو به رو شده نه با موج و این نشان دهنده عدم کارایی واکسن هاست چرا که رو سیه قبل از واکسن نهایتا ۸۰۰ مرگ و میر روزانه داشت ولی حالا ۱۲۰۰ میانگین مرگ و میر آن است یا آلمان الان ۶۰۰۰۰ مبتلا دارد در حالیکه در موج قبلی نهایتا ۵۰۰۰۰ تا بود
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اتفاقاً روسیه نسبت به جمعیتش جز کمترین مشارکت در واکسیناسیون بوده!!!
محمد
۱۴:۱۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
باید دقت کنیم که ایران هم تنوع واکسنش بالاست هم واکسناش از اونایی نیست که تو اروپا و امریکا استفاده میکنن در نتیجه کارایی بهتری داره
مهدی
۰۲:۲۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
خدا عمرت بده. اینا که هر چی بهشون میگی اصلا به خرجشون نمیره که نمیره. همه حرف مخالفان واکسن هم همینه که میگن چطوره که بعد از شروع واکسیناسیون یهو آمار مرگ و میر سر به فلک کشیده. در هر حال هر کس آزاده برای خودش تصمیم بگیره. هر کی نگران سلامتیشه بره واکسن بزنه نوش جونش. ولی نمیتونه برای بقیه تعیین تکلیف کنه. چون اگه واکسن به ادعای اینها اثر بخش و کارسازه، پس دیگه دلیل نداره بخوان از واکسن نزده ها بترسند. اگرم که فایده نداره خوب پس واسه چی میزنن؟ که اینهمه سکته ناگهانی و مرگ های عجیب و غریب بعد از واکسن رو شاهد باشیم؟
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اره جون خودتون نمیشه میشه خیلی هم خوب میشه جلوی تورها رو بگیرید یماه دوماه سفر نرن مگه چ میشه ها؟؟؟ ولا ایی اگ بیاد ایران مث دلتا حالا حالاها نمیره
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره بلاخره این سویه وارد کشور میشه حالا اگه امروز نشه فردا یا هفته بعد مگه اینکه کل مرزارو ببندن حتی یه نفرم رد نشه
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
تا وقتی دولت بی مسئولیت در معیشت و اقتصاد مردم مانع تراشی میکند، از جمله در واردات خودرو و لباس و لوازم الکترونیک و ............ باید منتظر چنین آبروریزی‌هایی بود. اگر در مورد خودرو این فرصت پیش بیاید مطمئن باشید که رقم هزاران نفر به میلیونها نفر خواهد رسید. به جای متهم کردن مردم بدبخت یک نگاهی به سیاست‌های نکبت بار خودتان بیندازید.
همین دیشب اخبار میگفت که 7 هزار پرونده مربوط به اموال تملیکی به خاطر دستور آقای اژه‌ایی حل و فصل شده است. خوب حتما باید ایشان دستور میداد!!! این همه کارمند گمرک تا حالا چه غلطی میکردند؟؟
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سوغات اصلی رو که هواپیمایی ماهان به کمک گزارشهای عدم وجود کرونای صدا وسیما از چین آورد.هنوز یادمونه
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
احسنت
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
دقیقا پخش منطقه دست ایران بود
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
حتما کرونا رو به اروپا و آمریکای شمالی هم ماهان برده،تا امثال تو هستن اوضاع همین هست،مسولین از کره دیگر نیامده اند از همین مردمند،شاید اگر خودت با این زبان طلبکارانه مسول بودی خیلی بدتر عمل میکردی...
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
ای ول ، این دیگه شده یه تریپ جدید ، همش لاف و گزاف و انتقاد ، واقعن اگه خودت بودی کشور رو تعطیل می کردی یا اقتصاد داغونمونو می بستی بد تر بشه ، شده جریان الاغه و پسر و پیرمرده هر کاری می کردند مردم ایراد میگرفتند . تو ایران هم هر دولتی بیاد هر کاری کنه همه در حال ایرادگیری هستیم مشکلات هست ولی بیایم انتقاد سازنده به همراه راه حل ارائه بدیم نه غرض ورزانه انتقاد کنیم ممنون
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
موقعی که ماهان دانشجوهای ایرانی رو برگردودند و دو هفته هم قرنطینه بودند کشورهای دیگه هنوز هزار برابر ایران به چین پرواز داشتند. چندتا کشور قبل از ایران کل پروازها به چین رو لغو کردند؟