سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

مناطق مالچ پاشی شده طبس، خارج از منطقه حفاظت شده است

نصرآبادی گفت: مناطق مالچ پاشی شده در ریگ شتران و مسجد شکر طبس، خارج از منطقه حفاظت شده محیط زیست بوده است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، تصویری در فضای مجازی منتشر شده است که بر اساس آن، رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از او درخواست توقف عملیات مالچ پاشی را در خراسان جنوبی کرده است.

رفیعی در این نامه از رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواسته تا به دلایل زیست محیطی، عملیات مالچ پاشی در منطقه ریگ شتران و مسجد شکر شهرستان طبس که در حاشیه پناهگاه حیات وحش این شهرستان قرار دارد، متوقف شود.

برای پیگیری این موضوع و اینکه آیا مالچ پاشی در مناطق فوق صورت می‌گیرد یا خیر، با نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

نصرآبادی در این گفتگو با اشاره به اینکه از پارسال مالچ پاشی در مناطق ذکر شده متوقف شده است، گفت: باید به این نکته توجه داشت که مناطق مالچ پاشی شده، خارج از منطقه حفاظت شده است.


بیشتر بخوانید


او افزود: همچنین این مناطق پوشش گیاهی ندارد و تنها در مناطقی که محل استراحت مسافرین، زمین‌های کشاورزی و یا جاده بوده است مالچ پاشی انجام شده است.

نصرآبادی بیان کرد: ۱۵ کیلومتر در طبس و آن هم در حوالی ایستگاه تل حمید راه آهن به دلیل حرکت ماسه‌های روان، نیاز است تا لودر ماسه را از روی ریل راه آهن پاک کند و در غیر این صورت قطار از ریل خارج می‌شود و باید مالچ پاشی صورت می‌گرفت تا حرکت ماسه‌ها متوقف شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از مناطق مالچ پاشی شده در محدوده کریدور جنوب به شمال و در جاده یزد به طبس بوده است، عنوان کرد: حوالی موزه بین المللی عبرت نیز مالچ پاشی شده است و مالچ پاشی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و تکلیف مجلس به محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده است.

او ادامه داد: کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار نیز تکلیف کرده بود تا پارسال این امر انجام شود، اما امسال هیچ عملیات مالچ پاشی در استان انجام نشده است.

مالچ پاشی ضرر خاصی ندارد

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به فواید مالچ پاشی گفت: این کار زمینه ساز آماده شدن زمین‌ها برای نهال کاری است.

او افزود: همچنین با توجه به حرکت ماسه‌ها در جاده‌های ترانزیتی شهرستان طبس که تعداد زیادی خودرو در آن تردد می‌کنند، مالچ پاشی نیاز بوده تا رانندگان با خیال راحت عبور کنند و طبق آمار‌های اعلام شده، به دلیل خوابیدن ماسه‌ها به وسیله مالچ و کمک به دید رانندگان، تصادفات امسال نسبت به پارسال حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

نصرآبادی اظهار کرد: اثرات مالچ پاشی پس از ۲ سال از بین می‌رود و آن منطقه می‌تواند آماده نهال کاری شود و پوشش گیاهی در برخی مناطق مالچ پاشی شده نیز رشد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: مواد مالچ در همه جا حتی در کف خیابان‌ها و ایزوگام بام خانه‌ها وجود دارند و درصد ماده مضر مالچ بسیار پایین است که هیچ خطری برای سلامت افراد و طبیعت ندارد.

او گفت: سطح مناطق بیابانی شهرستان طبس که ماسه روان در آن‌ها وجود دارد ۳۶۰ هزار هکتار است که تنها ۹۶۳ هکتار از آن مالچ پاشی شده و ۱۲۰ هکتار نیز باقی مانده که متوقف شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: برخی از صحبت‌ها از جمله اینکه گفته می‌شود مالچ پاشی ضرر زیست محیطی دارد، گفته‌های درستی نیست و برای برخی از کار‌ها نیز باید مطالعه صورت گیرد.

انتهای پیام/ س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.